Test: Suzuki Vitara S
Tekst og foto: Vegar Bjørge
Med 20 hk ekstra og automatkasse, blir Suzuki Vitara mer komfortabel og litt mer sporty. Drift på alle fire er standard hos Vitara, og derfor bør dette være en storselger i SUV-elskede Norge. Prisen er i tillegg overkommelig for de fleste av oss, og på toppen er den driftssikker som toget.
Utvendig har S fått tøffere front, skjermbreddere i plast og stilige detaljer både foran og bak. Det er mindre krom og mer sort plast som gjelder, og sporty look er resultatet. Av en eller annen grunn ser bilen ganske mye breiere ut, men det må være den forandra fronten som gjør underverker.
Innvendig er testbilen utstyrt med Alcantara og skinn, røde kanter rundt luftdyser og mer sportslige instrumenter. Sportsrattet har fått røde sømmer, og alt er gjort for å bygge opp under Sport.
Førerplassen er trivelig i Vitara S og man finner en god sitteposisjon. Både stol og ratt er stillbart og gir ganske fleksible muligheter, men jeg kunne godt tenkt meg og kommet lenger ned med setet. For man sitter høyt i Vitara, og det er kanskje meningen i en SUV? Bakseteplassen duger godt til 2 voksne, men man får en litt kort sittedyne og får litt feil vinkel på beina. For barn er det derimot perfekt.
Motor og girkasse fungerer godt sammen, og man har fint drag allerede fra lavt turtall. Bensinmotoren er fleksibel og støyer lite, samtidig som man kunne ønsket seg enda noen hestekrefter til. Den 6 trinns automatiske girkassen gjør kjøreopplevelsen behagelig, og om man vil, kan man stille inn bilen på sport, og få noe mer rappere gir- og motorrespons. Nødvendig? Tvilsomt.
Ute på veien oppfører Vitara seg bra. Den er mer komfortabel enn sportslig, men mer sportslig enn vanlige Vitara. Du kan merke en liten understyring, og kjører du aktivt må du korrigere litt innimellom. Langs landeveien i motorveifart er den derimot meget bra. En av de sterkeste sidene til Vitara Sport er den lave støyen. Litt vindsus og noe veistøy lurer seg inn til de reisende, men likevel ble jeg overrasket over hvor stille den går.
Suzuki er synonymt med 4 hjulsdrift, og Vitara S har ALLGRIP systemet med fire forskjellige innstillinger:
Auto: Prioriterer bensinforbruk og utslipp. 4WD slår inn dersom systemet merker dårlig grep eller sleng på bilen.
Sport: Skjerper styringen og motorresponsen
Snow: Optimaliserer kjøringen ved glatt føre. ESP-systemet blir skjerpet og optimaliserer veigrepet.
Lock: Låser 4WD for optimalt grep. Skrus av i hastigheter over 60 km/t og går over i snow-mode.
Vitara S har i tillegg mye standardutstyr slik som 17 " sorte aluminiumsfelger (testbilen hadde vinterhjul), Androide og Apple CarPlay, MirrorLink, Navigasjon, 7" WGA Touchskjerm, Ryggekamera, filskiftevarsler, Autobrems og mye annet. Testbilen har i tillegg en fin 6 trinns automat, som betinger 15 000 kroner ekstra.
Vitara er en modell som forplikter hos Suzuki. Den skal levere på flere fronter, både som fornuftig hverdagsbil for Hvermansen, familiebil for Olsen og trendsetter for Hanssèn. Og den leverer til toppkarakter for de to første, men er ikke like trendy som SJ var på 80-tallet. Vitara drar seg mer mot hyttebil enn strandbil for moteløver, men uansett hvem som velger den, så får de en ganske så allsidig bil som leverer bra på de aller fleste områder.
Teknisk Data: Suzuki Vitara S
Motor: 4 sylindrer, 1373 ccm, 140 hk v/ 5500 omdr. 220 nm v/1500 - 4000 omdr.
Lengde: 417,5 cm, Bredde: 177,5 cm, Høyde: 161 cm, Akselavstand: 250 cm, Vekt: 1235 kg, Bagasjevolum: 375 - 1120 liter, Forbur: 0,55 l/mil, CO2 forbruk: 128g/km
0-100: 10,2 sek, Toppfart: 200 km/t
Pris fra kr 349 900,-
Testbil: kr 364 900,-
Med 20 hk ekstra og automatkasse, blir Suzuki Vitara mer komfortabel og litt mer sporty. Drift på alle fire er standard hos Vitara, og derfor bør dette være en storselger i SUV-elskede Norge. Prisen er i tillegg overkommelig for de fleste av oss, og på toppen er den driftssikker som toget.
Utvendig har S fått tøffere front, skjermbreddere i plast og stilige detaljer både foran og bak. Det er mindre krom og mer sort plast som gjelder, og sporty look er resultatet. Av en eller annen grunn ser bilen ganske mye breiere ut, men det må være den forandra fronten som gjør underverker.
Innvendig er testbilen utstyrt med Alcantara og skinn, røde kanter rundt luftdyser og mer sportslige instrumenter. Sportsrattet har fått røde sømmer, og alt er gjort for å bygge opp under Sport.
Førerplassen er trivelig i Vitara S og man finner en god sitteposisjon. Både stol og ratt er stillbart og gir ganske fleksible muligheter, men jeg kunne godt tenkt meg og kommet lenger ned med setet. For man sitter høyt i Vitara, og det er kanskje meningen i en SUV? Bakseteplassen duger godt til 2 voksne, men man får en litt kort sittedyne og får litt feil vinkel på beina. For barn er det derimot perfekt.
Motor og girkasse fungerer godt sammen, og man har fint drag allerede fra lavt turtall. Bensinmotoren er fleksibel og støyer lite, samtidig som man kunne ønsket seg enda noen hestekrefter til. Den 6 trinns automatiske girkassen gjør kjøreopplevelsen behagelig, og om man vil, kan man stille inn bilen på sport, og få noe mer rappere gir- og motorrespons. Nødvendig? Tvilsomt.
Ute på veien oppfører Vitara seg bra. Den er mer komfortabel enn sportslig, men mer sportslig enn vanlige Vitara. Du kan merke en liten understyring, og kjører du aktivt må du korrigere litt innimellom. Langs landeveien i motorveifart er den derimot meget bra. En av de sterkeste sidene til Vitara Sport er den lave støyen. Litt vindsus og noe veistøy lurer seg inn til de reisende, men likevel ble jeg overrasket over hvor stille den går.
Suzuki er synonymt med 4 hjulsdrift, og Vitara S har ALLGRIP systemet med fire forskjellige innstillinger:
Auto: Prioriterer bensinforbruk og utslipp. 4WD slår inn dersom systemet merker dårlig grep eller sleng på bilen.
Sport: Skjerper styringen og motorresponsen
Snow: Optimaliserer kjøringen ved glatt føre. ESP-systemet blir skjerpet og optimaliserer veigrepet.
Lock: Låser 4WD for optimalt grep. Skrus av i hastigheter over 60 km/t og går over i snow-mode.
Vitara S har i tillegg mye standardutstyr slik som 17 " sorte aluminiumsfelger (testbilen hadde vinterhjul), Androide og Apple CarPlay, MirrorLink, Navigasjon, 7" WGA Touchskjerm, Ryggekamera, filskiftevarsler, Autobrems og mye annet. Testbilen har i tillegg en fin 6 trinns automat, som betinger 15 000 kroner ekstra.
Vitara er en modell som forplikter hos Suzuki. Den skal levere på flere fronter, både som fornuftig hverdagsbil for Hvermansen, familiebil for Olsen og trendsetter for Hanssèn. Og den leverer til toppkarakter for de to første, men er ikke like trendy som SJ var på 80-tallet. Vitara drar seg mer mot hyttebil enn strandbil for moteløver, men uansett hvem som velger den, så får de en ganske så allsidig bil som leverer bra på de aller fleste områder.
Teknisk Data: Suzuki Vitara S
Motor: 4 sylindrer, 1373 ccm, 140 hk v/ 5500 omdr. 220 nm v/1500 - 4000 omdr.
Lengde: 417,5 cm, Bredde: 177,5 cm, Høyde: 161 cm, Akselavstand: 250 cm, Vekt: 1235 kg, Bagasjevolum: 375 - 1120 liter, Forbur: 0,55 l/mil, CO2 forbruk: 128g/km
0-100: 10,2 sek, Toppfart: 200 km/t
Pris fra kr 349 900,-
Testbil: kr 364 900,-
0 Response to "Test: Suzuki Vitara S"
Post a Comment