Test: BMW X5 xDrive 40e iPerformance
Av Vegar Bjørge
BMW X5 har lenge vært en populær SUV, og de mange gode sidene forsvarer den forholdsvis høye prislappen. Premium koster penger, SUV er dyrere enn vanlige biler, og stor SUV er ikke noe unntak. I tillegg til høy innkjøpspris er SUV-modellene også tørstere enn vanlige biler. Nå har BMW gjort noe med dette, og gitt X5 elektrisk drivkraft. Dermed blir den billigere i innkjøp, skal kunne kjøres uten utslipp over korte strekker og alt i alt slippe ut mindre CO2. Bidraget er ikke nok til å redde verden, men vi kan kjøre stor SUV med litt bedre samvittighet.
Forbruket kan være lik null, men mange av disse bilene blir brukt over lengre kjørestrekninger, og da blir forbruket desto høyere. Selv om den har en økonomisk 2-liters 4-sylindret motor som hoveddrivkilde, må du ikke bli overrasket om forbruket havner over literen på mila.
Kan man da forsvare et slikt forbruk hos en Plug-in Hybrid? De er nemlig svært tørste når ikke batteriet er behjelpelig med fremdriften, og det skjer oftere enn man tror. Min testuke viste et gjennomsnittsforbruk på 1,04 l/mil og dermed også en del CO2 ut i atmosfæren.
BMW har likevel gjort sitt for at du skal kunne kjøre så miljøvennlig som mulig. Man har nemlig tre forskjellige modusvalg for batteridrift. Man kan kjøre på Auto eDrive-modus som gir muligheter for eldrift i hastigheter opp til 70 km/t. I Max eDrive-modus kan bilen kjøres på elektrisitet i opp til 120 km/t, og da prioriteres elektrisk kjøring. I Save Battery-modus kan batteriene spares eller lades til senere bruk. Om du registrer reisemålet i GPSen, vil det smarte energistyringssystemet analysere reiseruten, og optimalisere batteribruket der det er mest hensiktsmessig.
Grunnen til at disse bilene er populære, er at forbruket regnes ut etter en ganske gunstig formel, og dermed er startprisen på X5 xDrive 40e 793 000 kroner, hvorav 97 000 kroner går til staten. En X5 xDrive 35i koster 1 017 300 kroner og forærer staten 420 000 kroner i avgifter. Dermed blir den lille batteripakka, som bidrar til at X5 kan kjøre 31 km uten utslipp, ganske avgjørende for folk når de kjøper BMW X5.
X5 imponerer på nesten alle punkter. Man sitter fantastisk i stoler som er enkle å stille inn i perfekt posisjon, og da mener jeg perfekt posisjon. Man har full oversikt over viktige funksjoner, og selv om instrumenteringen kan oppleves noe kjedelig, er den lettforståelig og smart i bruk. Baksetet rommer 3 voksne og man har også bra med plass i bredden.
Kjøreegenskapene er som i en BMW, men tyngden merkes i kjappe svinger. Likevel ligger X5 godt på veien selv om den drasser på en tung batteripakke. Den 4-sylindrede 2-litersmotoren fungerer meget godt, og selv med full bil, holder denne drivlinjen til kjøring i høyt tempo. Samlet effekt er ganske imponerende 313 hk.
X5 xDrive 40e imponerer også på komfort. Her er det ekstremt lite lyd som slipper inn i kupeen, og det er knapt merkbar forskjell de gangene batteripakken står for fremdriften alene. Komforten forsterkes av god styring, glimrende girkasse, fin fjæring og fint understell. Man har selvfølgelig muligheter til å stille inn bilen etter hva slags kjørehumør man er i.
Materialvalget og kvalitetsfølelsen imponerer også i X5, og de fine skinnstolene har en perfekt søm og passform. Dette går også igjen på dashbordet, og sammen med detaljer i børstet aluminium, ser det meget bra ut. Et eller annet sted finner man også litt plast, men plasten er også fin å se på og oppleves ikke billig.
Alt av utstyr er på testbilen, og man overstiger glatt 1 million kroner for dette eksemplaret. Mye bil for pengene, passer nok ikke i denne sammenhengen, men likevel sitter jeg igjen med den følelsen.
Man har full nettilgang, og Remote Services er tilgjengelig via smarttelefon. Dette gir deg muligheter til fjernlåsing og oversikt over forbruk og energiutnyttelse. I tillegg kan du med BMW Connected App, få detaljert informasjon om bilens status. Fjernstyring av lading og klimaanlegg kan skje via appen, du kan sende bestemt reiserute fra appen til bilen og du kan få oversikt over ladepunkter på reiseruten.
Så kan man diskutere seg grønn om slike biler er miljøvennlige. Jeg klarte å kjøre X5 i 17 km helt uten utslipp, og det er ganske bra. Under perfekte forhold bør den gå rundt 25 km på batteridrift, og de som er flinke til å lade batteriet etter bruk, vil kunne spare drivstoff på småkjøring. BMW har lagt opp til at flest mulig kjører mest mulig miljøvennlig, og ved hjelp av smart utstyr og apper, tror jeg at vi blir mer bevisst på vårt forbruk.
Teknisk Data:
Motor: Bensin, R4, 1997 ccm, 245 hk v/5000 - 6500 omdr. 350 nm v/ 1250 - 4800 nm. Elmotor: 113 hk v/3170 omdr. 250 nm v/3170 omdr. Systemeffekt: 313 hk. Lengde: 488,6 cm, Bredde: 193,8 cm, Høyde: 176,2 cm, Akselavstand: 293,3 cm, Vekt: 2305 kg, Tilhengervekt: 2700 kg,
0-100: 6,8 sek, Toppfart: 210 km/t, Forbruk: 0,33 l/mil og 1,53 kwt/mil, Co2-utslipp: 77 g/km.
Pris: Fra kr. 793 000,-
BMW X5 har lenge vært en populær SUV, og de mange gode sidene forsvarer den forholdsvis høye prislappen. Premium koster penger, SUV er dyrere enn vanlige biler, og stor SUV er ikke noe unntak. I tillegg til høy innkjøpspris er SUV-modellene også tørstere enn vanlige biler. Nå har BMW gjort noe med dette, og gitt X5 elektrisk drivkraft. Dermed blir den billigere i innkjøp, skal kunne kjøres uten utslipp over korte strekker og alt i alt slippe ut mindre CO2. Bidraget er ikke nok til å redde verden, men vi kan kjøre stor SUV med litt bedre samvittighet.
Forbruket kan være lik null, men mange av disse bilene blir brukt over lengre kjørestrekninger, og da blir forbruket desto høyere. Selv om den har en økonomisk 2-liters 4-sylindret motor som hoveddrivkilde, må du ikke bli overrasket om forbruket havner over literen på mila.
Kan man da forsvare et slikt forbruk hos en Plug-in Hybrid? De er nemlig svært tørste når ikke batteriet er behjelpelig med fremdriften, og det skjer oftere enn man tror. Min testuke viste et gjennomsnittsforbruk på 1,04 l/mil og dermed også en del CO2 ut i atmosfæren.
BMW har likevel gjort sitt for at du skal kunne kjøre så miljøvennlig som mulig. Man har nemlig tre forskjellige modusvalg for batteridrift. Man kan kjøre på Auto eDrive-modus som gir muligheter for eldrift i hastigheter opp til 70 km/t. I Max eDrive-modus kan bilen kjøres på elektrisitet i opp til 120 km/t, og da prioriteres elektrisk kjøring. I Save Battery-modus kan batteriene spares eller lades til senere bruk. Om du registrer reisemålet i GPSen, vil det smarte energistyringssystemet analysere reiseruten, og optimalisere batteribruket der det er mest hensiktsmessig.
Grunnen til at disse bilene er populære, er at forbruket regnes ut etter en ganske gunstig formel, og dermed er startprisen på X5 xDrive 40e 793 000 kroner, hvorav 97 000 kroner går til staten. En X5 xDrive 35i koster 1 017 300 kroner og forærer staten 420 000 kroner i avgifter. Dermed blir den lille batteripakka, som bidrar til at X5 kan kjøre 31 km uten utslipp, ganske avgjørende for folk når de kjøper BMW X5.
X5 imponerer på nesten alle punkter. Man sitter fantastisk i stoler som er enkle å stille inn i perfekt posisjon, og da mener jeg perfekt posisjon. Man har full oversikt over viktige funksjoner, og selv om instrumenteringen kan oppleves noe kjedelig, er den lettforståelig og smart i bruk. Baksetet rommer 3 voksne og man har også bra med plass i bredden.
Kjøreegenskapene er som i en BMW, men tyngden merkes i kjappe svinger. Likevel ligger X5 godt på veien selv om den drasser på en tung batteripakke. Den 4-sylindrede 2-litersmotoren fungerer meget godt, og selv med full bil, holder denne drivlinjen til kjøring i høyt tempo. Samlet effekt er ganske imponerende 313 hk.
X5 xDrive 40e imponerer også på komfort. Her er det ekstremt lite lyd som slipper inn i kupeen, og det er knapt merkbar forskjell de gangene batteripakken står for fremdriften alene. Komforten forsterkes av god styring, glimrende girkasse, fin fjæring og fint understell. Man har selvfølgelig muligheter til å stille inn bilen etter hva slags kjørehumør man er i.
Materialvalget og kvalitetsfølelsen imponerer også i X5, og de fine skinnstolene har en perfekt søm og passform. Dette går også igjen på dashbordet, og sammen med detaljer i børstet aluminium, ser det meget bra ut. Et eller annet sted finner man også litt plast, men plasten er også fin å se på og oppleves ikke billig.
Alt av utstyr er på testbilen, og man overstiger glatt 1 million kroner for dette eksemplaret. Mye bil for pengene, passer nok ikke i denne sammenhengen, men likevel sitter jeg igjen med den følelsen.
Man har full nettilgang, og Remote Services er tilgjengelig via smarttelefon. Dette gir deg muligheter til fjernlåsing og oversikt over forbruk og energiutnyttelse. I tillegg kan du med BMW Connected App, få detaljert informasjon om bilens status. Fjernstyring av lading og klimaanlegg kan skje via appen, du kan sende bestemt reiserute fra appen til bilen og du kan få oversikt over ladepunkter på reiseruten.
Så kan man diskutere seg grønn om slike biler er miljøvennlige. Jeg klarte å kjøre X5 i 17 km helt uten utslipp, og det er ganske bra. Under perfekte forhold bør den gå rundt 25 km på batteridrift, og de som er flinke til å lade batteriet etter bruk, vil kunne spare drivstoff på småkjøring. BMW har lagt opp til at flest mulig kjører mest mulig miljøvennlig, og ved hjelp av smart utstyr og apper, tror jeg at vi blir mer bevisst på vårt forbruk.
Teknisk Data:
Motor: Bensin, R4, 1997 ccm, 245 hk v/5000 - 6500 omdr. 350 nm v/ 1250 - 4800 nm. Elmotor: 113 hk v/3170 omdr. 250 nm v/3170 omdr. Systemeffekt: 313 hk. Lengde: 488,6 cm, Bredde: 193,8 cm, Høyde: 176,2 cm, Akselavstand: 293,3 cm, Vekt: 2305 kg, Tilhengervekt: 2700 kg,
0-100: 6,8 sek, Toppfart: 210 km/t, Forbruk: 0,33 l/mil og 1,53 kwt/mil, Co2-utslipp: 77 g/km.
Pris: Fra kr. 793 000,-
0 Response to "Test: BMW X5 xDrive 40e iPerformance"
Post a Comment