Test: Jaguar XE 2,0 Diesel R-Sport 180 HK

Av Vegar Bjørge


Jaguar beveger seg igjen inn på BMW 3serie-territorium. Sist gang sto Ford for regien, nå er det heldigvis Jaguar selv som har ansvaret, og når det er selveste BMW 3-serien som skal til livs må man ta ansvaret på alvor. Det har Jaguar gjort. I stedet for tysk opphav er det nå britisk som gjelder. I stedet for luksus og premium Mondeo, er det nå sportslig og premium Jaguar. I stedet for X-type er det nå XE.

Engelskmennenes viktigste modell på lenge er en mellomklassebil i tøff konkurranse mot Mercedes C-klasse, Audi A4 og nevnte BMW 3-serie. Vil den bli en suksess og ta salgsandeler fra tyskerne eller blir det bare en døgnflue som ikke klarer å stå løpet ut? Jeg fikk en XE 2,0 Diesel til min disposisjon i noen dager, og min oppgave var å finn ut hva Jaguar leverer. Med 180 hk, 8-trinns automat og R-Sport utstyr ble det noen komfortable og forfriskende dager.


Design
Bilen ble hentet hos Insignia AS og jeg var virkelig ivrig etter å komme av gårde. Dette hadde jeg gledet meg til i lang tid og forventningene var høye. Jeg tar meg til første og nærmeste bensinstasjon for å betrakte bilen bedre. Fronten er sportslig og er veldig lik XF. I profil ser XE mer ut som en coupe fremfor en sedan. Dette gjør at takhøyden bak er noe begrenset og det skal ikke så høye karer til før de skaller i taket. Plass har ikke vært det viktige for Jaguar, og jeg tror de har valgt riktig med en slik filosofi. Familiefedrer som må ha plass får velge noe kjedeligere, ihvertfall frem til Jaguar tilbyr en stasjonsvognutgave av XE. Utvendig design er vellykket og moderne med trykk på det sportslige. Innvendig blir man også møtt av gode materialer blandet med sportslig design. Setene har god sidestøtte og er passe lange. Testbilen var utstyrt med el-seter og memory. Fint om mange kjører bilen, unødvendig om du er eneste sjåfør. I en engelsk bil vil man nødig prate om plast, men man finner det også i en Jaguar XE. Likevel har plasten en god finish og står godt i stil med skinninteriøret av høy kvalitet. Et påkostet multimediaanlegg med 8" toutchskjerm og god bildevisning topper premiumfølelsen.


Plass
Som sagt har nok Jaguar prioritert andre ting enn plassutnyttelse. Design står høyt opp på prioriteringslista og derfor må man tåle litt trangt baksete og noe begrenset bagasjeplass. Uansett har man plass til to voksne i baksetet som får god nok plass om de ikke er alt for lange. Jeg sitter godt bak meg selv og baksetet er av samme høye kvalitet som det man finner foran. For det er nemlig bak rattet man vil sitte i en Jaguar XE, og her kan man ikke klage på noe. Stol og ratt er elektrisk justerbare og man finner en god sitteposisjon. Med memory stoler får man også lagret sin posisjon og setet og ratt går tilbake til utgangsposisjon da man skal ut av bilen. Dette er mer genialt enn du tror, for i slike biler kan det være trangt å komme seg ut fra førerplassen.

Bagasjeplassen på 450 liter oppleves egentlig mindre. Bagasjeromsgulvet er heller ikke helt flatt men pluss for at man har nedfelling av baksetene. Dermed kan du få med deg det meste selv om det ikke er en stasjonsvogn. Jaguar skal uansett slippe å være varebil for Ikea-innkjøp eller flyttelass.


Brukervennlighet
De tyske premiumbilene har økt sin markedsandel i Europa fra 10% til 17% i løpet av 20 år. I Norge er markedsandelen 15,4% men om man tar med Volvo, som er ganske store her i landet, så øker markedsandelen for premiummerkene til 21,3%. Dette er gode tall og grunnen til at de lykkes er at premium har blitt smart. Bilene er enkle å bruke og alt utstyr som følger med er innovativt og lett å lære seg. Så også hos Jaguar. De har et genialt multimediaanlegg med trykkskjerm som er enkel i bruk og med et fint skjermbilde. Knapper,hjul og spaker sitter også der man forventer. Den touchfølsomme innebelysningen topper det hele og gir ekstra luksusfølelse. Rattet har de knappene man forventer og jeg tror nok Jaguar ikke er dårligere på brukervennlighet enn det andre premiummerker er. Lydsystemet fra engelske Meridan gir deg konsertopplevelse av de sjeldne. Det er lett å la seg imponere av mer enn designet hos Jaguar XE.


Motor og teknikk
Jaguar XE har fått et helt nytt understell i lettmetall og engelskmennene har lagt ned mye tid og penger i å få bilen så lett som mulig. Dette er viktig for å få ned forbruket. Forbruket er derfor svært lavt og med en 163 hk diesel motor skal den kunne gå på 0,38 l/mil. Min testbil har en 2,0 liters dieselmotor med 180 hk og 8 trinns automatkasse. Med et dreiemoment på 430 nm fra 1750 omdreininger har man mer enn nok av krefter. Den nye motorfamilien Ingenium leverer også høye ytelser sammen med det lave forbruket. Det er herlig drag i testbilens 2,0 liter og man har alltid kraft til overs. Dieselmotoren går også så vibrasjonsfritt at den ikke står særlig etter en bensinmotor. Imponerende!


Kjøreegenskaper
Ettersom man har fått en lett bil med vektfordeling 50/50 er kjøreegenskapene veldig gode. Den trives både på svingete veier og motorveier. Bilen er mer lik BMW 3-serie enn man kunne tro og sportsligheten står ikke tilbake for bilen fra Bayern. Likevel er det komforten som imponerer meg mest. Støyen er minimal i tillatte hastigheter i Norge og man kan gjennomføre vanlige samtaler i hastigheter kun lovlig på autobanen. Stolene er faste og gir god støtte både i sete og rygg. De er komfortable selv om de er bygget for sportslig kjøring. Jeg sitter mange timer i strekk bak rattet uten å bli sliten. Automatkassen med 8 trinn veksler uten at man merker det. Den har 4 forskjellige program og sportslige førere vil kanskje bruke individual innstilling mer enn det jeg gjorde. Da slår man av alle hjelpesystemer og understell og motor tilpasser seg tiltenkt kjøring. I tillegg får man raskere girskift uten at det går særlig utover komforten. Skulle man ønske så kan man også bruke hendlene bak rattet.


Pris og økonomi
Har du Jaguar så har du mye penger. Slik var det i hvert fall før, men om du velger billigste XE koster ikke den mer enn en middels utstyrt familiebil. 436 900 kroner må du ut med om du skal bli eier av ny Jaguar og da har du en dieselmotor på 163 hk under panseret. Min testbil koster over 600 000 kroner og er fullt utstyrt og har 180 dieselhester. Du får altså en fin XE for litt over 400 000 kroner og en veldig godt utstyrt XE om du kvitter deg med 600 000 kroner. Dette er ganske god pris i forhold til konkurrentene fra Tyskland.

Du har valget mellom to dieselutgaver av samme motor på 2,0 liter og 3 bensinalternativer. Dieselalternativene har vi vært innom mens bensinalternativene strekker seg fra to 2,0 liter på 200 hk eller 240 hk, til en R med 3,0 liter og 340 hk. Alle motorer er utstyrt med turbo med unntak av toppmodellen som har en kompressor som pustehjelp.

I tillegg til motoralternativer kan du velge mellom manuell og automat. Foreløpig har jeg bare kjørt automat, og jeg sværger nok til den i en slik type bil. Automaten har 8 trinn og er svært presis mens den manuelle kassen har 6 trinn. Alle bensinversjoner har automat som standard.

Du kan velge i 4 utstyrsvarianter som gir bilen et spesielt særpreg. Pure er standardversjonen men Prestige er en mer påkostet komfortversjon. Går du for Portfolio får du i grunnen en skreddersydd bil til akkurat deg med spesielle logoer og utsøkt interiør. R-Sport er for den mer aktive føreren som ønsker så nær sportsvogn som det går å få i en 4-dørs sedan. Toppmodellen leveres kun som egen S-versjon. Alle andre utstyrsversjoner leveres i kombinasjon med alle motor- og giralternativer.

Jaguar lover deg som kunde et kostnadseffektivt bilhold. Høye servicepriser og dårlige garantier er en saga blott og nå kan de lokke med gode forsikringspriser i tillegg til lange serviceintervaller og gode priser på deler og service. Så i tillegg til lavt forbruk, noe jeg fikk testet i min låneperiode, kan man leve godt som Jaguareier uten å bekymre seg for unødvendig høye vedlikeholdskostnader.


Konklusjon
Jeg ble solgt etter noen dager med XE og kan absolutt anbefale en testtur. Uansett hvor du er så legger folk merke til Jaguaren og responsen er noe annerledes enn man kan få om man kjører tysk premium. Alle vil slå av en prat og de aller fleste forventer at du er bilmann. Utseendet vekker oppsikt og den er både vakker, tøff og elegant på samme gang. I tillegg kjører den særdeles godt og som sjåfør kan man ikke ønske seg noe bedre. Kvalitetsfølelsen er i topp og materialvalgene føles helt riktig i en påkostet engelsk premiumbil. Premium oppleves også motor og girkasse, som arbeider perfekt sammen. Dette er helt i toppen av hva man kan forvente. Plassen er et lite minus, for den er ikke like stor som for eks. BMW 3-serie hverken i baksetet eller bagasjerommet.

Det er lett å la seg imponere av XE og alt den har å by på. Suksessen bør være selvskreven, men selvfølgelig er det opp til oss kunder. Prisen er riktig, utvalget av modeller virker tilnærmet BMW og utstyrsversjonene er godt differensiert. Selvfølgelig kan man ønske seg mer plass, en stasjonsvogn og 4 hjulsdrift. Det siste er på gang, de to andre ønskene må du kanskje bare drømme om. Uansett er Jaguar XE det beste luksusvalget i premiumklassen. Standarden har blitt heva og tyskerne bør føle seg truet av engelskmannen. En døgnflue er definitivt ikke XE!

Og bilens beste side: Ja dere gjetter riktig; skrått forfra!



Data
4 sylindret dieselmotor med turbo, 1999 ccm, 180 hk v/4000 omdr. 430 nm mellom 1750-2500 omdr. 8 trinns automat, Lengde 467,2 cm, Bredde 185 cm, Høyde 141,6 cm, Vekt 1565 kg, Tilhengervekt 1800 kg, Bagasjeplass 415 - 830 liter, Gjennomsnittsforbruk 0,42, CO2-utslipp 109 g/km, 0-100 på 7,8 sek, Toppfart 228 km/t, Pris testbil: ca 610 000 kr.





0 Response to "Test: Jaguar XE 2,0 Diesel R-Sport 180 HK"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel