Prøvekjøring: Ford Fiesta


Av Vegar Bjørge


Ford Fiesta var Europas mest solgte bil i mars i år, så det er ingen tvil om at Fiesta er en populær småbil. Nå kommer den i helt ny versjon - vi dro til Spania for å teste. Der sto ikke bare en, men tre versjoner klare for prøvekjøring.

Fiesta kommer til forhandlere i disse dager, og da i versjonene Trend og Titanium. Trend er viktig for å få en billig innstegsversjon. Denne kan også være aktuell for kommunale institusjoner og leiemarkedet. Med en startpris på 187 000 kroner finner den nok sine kjøpere, men en storselger blir den ikke. Titianium-versjonen ligger bedre an til dette, selv om man også må betale merkbart mer. Titanium starter på 212 000 kroner, noe som er 25 000 kroner mer enn Trend.

I oktober kommer Vignale og ST-Line som begge tilfører det lille ekstra til modellen. Vi prøvde begge disse versjonene i tillegg til Titanium-utgaven. Den sistnevnte med 120 hk dieselmotor og de to andre med 140 hk bensinmotor.


Vignale
Vi startet i en Vignale som vil si litt premium-følelse i småbilklassen. Egne aluminiumsfelger i størrelse 17 tommer, blanke lister litt her og der, krom i grill og delskinnseter, er kjennetegn. Sync 3 med ny 8-toms berøringsskjerm er standard sammen med litt annet stæsj, og dermed føles Fiesta plutselig litt mer eksklusiv.

140 hk fra EcoBoost motoren på 1,0 liter fordelt på 3 sylindere, gir mer enn nok kraft. Motoren har fin gange og snerrer herlig slik en treer skal. Den har godt drag fra bunn, og man henter 180 Nm fra godt under 2 000 omdreininger. Den manuelle girkasssen med 6 trinn, gjør også jobben tilfredsstillende. 6-trinns automat kan man få om man velger utgaven med 100 hk.

Kjøreegenskapene er også fine. Fjæringen svelger det meste av ujevnheter, og komforten er høy til å være en småbil. Så er det noe som Ford klarer bedre enn de fleste. Komfort går ikke på bekostning av sport, og Fiesta elsker og bli kastet fra sving til sving. Den føles ikke stiv, men holder seg likevel imponerende godt i sporet sitt. Styringen er også med på å gi den gode kjørefølelsen. Vi merker oss få svakheter på denne påkostede modellen, men irriteres over litt sus fra takluka.


ST-Line
Etter noen mil i Vignale, hopper vi over til ST-Line utgaven, som er noe stivere enn Vignale og de andre. Man merker det, og her får man virkelig sportslige kjøreopplevelser. Motoren er den samme som vi kjørte i Vignale, og milene ruller av sted i et godt tempo langs Spanske veier av varierende art. Morsomst er det når svingene kommer tett, og kjedeligst blir det i motorveifart på flate strekker. Da får man likevel merke hvor godt støydempet den nye Fiestaen er, og uten takluke så er det meget lite støy som finner veien inn til de reisende. Selv i hastigheter godt over fornuftige norske fartsgrenser, kan man føre en normal samtale med alle i bilen.

ST-Line er den tøffeste av Fiesta-utgavene og med sorte detaljer, kan man med fordel velge rød farge. Det gjør at man synes i trafikken, og det er vel aldri feil. Spesielle 17-toms aluminiumsfelger er også med på å jåle opp den sportslige utgaven.


Titanium
Fra ST-Line begir vi oss videre til en Titanium-versjon med dieselmotor og 120 hk. Her har man 270 Nm til rådighet, og bunndraget er imponerende. Dieselversjonen skal være en sparebøsse og bruker bare 0,35 liter drivstoff pr mil ved blandet kjøring. Vi lå godt over, for vår misjon var å finne kjøregleden. Den er også tilstede i dieselversjonen, men motoren demper gleden ved raske nedgiringer som man har i de små bensinmotorene.

Titanium har 16-toms aluminiumsfelger som standard, i stedet for 17 som sitter på ST-Line og Vignale. Man merker nok ikke så stor forskjell på dette, men Titanium skal være den klassiske og mer komfortable av disse tre. Støynivået er som i de andre bilene, men man merker litt dieselstøy ved gasspådrag. Særlig forstyrrende blir det ikke.

Foto: Ford
Sikkerhet i toppen
Ford Fiesta skal nå være den sikreste småbilen på markedet, og den er proppa med sikkerhetsutstyr og teknologier som hjelper føreren. To kameraer, tre radarer og 12 ultrasoniske sensorer opererer følgende teknologier:
- Adaptiv Cruisecontroll
- Avstandsvarsling
- Filskiftevarsler og LaneKeeper
- Antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse - også operativ i mørket
- Parkeringsassistent
- Føreroppmerksomhetsovervåkning
- Trafikkskiltgjenskjenning
- Blindsone informasjonssystem
- Varsel for kryssende trafikk
- Auto nær / fjærnlys

Dette utstyret er tilgjengelig i forskjellige pakker, og noe er tilgjengelig som standard i noen av utgavene.

Foto: Ford
B&O Play
Ford har gått inn avtale med Bang & Olufsen om levering av stereoanlegg i nye Fiesta, de leverer anlegg med 675 Watt og 10 høyttaler inkludert subwoofer i den lille bilen. Det låter bra og bidrar til å løfte Fiesta et hakk over en del konkurrenter. Anlegget er spesialtunet for bilen, og lydingeniørene hos B&O Play har bidratt til en førsteklasses lydkvalitet. Anlegget må man betale for, det koster fra 3 500 kroner.

Konklusjon
Vi kommer bare med en liten konklusjon i denne omgang, fordi vi mener bilen fortjener en skikkelig test før vi kan gi et godt nok inntrykk av den. Førsteinntrykket er uansett veldig positivt, dette er et par hakk opp fra den utgående modellen, som fortsatt er en av de beste i klassen. Vi tror mange kommer til å velge Fiesta fremover, og Ford Norge sitt mål om å være topp tre i klassen, er godt innenfor rekkevidde. Med fine motorer og lav innstegspris, kan de også utfordre markedsleder Toyota Yaris.


2018 utvides Fiesta-programmet
En viktig grunn til at vi tror nye Fiesta blir en større suksess enn den utgående modellen, er at man har laget mange utgaver av nykomlingen. Over nyttår kommer ST med 200 hk fra en nyutviklet 3 sylindret 1,5 liter EcoBoost motor. Dette kan bli en av de morsomste bilene på markedet i forhold til pris. Den helt nye Active kommer likt med ST, og her får man en høyere utgave av Fiesta. Firehjulsdrift er dessverre ikke et tema.

Foto:: Ford


0 Response to "Prøvekjøring: Ford Fiesta"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel