Nyheter: Norsk før-premiere for nye Audi A8
Tekst og Foto: David K Andersen
Bare uker etter verdenspremieren, og lenge før noen utenfor Audi har kjørt den, kunne den norske importøren i dag vise frem et eksemplar av nye A8 i Oslo. Vi var på plass for å se, ta på, sitte i og trykke på.
Vi har allerede vist deg bildene og fortalt litt om nye A8, nå var det altså endelig tid for å se den virkeligheten.
I likhet med BMWs 740Le som vi testet for kort tid siden, er A8 en drømmebil. I alle fall for oss som ikke er statsoverhoder, kongelige eller konserndirektører. Eller kanskje er det å dra det litt vel langt, for selv om vi ikke har fått prisene ennå, er det nok litt flere enn de tre nevnte gruppene som har råd, og faktisk kommer til, å kjøpe en ny A8. Kommunikasjonssjef hos Audi, Øyvind Rognlien Skovli, anslår et årlig salg på rundt 40 biler i Norge.
Uansett: Det har aldri vært feil å drømme om bil, og dessuten er det en annen ting ved den nye A8en som er minst like interessant: Den viser hva de smarteste hodene i Audi har holdt på med de siste årene. Det er nemlig i denne bilen ny og spennende teknologi, nytt utstyr og fremtidens Audi-design først vises. Mye av det vil etterhvert havne i din neste A6, eller kanskje den rene elbil-SUVen e-tron som snart kommer.
Om utvendig design skal jeg ikke si så mye mer enn jeg allerede har gjort i den forrige artikkelen. For den motsvarer forventningene i virkeligheten, og detaljene jeg påpekte forrige gang, fremtrer for meg fortsatt som hovedtrekkene: Dette er en fet bil.
Den er lav og bred, mye takket være det spennende designet i fronten der grillen går rett over i panseret. Altså direkte fra vertikalt til horisontalt. Det gjør at A8 fremstår som lavere og fetere, det gir panseret mer muskler, og det fremhever bilsidene.
Temmelig kraftige hjulbuer skader i sammenhengen absolutt ikke. Produktsjef hos Audi i Norge, Johan Ramstad, sier de symboliserer Quattro. Og det har naturligvis alle A8. I tillegg har denne nye modellen også firehjuls-styring. I lave hastigheter styrer bakhjulene motsatt av forhjulene, sånn at den blir mer snerten, mens ute på veien og oppe i god fart, styrer de litt med for å skape bedre stabilitet.
Bak
Men mer om teknologien etterpå, la oss ta en tur inn i kupéen først.
Jeg starter med å ta plass i baksetet, Harald Edvardsen-Eibak hopper inn på andre siden. Den norske Audi-direktøren er ikke så rent lite bilinteressert, og er naturlig nok stolt over å vise frem merkets nye flaggskip. Han viser og demonstrerer funksjoner.
Det er to ting med å sitte i det baksetet: Teknologien og følelsen.
Ved hjelp av skjermen i midtkonsollen, som du kan ta løs og holde i hendene, styrer du praktisk talt hele A8. I alle fall alle deler som ikke har med selve kjøringen å gjøre. En av nyvinningene er LED-Matrix belysning i taket. Via padden, kan du starte og slukke en rekke LED-dioder, alle med sin egen lysretning. Du bare peker på det området du ønsker belyst på skjermen. Med andre ord er det mulig å ha fullt leselys rett ned i boka, mens resten av kupéen er totalt mørklagt.
I tillegg har du selvfølgelig full setejustering, lyd- og bildekontroll og mye mer. Nye A8 kan til og med fås med fotmassasje. Slå den.
Følelsen, er den andre biten. Av plass, luft, komfort, design, perfeksjonisme. Ren luksus. Baksetet på en A8 er et sted du skal føle deg spesiell, og det gjør du her. Materialvalgene og sammensetnings-kvaliteten er enestående ned til minste detalj. Setene eksepsjonelt komfortable.
Foran
Det sies at en slik bil nytes fra baksetet, og jeg ser poenget, men likevel er det foran jeg lar meg imponere mest. Setene er enda bedre enn bak, sittestillingen perfekt og luksusfølelsen minst like påtagelig.
Det føles lett, lyst og ledig med stilrent og moderne design. Samtidig sitter du omgitt av sportslig ratt og instrumentering, forholdsvis høy midtkonsoll og andre detaljer som antyder at dette er en skikkelig kjøremaskin.
Den lettest synlige forandringen mot tidligere er den nye infotainment-løsningen i midten av dashbordet. MMI-hjulet er borte, nå er alt touch. Bare ikke helt sånn vi er vant til.
Den øvre skjermen er på 10,2 tommer og den nedre på 8,6. Plasseringen av dem er interessant. Du kan nemlig hvile håndbaken på toppen av girspaken mens du trykker på skjermen - de har med andre ord en plassering som ikke gjør det nødvendig å strekke seg unaturlig.
Den nederste av de to, styrer i utgangspunktet klima og litt andre småting, mens den store tar seg av de vanlige infotainment-tingene. Men, og dette er interessant, du kan også bruke den nedre skjermen til å instruere den øvre. For eksempel om du skal skrive inn et gatenavn i navigasjonen. Da skriver du rett og slett for hånd med fingeren på den nedre skjermen, og du trenger ikke stoppe opp for hver bokstav. Bare skriv hele den første delen av gatenavnet i en sleng, og vipps, så popper det opp, og du er ferdig. Smart stuff.
En annen imponerende ting er at skjermene responderer med lyd og vibrasjon når du trykker på dem. En behagelig liten klikkelyd samtidig som du føler det som et knappetrykk i fingeren. Selv om det altså er en ren skjerm. Det gir bedre kontroll og eksklusiv følelse.
Teknisk
Beveger vi oss under skallet, finner vi først en plattform og et karosseri som faktisk har en mindre andel aluminium enn tidligere. Audi har funnet ut at eksempelvis A-stolpene kan lages tynnere uten at det går ut over sikkerheten, om de produseres i høyfast-stål. Derfor er de, og noen andre bærende strukturer i karosseriet, ikke lenger i aluminium. I tillegg har andelen karbonfiber økt betydelig. Totalt sett er dermed karosseriet lettere, men også stivere og sikrere.
På motorsiden kommer først to tre-litere. En TFSI med 340 hestekrefter og 500 Nm, og en TDI med 286 hester og 600 Nm. Førstnevnte når 100 km/t på 5,7 sekunder. Vil du ha mer skyv, kommer det litt senere to 4-liters V8ere. Bensinversjonen yter 460 hk og 660 Nm, mens dieselen, som vi fra før kjenner fra SQ7 (les vår prøvekjøring av den her) er på 435 hk og sinnssyke 900 Nm.
48-volts elektrisk anlegg med en rekke tilhørende funksjoner, er i stand til å ta vare på trille- og bremseenergi, og bidrar til redusert forbruk. Dette er et såkalt "Mild Hybrid System". Bilen skal kunne kjøres i jevn hastighet i opp til 40 sekunder på bare strøm, og bensinmotoren får litt assistanse ved igangsetting - et tidspunkt i kjøresyklusen som krever mye energi.
Ekte hybrid kommer naturligvis også. Med utgangspunkt i 3-liters V6eren på 340 hester, tillegges en elmotor som yter 113 kW. Det gir systemeffekt på 449 hester og 700 Nm. I henhold til dagens NEDC-syklus, skal den ved hjelp av et batteri på 14,1 kWt, ha forbruk på 0,23 liter pr mil og utslipp på 54 g/km. Rekkevidden på strøm er inn til 50 km.
Innen hybriden er på markedet neste år, vil NEDC-syklusen være skiftet ut med den nye og mer realistiske WLTP. Der finnes det ikke tall ennå, men A8 kommer til å være en av de første bilene som typegodkjennes etter den nye standarden. Med tanke på batteristørrelsen, burde i alle fall rekkevidden på strøm kunne være nokså realistisk.
Aktive assistensystemer
Adaptiv luftfjæring kommer til å være standard på A8, og så får den i tillegg "prediktivt chassis". Det betyr at bilen, blant annet via kameraet, leser veibanen svært nøyaktig, og kan tilpasse demping og fjæring om du eksempelvis er på tur mot et hull i veien.
Luftfjæringen er dessuten koblet mot et nytt assistentsystem opplært til å lese trafikkbildet i veikryss. Skulle en bil være på vei til å kjøre inn i din venstre side, vil bilen slippe seg ned på høyre side samtidig som den heiser seg opp på venstre. Dette for å ta smellen på beste mulige måte med tanke på beskyttelse av passasjerene.
Som jeg fortalte om i forrige artikkel, får A8 automatisk parkering. Stopp bilen foran den ledige luken, gå ut, åpne parkeringsappen og trykk på knappen. Bilen vil da parkere seg helt selv, du trenger ikke styre den som en fjernstyrt bil.
Garage Pilot gjør det samme hjemme hos deg selv. Gå ut av bilen, trykk på appen på telefonen, og bilen vil parkere seg selv helt kloss opp til veggen inne i garasjen, slik at du maksimerer garasjearealet ditt. Når du skal ut, enten det er av garasjen eller parkeringsluka, kjøre naturligvis bilen seg selv frem.
En annen ting vi snakket om forrige gang, er den selvkjørende teknologien. I tett og saktegående trafikk, kjører A8 seg selv i opp til 60 km/t. Systemet skjønner og takler til og med spesielle forhold, for eksempel om du kommer frem til en strekning hvor det pågår veiarbeid og kjørefeltet er smalere.
For deg som er bekymret for bilens størrelse, har den i tillegg til firehjuls-styring, en egen manøvreringsassistent. For eksempel vil den vri litt mer på rattet av seg selv for å unngå en stolpe eller annen bil inne i parkeringshuset, om du ikke selv gjør det.
Og er du av typen som stadig riper opp felgene, hjelper bilen deg naturligvis også med å styre unna fortauskanter!
Vi har dermed slått fast at nye A8 leverer så det holder, på det vi så langt har erfart vel og merke. Nå skal man ikke sammenligne to biler for mye uten å gjøre det direkte mot hverandre og samtidig, men jeg kan uansett slå fast at A8 i alle fall ikke ligger bak BMW 7-serie på interiør eller teknologi.
Så får vi se om den er like stille, superkomfortabel og ikke minst kompetent på veien som konkurrenten fra Bayern når den tid kommer. Vi kommer tilbake så snart første kjøretur står på programmet!
Bare uker etter verdenspremieren, og lenge før noen utenfor Audi har kjørt den, kunne den norske importøren i dag vise frem et eksemplar av nye A8 i Oslo. Vi var på plass for å se, ta på, sitte i og trykke på.
Vi har allerede vist deg bildene og fortalt litt om nye A8, nå var det altså endelig tid for å se den virkeligheten.
I likhet med BMWs 740Le som vi testet for kort tid siden, er A8 en drømmebil. I alle fall for oss som ikke er statsoverhoder, kongelige eller konserndirektører. Eller kanskje er det å dra det litt vel langt, for selv om vi ikke har fått prisene ennå, er det nok litt flere enn de tre nevnte gruppene som har råd, og faktisk kommer til, å kjøpe en ny A8. Kommunikasjonssjef hos Audi, Øyvind Rognlien Skovli, anslår et årlig salg på rundt 40 biler i Norge.
Uansett: Det har aldri vært feil å drømme om bil, og dessuten er det en annen ting ved den nye A8en som er minst like interessant: Den viser hva de smarteste hodene i Audi har holdt på med de siste årene. Det er nemlig i denne bilen ny og spennende teknologi, nytt utstyr og fremtidens Audi-design først vises. Mye av det vil etterhvert havne i din neste A6, eller kanskje den rene elbil-SUVen e-tron som snart kommer.
Om utvendig design skal jeg ikke si så mye mer enn jeg allerede har gjort i den forrige artikkelen. For den motsvarer forventningene i virkeligheten, og detaljene jeg påpekte forrige gang, fremtrer for meg fortsatt som hovedtrekkene: Dette er en fet bil.
Den er lav og bred, mye takket være det spennende designet i fronten der grillen går rett over i panseret. Altså direkte fra vertikalt til horisontalt. Det gjør at A8 fremstår som lavere og fetere, det gir panseret mer muskler, og det fremhever bilsidene.
Temmelig kraftige hjulbuer skader i sammenhengen absolutt ikke. Produktsjef hos Audi i Norge, Johan Ramstad, sier de symboliserer Quattro. Og det har naturligvis alle A8. I tillegg har denne nye modellen også firehjuls-styring. I lave hastigheter styrer bakhjulene motsatt av forhjulene, sånn at den blir mer snerten, mens ute på veien og oppe i god fart, styrer de litt med for å skape bedre stabilitet.
Bak
Men mer om teknologien etterpå, la oss ta en tur inn i kupéen først.
Jeg starter med å ta plass i baksetet, Harald Edvardsen-Eibak hopper inn på andre siden. Den norske Audi-direktøren er ikke så rent lite bilinteressert, og er naturlig nok stolt over å vise frem merkets nye flaggskip. Han viser og demonstrerer funksjoner.
Det er to ting med å sitte i det baksetet: Teknologien og følelsen.
Ved hjelp av skjermen i midtkonsollen, som du kan ta løs og holde i hendene, styrer du praktisk talt hele A8. I alle fall alle deler som ikke har med selve kjøringen å gjøre. En av nyvinningene er LED-Matrix belysning i taket. Via padden, kan du starte og slukke en rekke LED-dioder, alle med sin egen lysretning. Du bare peker på det området du ønsker belyst på skjermen. Med andre ord er det mulig å ha fullt leselys rett ned i boka, mens resten av kupéen er totalt mørklagt.
I tillegg har du selvfølgelig full setejustering, lyd- og bildekontroll og mye mer. Nye A8 kan til og med fås med fotmassasje. Slå den.
Følelsen, er den andre biten. Av plass, luft, komfort, design, perfeksjonisme. Ren luksus. Baksetet på en A8 er et sted du skal føle deg spesiell, og det gjør du her. Materialvalgene og sammensetnings-kvaliteten er enestående ned til minste detalj. Setene eksepsjonelt komfortable.
Foran
Det sies at en slik bil nytes fra baksetet, og jeg ser poenget, men likevel er det foran jeg lar meg imponere mest. Setene er enda bedre enn bak, sittestillingen perfekt og luksusfølelsen minst like påtagelig.
Det føles lett, lyst og ledig med stilrent og moderne design. Samtidig sitter du omgitt av sportslig ratt og instrumentering, forholdsvis høy midtkonsoll og andre detaljer som antyder at dette er en skikkelig kjøremaskin.
Den lettest synlige forandringen mot tidligere er den nye infotainment-løsningen i midten av dashbordet. MMI-hjulet er borte, nå er alt touch. Bare ikke helt sånn vi er vant til.
Den øvre skjermen er på 10,2 tommer og den nedre på 8,6. Plasseringen av dem er interessant. Du kan nemlig hvile håndbaken på toppen av girspaken mens du trykker på skjermen - de har med andre ord en plassering som ikke gjør det nødvendig å strekke seg unaturlig.
Den nederste av de to, styrer i utgangspunktet klima og litt andre småting, mens den store tar seg av de vanlige infotainment-tingene. Men, og dette er interessant, du kan også bruke den nedre skjermen til å instruere den øvre. For eksempel om du skal skrive inn et gatenavn i navigasjonen. Da skriver du rett og slett for hånd med fingeren på den nedre skjermen, og du trenger ikke stoppe opp for hver bokstav. Bare skriv hele den første delen av gatenavnet i en sleng, og vipps, så popper det opp, og du er ferdig. Smart stuff.
En annen imponerende ting er at skjermene responderer med lyd og vibrasjon når du trykker på dem. En behagelig liten klikkelyd samtidig som du føler det som et knappetrykk i fingeren. Selv om det altså er en ren skjerm. Det gir bedre kontroll og eksklusiv følelse.
Teknisk
Beveger vi oss under skallet, finner vi først en plattform og et karosseri som faktisk har en mindre andel aluminium enn tidligere. Audi har funnet ut at eksempelvis A-stolpene kan lages tynnere uten at det går ut over sikkerheten, om de produseres i høyfast-stål. Derfor er de, og noen andre bærende strukturer i karosseriet, ikke lenger i aluminium. I tillegg har andelen karbonfiber økt betydelig. Totalt sett er dermed karosseriet lettere, men også stivere og sikrere.
På motorsiden kommer først to tre-litere. En TFSI med 340 hestekrefter og 500 Nm, og en TDI med 286 hester og 600 Nm. Førstnevnte når 100 km/t på 5,7 sekunder. Vil du ha mer skyv, kommer det litt senere to 4-liters V8ere. Bensinversjonen yter 460 hk og 660 Nm, mens dieselen, som vi fra før kjenner fra SQ7 (les vår prøvekjøring av den her) er på 435 hk og sinnssyke 900 Nm.
48-volts elektrisk anlegg med en rekke tilhørende funksjoner, er i stand til å ta vare på trille- og bremseenergi, og bidrar til redusert forbruk. Dette er et såkalt "Mild Hybrid System". Bilen skal kunne kjøres i jevn hastighet i opp til 40 sekunder på bare strøm, og bensinmotoren får litt assistanse ved igangsetting - et tidspunkt i kjøresyklusen som krever mye energi.
Ekte hybrid kommer naturligvis også. Med utgangspunkt i 3-liters V6eren på 340 hester, tillegges en elmotor som yter 113 kW. Det gir systemeffekt på 449 hester og 700 Nm. I henhold til dagens NEDC-syklus, skal den ved hjelp av et batteri på 14,1 kWt, ha forbruk på 0,23 liter pr mil og utslipp på 54 g/km. Rekkevidden på strøm er inn til 50 km.
Innen hybriden er på markedet neste år, vil NEDC-syklusen være skiftet ut med den nye og mer realistiske WLTP. Der finnes det ikke tall ennå, men A8 kommer til å være en av de første bilene som typegodkjennes etter den nye standarden. Med tanke på batteristørrelsen, burde i alle fall rekkevidden på strøm kunne være nokså realistisk.
Direktør i Audi, Harald Edvardsen-Eibak, har litt av en bil å vise frem i nye A8. |
Adaptiv luftfjæring kommer til å være standard på A8, og så får den i tillegg "prediktivt chassis". Det betyr at bilen, blant annet via kameraet, leser veibanen svært nøyaktig, og kan tilpasse demping og fjæring om du eksempelvis er på tur mot et hull i veien.
Luftfjæringen er dessuten koblet mot et nytt assistentsystem opplært til å lese trafikkbildet i veikryss. Skulle en bil være på vei til å kjøre inn i din venstre side, vil bilen slippe seg ned på høyre side samtidig som den heiser seg opp på venstre. Dette for å ta smellen på beste mulige måte med tanke på beskyttelse av passasjerene.
Som jeg fortalte om i forrige artikkel, får A8 automatisk parkering. Stopp bilen foran den ledige luken, gå ut, åpne parkeringsappen og trykk på knappen. Bilen vil da parkere seg helt selv, du trenger ikke styre den som en fjernstyrt bil.
Garage Pilot gjør det samme hjemme hos deg selv. Gå ut av bilen, trykk på appen på telefonen, og bilen vil parkere seg selv helt kloss opp til veggen inne i garasjen, slik at du maksimerer garasjearealet ditt. Når du skal ut, enten det er av garasjen eller parkeringsluka, kjøre naturligvis bilen seg selv frem.
En annen ting vi snakket om forrige gang, er den selvkjørende teknologien. I tett og saktegående trafikk, kjører A8 seg selv i opp til 60 km/t. Systemet skjønner og takler til og med spesielle forhold, for eksempel om du kommer frem til en strekning hvor det pågår veiarbeid og kjørefeltet er smalere.
For deg som er bekymret for bilens størrelse, har den i tillegg til firehjuls-styring, en egen manøvreringsassistent. For eksempel vil den vri litt mer på rattet av seg selv for å unngå en stolpe eller annen bil inne i parkeringshuset, om du ikke selv gjør det.
Og er du av typen som stadig riper opp felgene, hjelper bilen deg naturligvis også med å styre unna fortauskanter!
Vi har dermed slått fast at nye A8 leverer så det holder, på det vi så langt har erfart vel og merke. Nå skal man ikke sammenligne to biler for mye uten å gjøre det direkte mot hverandre og samtidig, men jeg kan uansett slå fast at A8 i alle fall ikke ligger bak BMW 7-serie på interiør eller teknologi.
Så får vi se om den er like stille, superkomfortabel og ikke minst kompetent på veien som konkurrenten fra Bayern når den tid kommer. Vi kommer tilbake så snart første kjøretur står på programmet!
0 Response to "Nyheter: Norsk før-premiere for nye Audi A8"
Post a Comment