Nyheter: Audi A8
David K Andersen
Audis nye flaggskip er fullpakket med teknologi og luksus. Ladehybriden kommer med bensinmotor og induktiv lading.
Vi er inne i et par år med store nyheter blant luksus-bilene. I fjor kom BMW med ny 7-serie, Mercedes skal nylig ha hatt første pressekjøring av en faceliftet S-klasse, og her er altså helt nye Audi A8.
Vi var ikke til stede da bilen ble vist i Barcelona forrige uke, men det knyttet seg stor spenning til A8ens design i forkant av visningen. Dette er den første produksjonsbilen under Audis "nye" (han har hatt jobben siden 2014) design-sjef Marc Lichte. Ville det bli store forandringer?
Mitt førsteinntrykk, og dette er bare basert på bilder og video, er at utviklingen har vært mer forsiktig enn ventet - nye A8 er i stor grad på linje med eksisterende modeller og ingen revolusjon. Eller er den konklusjonen for rask?
Etter å ha studert tilgjengelige bilder og filmer litt nøyere, er det noen interessante ting som skjer her. Jeg tenker ikke først og fremst på LED-linjen tvers over bakluka. Det er en detalj, og man kan like den eller ikke. Derimot synes jeg det er noen andre spennende elementer å spore.
Legg merke til hvor lavt den sitter på veien. God bredde hjelper naturligvis på der, men det er noe med overgangen mellom den enorme horisontale grillen og panseret. I motsetning til hos de fleste andre biler, er den nærmest ikke-eksisterende. Det fremhever ikke bare panseret, men gir ekstra fokus på området under vinduslinjen på sidene.
Alt skal for tiden fremstå som lavere og bredere, designere snakker masse om at de har gjort "horisontale" grep. A8 må være den bilen som drar denne trenden lengst. Den ser rett og slett skikkelig fet ut. Så får vi etter hvert se om det stemmer i virkeligheten.
At taklinjen i baken dras temmelig langt ut, er forresten en kul greie som også spiller litt på Audis coupé og Avant-tradisjoner.
Innvendig er forandringene større. Stilen er den samme som i andre moderne Audier, hvor linjene starter i fordørene og løper forover og tvers over dashbordet. Men A8 har fått en ekstra etasje i toppen av dashbordet, inneholdende skjulte motoriserte luftdyser. Under den befinner et spennende nytt infotainmentsystem seg.
Den tradisjonelle MMI-styringen, som jeg er veldig glad i, er borte, nå er alt touch. Men en ekstra skjerm følger på kjøpet. Den øvre er på 12 tommer og inneholder de vanlige funksjonene et infotainmentsystem har, mens den nedre, som er litt mindre, blant annet styrer klima-anlegget.
Virtual Cockpit, altså den digitale skjermen der instrumentene befinner seg rett foran deg, er oppgradert med bedre oppløsning. Og som vi har erfart fra blant annet Q7, gjør det faktum at du strengt tatt kan dytte inn alt du trenger av informasjon i den, at selve infotainmentskjermen ofte er overflødig og kan slås av. Dermed slipper du "information overload" om du vil.
På utstyrssiden er det naturlig nok svært mye å leke seg med, og ikke minst nyte. Dette skal være det beste som finnes på fire hjul, og Audi ser ut til å ha tatt oppgaven seriøst. Hva med varme i midtarmelenet? Eller fotmassasje og gulv-varme i baksetet?
Appropos baksete: Den lille skjermen i midten, er en fjernkontroll du kan ta løs og bruke til å styre flere ting. For eksempel takbelysningen, som er en slags LED-Matrix-løsning ala hovedlysene. På fjernkontrollen vises baksetet ovenfra, og så bare drar du fingeren til det området du ønsker belyst. De mange diodene i taket vil tennes og slukkes i takt med dine instruksjoner. Sitter du for eksempel og leser, mens sidemannen sover, kan du belyse bare boken, mens resten av kabinen forblir mørk.
I baksetet er det mer plass i alle retninger, og selv om bilen har coupé-aktige linjer i C-stolpene, øker hodeplassen. Årsaken er at taklinjen først forsvinner ned mot bakluka etter at den har passert baksetepassasjerene.
Kjøreegenskaper og fjæringskomfort er satt i høysetet, luftfjæring er standard på alle modeller. I tillegg har du firehjulsstyring, hvor bakhjulene styrer med forhjulene i høy hastighet for å gi bedre stabilitet, mens de i lavere fart styrer motsatt, så bilen blir mer manøvrerbar og snerten. Hjulstørrelsen er fra 19 til 21 tommer og du trenger ikke være redd for felgene (eller komforten på dårlig vei): Kameraet i fronten leser hull og kraftige ujevnheter, og så tilpasses fjæringen for å håndtere dem best mulig.
Med nye A8 kommer neste skritt i fjernstyrt parkering. Konkurrentene kan, enten via touchpad på nøkkelen eller app til telefonen fjernstyres inn i og ut av trange luker, men denne kan i tillegg selv styre. Såpass bør det være, kan man si for å tulle, men A8 er en stor bil og parkeringslukene vokser som vi vet lite for tiden.
Selvkjørende teknologi er selvfølgelig på plass, A8 får nivå 3. Det betyr at så lenge du er på en vei med midt-dele, kan den kjøre seg selv opp til 60 km/t. På dette nivået er det ikke sånn at du må ta i rattet eller gjøre visse ting med jevne mellomrom, Audien kjører rett og slett helt av seg selv. Når A8 kommer på veien til høsten, vil den ha det mest avanserte og mest funksjonelle selvkjørende systemet i verden.
På motorsiden vil diesel fortsette å dominere i Europa. A8 kommer med en ny 3-liters diesel på 286 hestekrefter og 600 Nm. Bensin-alternativet har samme volum, men yter 340 hk og 500 Nm. Alle A8 får et "mildt" hybridsystem med 48-volts elektrisk anlegg. Det gjør blant annet at du kan trille i opp til 40 sekunder med motoren helt avslått. Sammen med girkassens spesielle frikoblingsfunksjon, hvor bilen triller veldig lett, bør systemet bidra til å redusere forbruket.
Litt etter lanseringen kommer V8erne. Begge på 4 liter, en bensin og en diesel. Bensinmotoren yter 460 hestekrefter mens dieselen kan by på 435. Toppversjonen blir W12 med 585 hester og 800 Nm.
Mer interessant for oss er hybriden, den kommer noen måneder senere. Der kombineres 3-liters bensin-sekseren med elmotor, Audi går med andre ord bort fra det dieselmotor-baserte og svært velfungerende systemet fra Q7 E-tron. Samtidig slipper vi unna eventuelle dieselforbud i byene.
Ladehybriden er ikke typegodkjent ennå, men den skal levere 449 hestekrefter og 700 Nm. 0-100 tas på bare 4,9 sekunder, så dette blir en kraftigere og raskere bil enn BMW 740e hvor bensinmotoren er en 2-liters firer. Mest sannsynlig blir den også da noe mer kostbar.
Batteriet er på 14,1 kWt og skal sørge for rekkevidde på inn til 5 mil. Bilen kan kjøres på bare strøm i opp til 135 km/t. I tillegg til å kunne lades via kabel på den vanlige måten, har e-tron Audi Wireless Charging. Med andre ord er induktiv lading i ferd med å introduseres - du kan plassere bilen over en plate hvor den lades trådløst. Hvordan det kommer til å fungere blir særdeles spennende å følge med på.
Nye Audi A8 kommer til Norge til høsten.
Audis nye flaggskip er fullpakket med teknologi og luksus. Ladehybriden kommer med bensinmotor og induktiv lading.
Vi er inne i et par år med store nyheter blant luksus-bilene. I fjor kom BMW med ny 7-serie, Mercedes skal nylig ha hatt første pressekjøring av en faceliftet S-klasse, og her er altså helt nye Audi A8.
Vi var ikke til stede da bilen ble vist i Barcelona forrige uke, men det knyttet seg stor spenning til A8ens design i forkant av visningen. Dette er den første produksjonsbilen under Audis "nye" (han har hatt jobben siden 2014) design-sjef Marc Lichte. Ville det bli store forandringer?
Mitt førsteinntrykk, og dette er bare basert på bilder og video, er at utviklingen har vært mer forsiktig enn ventet - nye A8 er i stor grad på linje med eksisterende modeller og ingen revolusjon. Eller er den konklusjonen for rask?
Etter å ha studert tilgjengelige bilder og filmer litt nøyere, er det noen interessante ting som skjer her. Jeg tenker ikke først og fremst på LED-linjen tvers over bakluka. Det er en detalj, og man kan like den eller ikke. Derimot synes jeg det er noen andre spennende elementer å spore.
Legg merke til hvor lavt den sitter på veien. God bredde hjelper naturligvis på der, men det er noe med overgangen mellom den enorme horisontale grillen og panseret. I motsetning til hos de fleste andre biler, er den nærmest ikke-eksisterende. Det fremhever ikke bare panseret, men gir ekstra fokus på området under vinduslinjen på sidene.
Alt skal for tiden fremstå som lavere og bredere, designere snakker masse om at de har gjort "horisontale" grep. A8 må være den bilen som drar denne trenden lengst. Den ser rett og slett skikkelig fet ut. Så får vi etter hvert se om det stemmer i virkeligheten.
At taklinjen i baken dras temmelig langt ut, er forresten en kul greie som også spiller litt på Audis coupé og Avant-tradisjoner.
Innvendig er forandringene større. Stilen er den samme som i andre moderne Audier, hvor linjene starter i fordørene og løper forover og tvers over dashbordet. Men A8 har fått en ekstra etasje i toppen av dashbordet, inneholdende skjulte motoriserte luftdyser. Under den befinner et spennende nytt infotainmentsystem seg.
Den tradisjonelle MMI-styringen, som jeg er veldig glad i, er borte, nå er alt touch. Men en ekstra skjerm følger på kjøpet. Den øvre er på 12 tommer og inneholder de vanlige funksjonene et infotainmentsystem har, mens den nedre, som er litt mindre, blant annet styrer klima-anlegget.
Virtual Cockpit, altså den digitale skjermen der instrumentene befinner seg rett foran deg, er oppgradert med bedre oppløsning. Og som vi har erfart fra blant annet Q7, gjør det faktum at du strengt tatt kan dytte inn alt du trenger av informasjon i den, at selve infotainmentskjermen ofte er overflødig og kan slås av. Dermed slipper du "information overload" om du vil.
På utstyrssiden er det naturlig nok svært mye å leke seg med, og ikke minst nyte. Dette skal være det beste som finnes på fire hjul, og Audi ser ut til å ha tatt oppgaven seriøst. Hva med varme i midtarmelenet? Eller fotmassasje og gulv-varme i baksetet?
Appropos baksete: Den lille skjermen i midten, er en fjernkontroll du kan ta løs og bruke til å styre flere ting. For eksempel takbelysningen, som er en slags LED-Matrix-løsning ala hovedlysene. På fjernkontrollen vises baksetet ovenfra, og så bare drar du fingeren til det området du ønsker belyst. De mange diodene i taket vil tennes og slukkes i takt med dine instruksjoner. Sitter du for eksempel og leser, mens sidemannen sover, kan du belyse bare boken, mens resten av kabinen forblir mørk.
I baksetet er det mer plass i alle retninger, og selv om bilen har coupé-aktige linjer i C-stolpene, øker hodeplassen. Årsaken er at taklinjen først forsvinner ned mot bakluka etter at den har passert baksetepassasjerene.
Kjøreegenskaper og fjæringskomfort er satt i høysetet, luftfjæring er standard på alle modeller. I tillegg har du firehjulsstyring, hvor bakhjulene styrer med forhjulene i høy hastighet for å gi bedre stabilitet, mens de i lavere fart styrer motsatt, så bilen blir mer manøvrerbar og snerten. Hjulstørrelsen er fra 19 til 21 tommer og du trenger ikke være redd for felgene (eller komforten på dårlig vei): Kameraet i fronten leser hull og kraftige ujevnheter, og så tilpasses fjæringen for å håndtere dem best mulig.
Med nye A8 kommer neste skritt i fjernstyrt parkering. Konkurrentene kan, enten via touchpad på nøkkelen eller app til telefonen fjernstyres inn i og ut av trange luker, men denne kan i tillegg selv styre. Såpass bør det være, kan man si for å tulle, men A8 er en stor bil og parkeringslukene vokser som vi vet lite for tiden.
Selvkjørende teknologi er selvfølgelig på plass, A8 får nivå 3. Det betyr at så lenge du er på en vei med midt-dele, kan den kjøre seg selv opp til 60 km/t. På dette nivået er det ikke sånn at du må ta i rattet eller gjøre visse ting med jevne mellomrom, Audien kjører rett og slett helt av seg selv. Når A8 kommer på veien til høsten, vil den ha det mest avanserte og mest funksjonelle selvkjørende systemet i verden.
På motorsiden vil diesel fortsette å dominere i Europa. A8 kommer med en ny 3-liters diesel på 286 hestekrefter og 600 Nm. Bensin-alternativet har samme volum, men yter 340 hk og 500 Nm. Alle A8 får et "mildt" hybridsystem med 48-volts elektrisk anlegg. Det gjør blant annet at du kan trille i opp til 40 sekunder med motoren helt avslått. Sammen med girkassens spesielle frikoblingsfunksjon, hvor bilen triller veldig lett, bør systemet bidra til å redusere forbruket.
Litt etter lanseringen kommer V8erne. Begge på 4 liter, en bensin og en diesel. Bensinmotoren yter 460 hestekrefter mens dieselen kan by på 435. Toppversjonen blir W12 med 585 hester og 800 Nm.
Mer interessant for oss er hybriden, den kommer noen måneder senere. Der kombineres 3-liters bensin-sekseren med elmotor, Audi går med andre ord bort fra det dieselmotor-baserte og svært velfungerende systemet fra Q7 E-tron. Samtidig slipper vi unna eventuelle dieselforbud i byene.
Ladehybriden er ikke typegodkjent ennå, men den skal levere 449 hestekrefter og 700 Nm. 0-100 tas på bare 4,9 sekunder, så dette blir en kraftigere og raskere bil enn BMW 740e hvor bensinmotoren er en 2-liters firer. Mest sannsynlig blir den også da noe mer kostbar.
Batteriet er på 14,1 kWt og skal sørge for rekkevidde på inn til 5 mil. Bilen kan kjøres på bare strøm i opp til 135 km/t. I tillegg til å kunne lades via kabel på den vanlige måten, har e-tron Audi Wireless Charging. Med andre ord er induktiv lading i ferd med å introduseres - du kan plassere bilen over en plate hvor den lades trådløst. Hvordan det kommer til å fungere blir særdeles spennende å følge med på.
Nye Audi A8 kommer til Norge til høsten.
0 Response to "Nyheter: Audi A8"
Post a Comment