Prøvekjøring: Renault Talisman

Tekst og foto David K Andersen


Den tradisjonelle mellomklassen har lenge vært angrepet fra mange kanter. Konkurranse fra premium-merkene, SUVer og crossovere har stukket av med store deler av salget. Noen har gitt opp mens andre satser friskt. Med lekre Talisman er Renault definitivt blant de sistnevnte. Vi har prøvekjørt.

Lekker
Det spiller ingen rolle om du står foran, bak eller på siden - denne bilen er lekker fra alle kanter. Riktignok merkes tydelig inspirasjon fra andre biler i segmentet i visse detaljer og linjer, men det gjør ikke noe, Renaults designavdeling med Laurens van der Acker i spissen er virkelig i siget for tiden.

Linjene er ikke bare lekre. Sammen med stor og lav grill med en øvre tverrgående linje som går ut gjennom frontlyktene, uthevede profiler langs sidene og brede LED-lys med spesielt design i bakenden, fremheves en lav og bred profil. Eller mer folkelig sagt: Den er både pen og fet.


Blanke ark
Ingeniører og designere startet fra bunnen av med Talisman. Alt er nytt. Renaults modulære CMF-arkitektur utgjør basen for talisman (og vil snart også gjøre nytte i nye Megane). Den er fleksibel i forhold til størrelse, drivlinjer og biltype, og kan den optimeres både mot sport og komfort.

Hjuloppheng er standard MacPherson fjærben foran og halvstiv torsjonsaksling bak. Løsningen er ifølge Renault først og fremst valgt med tanke på maksimal plassutnyttelse i bilen, men er naturligvis også rimeligere å produsere enn eksempelvis multilink bakstilling. Til gjengjeld leveres godt utstyrte versjoner med både firehjulsstyring og adaptive dempere, mer om det i praksis lenger ned.


På motorsiden finner vi tre dieseler og to bensinmotorer. De to minste oljebrennerne på 110 og 130 hestekrefter, kjenner vi fra tidligere, mens en 1,6-liter med to turboer og 160 hestekrefter er ny. Bensinmotorene er begge på 1,6 liter og har 150 eller 200 hk. Dieselmotorene kan utstyres med 6-trinns automat og bensinmotorene 7-trinns. Begge er EDC dobbeltclutchkasser.

Proppet
På utstyrssiden siktes det rett mot toppen - kanskje til og med en ny standard for mellomklassen. Her får du i tillegg til nevnte adaptive dempere og firehjulsstyring, justeringsmuligheter på både motorrespons, giring og styring.

Det meste av aktivt sikkerhetsutstyr er også plass. Blindsonevarsler, filskiftvarsler, autobrems, skiltleser med fartsbegrensning, adaptiv cruisekontroll og mer er med.


Komfortmessig kan du se frem mot ventilerte og oppvarmede seter med massasje, Bose lydanlegg med 13 høyttalere, automatisk parkeringshjelp, infotianmentsystem med 8,7-tommers skjerm, head-up display og mye annet.

God opplevelse
Etter først å ha konstatert at bilen ser enda bedre ut i virkeligheten enn på bilder, lar vi oss fortsette å imponeres når førerdøren åpnes. Fargevalgene i testbilen er smakfulle med brune skinninnlegg i dørene som matcher trepanelene og de resterende sorte flatene særdeles godt. Interiørdesignet er rent, moderne og stilig.

Når kvalitetsfølelsen i alt fra skinnseter og brytere til trepaneler og soft-touch overflater er på et nivå som burde bekymre konkurrentene, blir naturlig nok det å ta plass i førersetet en uvanlig hyggelig opplevelse.


Og når vi først er inne på seter: Forsetene er store og komfortable med akkurat riktig sidestøtte. Dessuten har førersete og ratt rikelige justeringsmuligheter - du finner perfekt sittestilling enten du liker å sitte høyt eller lavt. Med ventilasjon og massasje kan vi ikke be om mer.

Infotainmentsystemet R-Link 2 er av samme type som i Tesla og Volvo XC90, altså noe lignende et nettbrett på høykant (ikke alle utstyrsversjoner har dette). Den store skjermen er trykkfølsom, men kan også styres vi et hjul i midtkonsollen.

I dag skal stadig mer informasjon formidles til føreren, og denne type løsning gir store fordeler da den gir mulighet til å vise flere ting på en gang – vi satt eksempelvis pris på å ha navigasjon og radio oppe samtidig. Her trenger du ikke å bla like mye i menyer som hos andre. Noe som kanskje er like greit – systemet er ikke av de mest intuitive.

Foto: Renault
Med litt trening fungerer det imidlertid fint, og med Multi-Sense, kan du spare deg for mange skjermtrykk. Her setter du opp ditt eget program for hvordan du ønsker oppsettet på bilen. Adaptivt understell, motorrespons, girprogram, styring, interiørbelysning, seteinnstillinger, farger og layout på instrumenter og så videre, kan stilles inn individuelt slik at du kan lagre ditt eget favorittoppsett.

Utradisjonell fransk
Stor fransk sedan forbindes til vanlig med myk og komfortabel oppførsel ute på veien. Vi blir derfor tatt litt på sengen når Talisman testes ut på italienske fjellveier. Her er skarpe kjøreegenskaper satt minst like høyt som komfort. Med chassis, styring, motor og gir i sport, er Renaulten et formidabelt redskap på svingete vei.

Firehjulsstyringen må ta noe av æren. Den virker på to måter. I lavere hastigheter svinger bakhjulene motsatt av forhjulene slik at vendesirkelen blir mindre og ikke minst at den styrer bedre inn i svingene. Over 60 km/t (80 km/t i sport-modus), svinger imidlertid bakhjulene samme retning som forhjulene for å gi bedre stabilitet.


I praksis betyr det at bilen styrer særdeles godt inn i krappe svinger og dessuten får med bakenden rundt lett som en lek. Vi gjorde også kjøretester i en unnamanøverbane hvor vi sammenliknet biler med og uten firehjulsstyring – der var resultatet enda tydeligere. Du føler du har bilen på ditt lag og at den har minst like lyst til å styre inn i svingen som deg selv. I kombinasjon med minimal krenging, grei presisjon i styringen og fine tilbakemeldinger om veigrep gjennom setet, er det ikke vanskelig å ha det moro på svingete veier.

Gode seter, fin sittestilling, lavt støynivå og generell lettkjørthet gir Talisman et godt utgangspunkt for gode resultater også i komfortrunden. Og med Comfort som valgt kjøreprogram blir demperne betydelig snillere. På fin vei gir dette høy fjæringskomfort, men på dårlige veier med mange skarpe ujevnheter faller torsjonsfjæringen bak litt i gjennom – den klarer ikke å holde helt unna for humpene. Samtidig blir demperne snillere mens fjærene forblir uendret, og den føles derfor litt stiv underdempet.

På veien imponerer altså Talisman veldig hva gjelder kjøreglede, mens den komfortmessig scorer godt men likevel ikke når helt til topps.


Full klaff under panseret
Vi starter med å kjøre bensinmotoren på 200 hk. Den er myk og fin i gangen og støyer svært lite. Du har ikke det voldsomme skyvet på lavt turtall som hos en kraftig diesel, men til gjengjeld har den mye å gi oppover i registeret. Responsen er god og motoren underbygger både Talismans sportslige og komfortable side. Dette er definitivt motoren for de som er over snittet bilinteressert.

Samtidig imponerer 1,6-liters dieselen på 160 hk stort. Den er særdeles raffinert og stillegående. Dessuten har den skikkelig godt skyv på lavt turtall. At litt av piffen mistes godt over lovlig norske hastigheter spiller mindre rolle. Det har vært mye fokus på bensinmotorer de siste årene, mens dieselmotorer tidvis virker som de har stått på stedet hvil i forhold til utvikling og forbedring kjøremessig. Her gir imidlertid Renault et svært godt inntrykk – vi føler faktisk de med denne motoren tar dieselgamet til et nytt nivå.


Dobbeltclutch-kassen EDC har også utviklet seg betydelig. Her er den i 7-trinnsversjon sammen med bensinmotoren mens dieselen har 6 gir. Tidligere har vi hatt litt å utsette på disse kassene, men i Talisman leveres varene så det holder. Vi snakker toppnivå på respons, girskiftkvalitet og samkjøring med motorens karaktér.

Til Norge som stasjonsvogn
Talisman er snart på plass rundt om i Europa som sedan. Her i Norge vil imidlertid importøren holde an til stasjonsvognutgaven er på plass til våren. Det er naturligvis den som forventes å stå for nesten hele volumet.

Stasjonsvognen var ikke tilgjengelig for prøvekjøring, men vi fikk se bilen utstilt, og kan bekrefte at den ser minst like bra ut som sedan-utgaven. Den forventes også å være i klassetoppen på plass. Sedanutgaven har stort baksete med blant annet 26,2 cm kneplass og et bagasjerom på hele 608 liter. Da kan vi jo tenke oss hvordan stasjonsvognen blir.


I Norge vil Talisman starte på ca 290 000 kroner for Life-versjonen som er den rimeligste av tre utstyrsvarianter. Mellom-nivået Zen går på rundt 50 000 ekstra, mens toppversjonen Intens ikke har fastsatt prisnivå ennå. Vi kommer tilbake med nøyaktige priser for ulike versjoner så snart de er klare.

Konklusjon
Talisman er så lekker at utseendet i seg selv er nok til å fatte interesse ut over det normale. Da den i tillegg kan levere kjøreglede på høyt nivå, fin komfort, masse utstyr, glimrende drivlinjer og flott kvalitetsfølelse til hva vi antar vil bli konkurransedyktige priser, tror vi faktisk denne Renaulten kommer til å bli en aldri så liten overraskelse på norske salgsstatistikker. Bilen er et friskt pust som hever både Renault og mellomklassen.



Data
Versjon
Energy TCe 200 7-trinns EDC
Energy dCi 160 6-trinns EDC
Motortype
R4 turbo bensin
R4 twinturbo diesel
Motorvolum
1618 ccm
1598 ccm
Effekt
200 hk v/6000 o/min
160 hk v/4000 o/min
Dreiemoment
260 Nm v/4000 o/min
380 Nm v/1750 o/min
Girkasse
Dobbeltclutch aut 7 trinn
Dobbeltclutch aut 6 trinn
0-100 km/t
7,6 sek
9,4 sek
Toppfart
237 km/t
215 km/t
Forbruk blandet (EU-syklus)
0,56 liter pr mil
0,44 liter pr mil
Utslipp CO2
127 g/km
115 g/km
Egenvekt
1413 kg
1518 kg
Tilhengervekt (EU)
1850 kg
1850 kg
Bagasjevolum
608 liter
608 liter
Lengde/bredde/høyde
4848/1869/1463 mm
4848/1869/1463 mm



0 Response to "Prøvekjøring: Renault Talisman"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel