Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 1. Des.: Dodge Deora - 1967

Av Redaksjonen


Dodge Deora

Da jeg vokste opp var grensene mellom konseptbiler og produksjonsbiler mildt sagt flytende. Årsaken var ikke forankret i utvalget av biler på gårdsplassen hjemme, men snarere det faktum at datidens leverandører av bildrømmer; Matchbox, Hotwheels og Corgi på ingen måte følte seg forpliktet til at bilene de forsynte smågutter med, også kunne kjøpes i butikken. De hadde selvsagt helt rett – det betydde naturlig nok ingenting.

En av bilene som hadde en hedersplass i samlingen var Dodge Deora, en Hot Rod-drøm av en pickup som senere inspirerte hundrevis av designere og custom-bilbyggere over hele verden.


Deora er basert på en 1965 Dodge A100, en kompakt pickup som fikk en solid overhaling av Mike og Larry Alexander i karosserifirmaet Alexander Brothers, under ledelse av GMs Harry Bentley Bradley.

I praksis ble hele karosseriet kappet i deler – og etter hvert som det ble satt sammen igjen åpenbarte det seg en design som var superfuturistisk samtidig som det dro med seg de linjene fra 60-tallet.


En av de mest karakteristiske trekkene ved Deora er at frontruten kan løftes opp, samtidig som resten av fronten kunne vippes ut og på tvers, slik at fører og passasjerer kan gå inn i bilen forfra. Praktisk? Ikke så veldig. Kult? Å ja!


Til tross for at den så ut som den var hentet rett ut fra The Jetsons, var den utstyrt med en standard sekssylindret motor med tretrinns manuell girkasse.

Interiøret var også et godt stykke unna hva som var vanlig for en pickup på 60-tallet, som klimaanlegg og et svært sportslig passasjersete. Instrumentene var hentet fra Stewart Warner og felt inn i lekkert treverk på venstre side av føreren og i senterkonsollen, der turteller og speedometer befant seg.


Plasseringen av instrumentene var ekstremt stilig – om enn ikke veldig praktisk. Det var imidlertid helt nødvendig på grunn av den noe kreative løsningen for å komme seg ut og inn av bilen.

Løsningen med frontpanelet som nærmest pivoterer fra innfestingen midt foran på bilen. Av samme grunn er rattet festet på en slags svingarm som også kan vris til siden.

Frontruten som vippes opp er hentet fra en av Dodges stasjonsvogner, og er elektrisk drevet.


Det er heller ikke tilfeldig at nettopp denne bilen ble en yndet lekebil for mange. Navnet Deora kom nemlig fra en navnekonkurranse for lekebilen, og ble foreslått av en 13-åring. Fritt oversatt fra spansk kan det bety gull – eller gylden.

Deora debuterte på Detroit Autorama i 1967 og sikret seg «Ridler award» en pris som henger høyt innenfor Hot Rod- og Custom car-industrien i USA.



Etter å ha blitt sendt rundt på utstillinger i to år, ble den satt på lager i over 30 år, før den gjenoppsto under 50-årsjubileet for Detroit Autorama i 2002.




0 Response to "Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 1. Des.: Dodge Deora - 1967"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel