Test: Audi A4 Allroad
Tekst og foto: David K Andersen
Motorvei, landevei og bygater. Brostein, asfalt, grus og snø. Noen ganger ikke vei i det hele tatt. Skal A4 Allroad leve opp til navnet må den klare alt det der. Og den bør gjøre det med stil.
Har sagt det før, og sier det igjen: Er du på jakt etter SUV, kikk på en bil som dette først. Du vet hva det dreier seg om: En høyere og røffere stasjonsvogn som løser SUVens oppgaver uten at det går på bekostning komfort og kjøreegeskaper på vanlig vei.
Audi har holdt på med Allroad lenge, den første A6 med slik behandling kom allerede i 1999. A4 lot vente lenger på seg, det er bare andre generasjon vi har om hendene her - den første ble lansert i 2009. Med en andel på ca 60 prosent av det totale A4-salget i Norge, er det liten tvil om at den har vært en suksess og at mye hviler på etterfølgeren.
Å se at det er en Allroad er ikke vanskelig, den har 3,4 cm høyere bakkeklaring. Grillen har dessuten horisontale ribber mot vanlige A4s vertikale. Det gir inntrykk av høyere bil. Samtidig dras den ned mot bakken igjen av kraftige skjermbreddere. Aluminiums-elementer nederst i fangerne både foran og bak kompletterer de viktigste Allroad-tegnene.
Skal du imidlertid skille gamle A4 Allroad fra nye, er ikke oppgaven like enkel, med mindre de står side om side. Utviklingen på design er beskjeden mellom de to generasjonene, antakelig vil vi se et større design-skifte på neste gang igjen.
Ikke at vi skal ta det som en negativ ting - mange vil nok ha det nettopp slik. Og vi skal være klar over at A4 tross alt er en helt ny bil fra bunnen av. Dessuten: Koster du på deg nærmere undersøkelse, er det ikke så vanskelig å se at utsiden er strammet opp. Detaljene er mer sofistikerte og linjene skarpere.
Under skallet hviler MLB-plattformen - Audis nye arkitektur for biler med langsmontert motor. Den er stivere, mer fleksibel og ikke minst lettere enn før. Opp til 90 kg skal være spart i nye A4 Allroad. Dessuten betyr naturligvis langsmontert motor "ekte" quattro firehjulstrekk og ikke Haldex. Ikke at det nødvendigvis skiller like mye som tidligere nå når sistnevnte system har blitt så bra. Hakket mer hardcore firehjulstrekker er nok A4 likevel.
Verdens beste på drittvei?
Man skulle i utgangspunktet tro at SUV er den beste bilen på dårlig vei. Sånn er det imidlertid sjelden. Ofte er de basert på mindre og relativt enkle bilmodeller uten avanserte hjuloppheng. I tillegg har de nesten uten unntak fått store hjul, og tyngdepunktet er høyt. Den kombinasjonen betyr at du kan miste både komfort og kjøreegenskaper når veien blir dårlig.
Hva skjer så om man tar en vanlig personbil med svært avansert chassis, og så gir den mer bakkeklaring med lenger fjæringsvei, samt skifter ut de 20 tommer store lavprofildekkene med 18-tommere på 45-profil?
Underverker er svaret.
Norge er proppfullt av drittveier. Humpete bygater med dårlig dekke, hull og fartsdumper annen hver meter. Riksveier og fylkesveier har sprekker og tele-skader som kan drepe, og antallet mil med grusvei er betydelig.
Men Allroaden spiser alt. Jeg kjører rundt 70 ulike nye biler i året, og kan ærlig talt ikke huske forrige gang jeg opplevde noe i nærheten av A4 Allroad på en gjennomsnittlig (dårlig) norsk vei.
Hjulopphengets evne til å eliminere ujevnheter er forbløffende enten hindringene du treffer er små og skarpe, eller store og diffuse. Dekkene med større profil kompletterer bildet og gjør fjæringskomforten helt unik.
Så - da betyr det at den ikke ligger bra på veien eller er sportslig? Nope.
Ok - helt den samme kirurgiske presisjonen ved aktiv kjøring på svingete asfaltveier som vanlige A4 Quattro byr på, har ikke Allroad. Den er jo litt høyere og igjen - dekkene har mer gummi. Men kjøreegenskapene er like fullt på skyhøyt nivå.
Styringen er presis og sørger for lynrask inngang i svingene. Hjulopphenget passer på at dekkene aldri mister festet, selv når du passerer humper midt i høyfarts-svinger. Med kjøreprogramvelgeren Drive Select, kan du dessuten stive opp chassiset om du vil.
Quattro firehjulstrekk setter prikken over i-en. Systemet leverer krefter rundt til alle hjørner konstant og kan også dytte ganske mye av dem bakover.
På vanlig svingete asfaltvei er dermed Allroad langt sportsligere og mer inspirerende å kjøre enn en SUV eller crossover. På grusvei eller vinterføre... Milde Moses... Hastighetene du komfortabelt og trygt kan fyke frem i er absurde. Og om du vil, kan du leke rallyfører - kaste ut bilen før svingen og siden la den dra deg gjennom med firehjulsdriften.
Mye motor
Skal jeg jeg prøve å finne et minus med kjøreegenskapene, må det være at V6-dieselen under panseret føles tyngre enn den fireyslindrede turbo bensin-motoren jeg kjørte i A4 sist. Den motoren, som yter 252 hestekrefter, er et meget godt alternativ i A4 - uansett form eller versjon.
Det betyr imidlertid ikke at det er noe galt med 3.0 TDI. Dieselsekseren kommer i to effekt-uttak. Denne, på 218 hester, og en fulleffekt-versjon på 272.
På raffinement og luksus-følelse, trumfer to ekstra diesel-sylindre firerne, uavhengig om de går på diesel eller bensin. Motoren spinner silkemykt og er knapt hørbar. 400 Nm fra 1 250 omdreininger gir dessuten en følelse av å alltid ha krefter i overskudd. Det gjør at du føler du kjører noe utenom det vanlige - selv når kreftene ikke utnyttes.
Utnyttes de, går det dessuten virkelig unna. 0-100 km/t tar bare 6,6 sekunder, så du treffer ikke på mange som kjører fra deg langs veien. Forbikjøringer fikses uten pes og på kort tid.
Det hele skjer med et forbruk, som krefter og fartsressurser tatt i betraktning, må sies å være meget gunstig. Et sted mellom 0,6 og 0,7 liter per mil er ikke vanskelig å oppnå.
Automatkassen i denne 3-liters dieselen er den samme dobbeltclutch-enheten med 7 gir som i bilene med firesylindret motor. Den er kjapp og presis, men samtidig myk og komfortabel. Det virker imidlertid som om samspillet mellom girkassen og denne V6eren ikke er fullt så godt optimert som hos de firesylindrede motorene. Responsen på gasspedal-input er aningen mindre konsekvent og kjapp.
Å beskrive innsiden av en slik ny og fullutstyrt Audi, har vi gjort flere ganger tidligere, og det føles nesten vanskelig å gjøre det igjen uten at det høres ut som hakk i plata.
Kort sagt, er fører- eller passasjersetet et fantastisk sted å oppholde seg. Designet er moderne og innbydende, mens kvalitetsfølelsen heller mot det vanvittige. Ikke bare er selve materialene Audi bruker høyverdige, det er en attention to detail du ikke finner andre steder.
Brukervennligheten er god, men krever at du setter deg inn i hvordan ting styres. Her har du nemlig muligheten til å kontrollere svært mye avansert teknologi. Når du først er inne i det, er det som vanlig i Audi forbløffende logisk og enkelt lagt opp. MMI-systemet, som styrer infotainment, er særdeles velutviklet på dette stadiet. Andre knapper, hendler, brytere og funksjoner er også logiske, og med flotte Virtual Cockpit (digital instrumentskjerm), blir bilen komplett.
Forsetene føles svært påkostede og byr på perfekt kombinasjon av sport og komfort. Justeringsmulighetene for seter og ratt er dessuten blant de beste i noen bil. Perfekt sittestilling finner alle.
Baksetet er kanskje det eneste området A4 Allroad sliter litt om du sammenligner den med en kompakt-SUV. I en "vanlig" bil som dette er ting mindre rett opp og ned, samt lavere. Det gjør at tilgang og plass har litt å gå på. Det betyr imidlertid ikke at det er problematisk trangt - to voksne kan fint sitte bak - sløsende plassforhold er det imidlertid ikke. 505 liters lettlastet bagasjerom er det ikke noe å si på.
Konklusjon
Ser vi bort fra pris, er dette en av de absolutt beste bilene vi har testet det siste året her på Bil og Motorbloggen. Jeg har sjelden kjørt en bil som føles så perfekt for Norge og de forholdene vi har her. Uansett veitype eller standard - bak rattet i Allroad ofrer du ikke sånt en tanke. Den er sikker, komfortabel og kan også være morsom - bare len deg tilbake og nyt interiøret og naturen som flyr forbi.
Tar vi pris med i betraktningen, blir det heller ikke så ille. Startprisen er gunstig, og vi synes 57 000 kroner i påslag for å kunne kjøre V6, er attraktivt. Men utstyret er kostbart - vår testbil hadde ekstrautstyr for 250 000 kroner. Kan du imidlertid leve med litt mindre plass, fremstår selv prisen i tilnærmet fullutstyrt versjon som relativt gunstig sett opp mot kjørefølelse og komfort, motor og totalopplevelse.
Data:
Pris A4 Allroad, fra 490 800 kroner.
Pris 3.0 TDI 218 hk, fra 584 900 kroner
Motor V6 diesel turbo, 2 967 ccm, 218 hk v/4 000 o/min, 400 Nm v/1 250 - 3 750 o/min. Permanent firehjulsdrift, 7-trinns dobbeltclutch automat.
Lengde 4 750 mm, bredde 1 842 mm, høyde 1 493 mm, akselavstand 2 818 mm. Bagasjerom 505 til 1 510 liter. Egenvekt 1 765 kg, tilhengervekt 1 800 kg.
0-100 km/t 6,6 sekunder, topphastighet 231 km/t, forbruk blandet 0,51 l/mil, utslipp CO2 137 g/km.
Motorvei, landevei og bygater. Brostein, asfalt, grus og snø. Noen ganger ikke vei i det hele tatt. Skal A4 Allroad leve opp til navnet må den klare alt det der. Og den bør gjøre det med stil.
Har sagt det før, og sier det igjen: Er du på jakt etter SUV, kikk på en bil som dette først. Du vet hva det dreier seg om: En høyere og røffere stasjonsvogn som løser SUVens oppgaver uten at det går på bekostning komfort og kjøreegeskaper på vanlig vei.
Audi har holdt på med Allroad lenge, den første A6 med slik behandling kom allerede i 1999. A4 lot vente lenger på seg, det er bare andre generasjon vi har om hendene her - den første ble lansert i 2009. Med en andel på ca 60 prosent av det totale A4-salget i Norge, er det liten tvil om at den har vært en suksess og at mye hviler på etterfølgeren.
Å se at det er en Allroad er ikke vanskelig, den har 3,4 cm høyere bakkeklaring. Grillen har dessuten horisontale ribber mot vanlige A4s vertikale. Det gir inntrykk av høyere bil. Samtidig dras den ned mot bakken igjen av kraftige skjermbreddere. Aluminiums-elementer nederst i fangerne både foran og bak kompletterer de viktigste Allroad-tegnene.
Skal du imidlertid skille gamle A4 Allroad fra nye, er ikke oppgaven like enkel, med mindre de står side om side. Utviklingen på design er beskjeden mellom de to generasjonene, antakelig vil vi se et større design-skifte på neste gang igjen.
Ikke at vi skal ta det som en negativ ting - mange vil nok ha det nettopp slik. Og vi skal være klar over at A4 tross alt er en helt ny bil fra bunnen av. Dessuten: Koster du på deg nærmere undersøkelse, er det ikke så vanskelig å se at utsiden er strammet opp. Detaljene er mer sofistikerte og linjene skarpere.
Under skallet hviler MLB-plattformen - Audis nye arkitektur for biler med langsmontert motor. Den er stivere, mer fleksibel og ikke minst lettere enn før. Opp til 90 kg skal være spart i nye A4 Allroad. Dessuten betyr naturligvis langsmontert motor "ekte" quattro firehjulstrekk og ikke Haldex. Ikke at det nødvendigvis skiller like mye som tidligere nå når sistnevnte system har blitt så bra. Hakket mer hardcore firehjulstrekker er nok A4 likevel.
Verdens beste på drittvei?
Man skulle i utgangspunktet tro at SUV er den beste bilen på dårlig vei. Sånn er det imidlertid sjelden. Ofte er de basert på mindre og relativt enkle bilmodeller uten avanserte hjuloppheng. I tillegg har de nesten uten unntak fått store hjul, og tyngdepunktet er høyt. Den kombinasjonen betyr at du kan miste både komfort og kjøreegenskaper når veien blir dårlig.
Hva skjer så om man tar en vanlig personbil med svært avansert chassis, og så gir den mer bakkeklaring med lenger fjæringsvei, samt skifter ut de 20 tommer store lavprofildekkene med 18-tommere på 45-profil?
Underverker er svaret.
Norge er proppfullt av drittveier. Humpete bygater med dårlig dekke, hull og fartsdumper annen hver meter. Riksveier og fylkesveier har sprekker og tele-skader som kan drepe, og antallet mil med grusvei er betydelig.
Men Allroaden spiser alt. Jeg kjører rundt 70 ulike nye biler i året, og kan ærlig talt ikke huske forrige gang jeg opplevde noe i nærheten av A4 Allroad på en gjennomsnittlig (dårlig) norsk vei.
Hjulopphengets evne til å eliminere ujevnheter er forbløffende enten hindringene du treffer er små og skarpe, eller store og diffuse. Dekkene med større profil kompletterer bildet og gjør fjæringskomforten helt unik.
Så - da betyr det at den ikke ligger bra på veien eller er sportslig? Nope.
Ok - helt den samme kirurgiske presisjonen ved aktiv kjøring på svingete asfaltveier som vanlige A4 Quattro byr på, har ikke Allroad. Den er jo litt høyere og igjen - dekkene har mer gummi. Men kjøreegenskapene er like fullt på skyhøyt nivå.
Styringen er presis og sørger for lynrask inngang i svingene. Hjulopphenget passer på at dekkene aldri mister festet, selv når du passerer humper midt i høyfarts-svinger. Med kjøreprogramvelgeren Drive Select, kan du dessuten stive opp chassiset om du vil.
Quattro firehjulstrekk setter prikken over i-en. Systemet leverer krefter rundt til alle hjørner konstant og kan også dytte ganske mye av dem bakover.
På vanlig svingete asfaltvei er dermed Allroad langt sportsligere og mer inspirerende å kjøre enn en SUV eller crossover. På grusvei eller vinterføre... Milde Moses... Hastighetene du komfortabelt og trygt kan fyke frem i er absurde. Og om du vil, kan du leke rallyfører - kaste ut bilen før svingen og siden la den dra deg gjennom med firehjulsdriften.
Mye motor
Skal jeg jeg prøve å finne et minus med kjøreegenskapene, må det være at V6-dieselen under panseret føles tyngre enn den fireyslindrede turbo bensin-motoren jeg kjørte i A4 sist. Den motoren, som yter 252 hestekrefter, er et meget godt alternativ i A4 - uansett form eller versjon.
Det betyr imidlertid ikke at det er noe galt med 3.0 TDI. Dieselsekseren kommer i to effekt-uttak. Denne, på 218 hester, og en fulleffekt-versjon på 272.
På raffinement og luksus-følelse, trumfer to ekstra diesel-sylindre firerne, uavhengig om de går på diesel eller bensin. Motoren spinner silkemykt og er knapt hørbar. 400 Nm fra 1 250 omdreininger gir dessuten en følelse av å alltid ha krefter i overskudd. Det gjør at du føler du kjører noe utenom det vanlige - selv når kreftene ikke utnyttes.
Utnyttes de, går det dessuten virkelig unna. 0-100 km/t tar bare 6,6 sekunder, så du treffer ikke på mange som kjører fra deg langs veien. Forbikjøringer fikses uten pes og på kort tid.
Det hele skjer med et forbruk, som krefter og fartsressurser tatt i betraktning, må sies å være meget gunstig. Et sted mellom 0,6 og 0,7 liter per mil er ikke vanskelig å oppnå.
Automatkassen i denne 3-liters dieselen er den samme dobbeltclutch-enheten med 7 gir som i bilene med firesylindret motor. Den er kjapp og presis, men samtidig myk og komfortabel. Det virker imidlertid som om samspillet mellom girkassen og denne V6eren ikke er fullt så godt optimert som hos de firesylindrede motorene. Responsen på gasspedal-input er aningen mindre konsekvent og kjapp.
Å beskrive innsiden av en slik ny og fullutstyrt Audi, har vi gjort flere ganger tidligere, og det føles nesten vanskelig å gjøre det igjen uten at det høres ut som hakk i plata.
Kort sagt, er fører- eller passasjersetet et fantastisk sted å oppholde seg. Designet er moderne og innbydende, mens kvalitetsfølelsen heller mot det vanvittige. Ikke bare er selve materialene Audi bruker høyverdige, det er en attention to detail du ikke finner andre steder.
Brukervennligheten er god, men krever at du setter deg inn i hvordan ting styres. Her har du nemlig muligheten til å kontrollere svært mye avansert teknologi. Når du først er inne i det, er det som vanlig i Audi forbløffende logisk og enkelt lagt opp. MMI-systemet, som styrer infotainment, er særdeles velutviklet på dette stadiet. Andre knapper, hendler, brytere og funksjoner er også logiske, og med flotte Virtual Cockpit (digital instrumentskjerm), blir bilen komplett.
Forsetene føles svært påkostede og byr på perfekt kombinasjon av sport og komfort. Justeringsmulighetene for seter og ratt er dessuten blant de beste i noen bil. Perfekt sittestilling finner alle.
Baksetet er kanskje det eneste området A4 Allroad sliter litt om du sammenligner den med en kompakt-SUV. I en "vanlig" bil som dette er ting mindre rett opp og ned, samt lavere. Det gjør at tilgang og plass har litt å gå på. Det betyr imidlertid ikke at det er problematisk trangt - to voksne kan fint sitte bak - sløsende plassforhold er det imidlertid ikke. 505 liters lettlastet bagasjerom er det ikke noe å si på.
Konklusjon
Ser vi bort fra pris, er dette en av de absolutt beste bilene vi har testet det siste året her på Bil og Motorbloggen. Jeg har sjelden kjørt en bil som føles så perfekt for Norge og de forholdene vi har her. Uansett veitype eller standard - bak rattet i Allroad ofrer du ikke sånt en tanke. Den er sikker, komfortabel og kan også være morsom - bare len deg tilbake og nyt interiøret og naturen som flyr forbi.
Tar vi pris med i betraktningen, blir det heller ikke så ille. Startprisen er gunstig, og vi synes 57 000 kroner i påslag for å kunne kjøre V6, er attraktivt. Men utstyret er kostbart - vår testbil hadde ekstrautstyr for 250 000 kroner. Kan du imidlertid leve med litt mindre plass, fremstår selv prisen i tilnærmet fullutstyrt versjon som relativt gunstig sett opp mot kjørefølelse og komfort, motor og totalopplevelse.
Data:
Pris A4 Allroad, fra 490 800 kroner.
Pris 3.0 TDI 218 hk, fra 584 900 kroner
Motor V6 diesel turbo, 2 967 ccm, 218 hk v/4 000 o/min, 400 Nm v/1 250 - 3 750 o/min. Permanent firehjulsdrift, 7-trinns dobbeltclutch automat.
Lengde 4 750 mm, bredde 1 842 mm, høyde 1 493 mm, akselavstand 2 818 mm. Bagasjerom 505 til 1 510 liter. Egenvekt 1 765 kg, tilhengervekt 1 800 kg.
0-100 km/t 6,6 sekunder, topphastighet 231 km/t, forbruk blandet 0,51 l/mil, utslipp CO2 137 g/km.
0 Response to "Test: Audi A4 Allroad"
Post a Comment