Test: Mercedes A180

Av Vegar Bjørge



En ny helg og en ny bil. Det er et privilegium å kunne kjøre litt forskjellige biler og litt forskjellige merker. Sist helg testet vi Mazda 3 mot Peugeot 308. En test hvor jeg og David var ganske delt men vi var enige om at det var veldig tett mellom konkurrentene. Vi opplevde begge bilene som gode på kvalitet og at både Mazda og Peugeot var nær premiumfølelse. Denne helgen skulle jeg teste en kompaktmodell fra en av premiummerkene. Mercedes A-klasse skulle tale gruppens sak og om du hadde spurt meg for 4 år siden, så hadde det vært en umulig oppgave for Mercedes.

Dagens A-klasse er 3. generasjon og den har fått et enormt løft fra foregående generasjoner. 1. generasjon ble omtalt som veltepetter, og selv om det var overivrige biltestere fra Teknikens Värld som klarte og rulle med A-klasse, ble dette navnet hengende over A-klasse lenge. Det er nok ikke mange andre som har veltet med bilen. Mercedes gjorde bilen sikrere allerede kort tid etter elgtesten den veltet i, og 1. generasjon var i grunnen ingen dårlig bil. 2. generasjon ble kjedeligere og kom i skyggen av den litt større B-klasse, og vi går forbi den i stillhet og går videre til 3. generasjon.


Golf-klassen var i lengre tid kun forbeholdt de vanlige folkene. Direktører og andre velstående måtte kjøpe seg større biler, om de ønsket premiummerket i fronten. Audi var tidlig ute med sin Audi 50, som var en identisk bil som Volkswagen Polo. Bare merket i fronten var forskjellig. Etter at VAG-Gruppen ga Audi et løft så de kunne konkurrere mot Mercedes og BMW ble småbilen droppet. Det var Volkswagen som skulle bygge folkevogner. BMW leverte ikke småbiler annet en 3-serie, og den ble sett på som en mellomklassebil og ikke småbil. Dagens A-klasse har vokst seg forbi 70-tallets 3-serie og er også klart romsligere enn BMW-ikonet. Mercedes kom ikke med noen 3-serie konkurrent før 190 tok verden med storm i 1982. Før den tid var E-klasse den minste modellen Mercedes leverte. Slik var det før, og man måtte ha en tykk lommebok skulle man kjøre tysk premiumbil. Det har forandret seg.

Mercedes A-klasse har konkurrenter som BMW 1-serie, Audi A3 og Volvo V40. Disse er premiumbiler og skulle kanskje ikke forveksles med vanlig småbiler, men det viser seg at de store kjøpegruppene velger Volkswagen Golf, Toyota Auris og Ford Focus når de kjøper biler av denne størrelsen. Hvorfor det? Pris er selvfølgelig en av grunnene men jeg kommer mer tilbake til det senere. En viktig grunn kan vi ta med engang og det er at de nevnte bilene fra vanlige merker har blitt meget gode og er stappfulle med utstyr man før kun fikk i direktørbiler.


Design og teknikk
Mercedes var ikke flinke med designen på de to første generasjonene av A-klasse. De var intetsigende og ganske kjedelige. Det har forandret seg. Nå har de fått en moderne design med fine og sporty linjer. En stor grill med Mercedes-emblem i midten og to store lykter med innslag av LED-lys. Moderne og vågalt, fremfor tradisjonelt og kjedelig. Honnør til Mercedes for at de tørr. Bakenden er kjedeligere etter min smak, men det hjelper med AMG-pakke som gjør den mer sporty. 2 eksosrør stikker ut på hver sin side, og dette gir den litt sportsbilpreg. Det gir også litt ekstra snerr fra motoren. Mer om det senere.

Under panseret finner vi en 1,6 liters R4 på 122 HK koblet sammen med en 7-tr. dobbel clutch kasse, og dette var en overraskende god kombinasjon. Testbilen var i tillegg utstyrt med AMG-pakke noe som senker bilen 15 mm og som gir gode kjøreegenskaper. Bilens sportslige kjøreegenskaper står godt i stil med utseendet og bilen føles litt GTi. I tillegg har bilen alt av ny teknikk både når det gjelder sikkerhet og underholdning. Panser og framskjermer er gjort i aluminium for å holde vekten nede.

Plass og interiør
I en kompaktbil må man ofte gå litt på kompromiss, og man må velge om det er bagasjeplass, passasjerplass, førerplass eller form som er viktigst. Om vi skal ta med noe fra forrige helgs biltest så vil jeg mene at Mazda prioriterer form i sin 3er med et langt panser og elegante linjer, mens Peugeot velger å gå for stort bagasjerom i 308 og en kkompakt form. Hva velger så Mercedes? En ting er sikkert og det er at plassen foran er tilstrekkelig. Jeg lot en på 1,90 prøve bilen og han satt gått og følte seg hjemme i den forholdsvis trange cockpiten. Det gikk derimot ikke å sitte bak han. For barn er det en fin opplevelse i baksete. Dette område var det mest spennende med bilen, men den overrasket med god plass for barn og godt utsyn, selv om den sto noe tilbake for Peugeot 308. Derimot var sitteputene i en annen klasse enn det jeg har opplevd i kompaktklassen. Til og med en voksen mann som meg satt godt i baksete selv om beinplassen var begrenset.


Førerplassen er meget bra og jeg liker hvordan Mercedes har fått inn litt retro i det moderne intriøret. A-klassen manglet skinninteriøret i Mazda 3 og den hadde ikke masasjefunksjonen til Peugeot 308, men den hadde en komfort i sportssetene som jeg ikke opplevde maken til i de to andre bilene. Knappene oppleves også som ryddige og du finner stort sett alt der du regner med at det er. Stereon styres fra et hjul på midtkonsollen. Dette er ingen ønsket løsning slik jeg ser det, men det fungerer. Man må lære seg systemet for å kunne styre den herfra, men heldigvis har man alle de viktigste funksjonene fra rattet, så det er vel egentlig bare for sidemannen man har laget hjulet på midtkonsollen.

Rattet har passe mange knapper ettersom man har satt styring av cruicekontroll som en spak under blinklysspaken. Ved hjelp av Distronic Plus, som er tilleggsutstyr, kan man holde jevn avstand til den foran. Dette fungerer perfekt og er enkelt å betjene. Premium! Der man finne vinduspusserspak i min bil sitter nå girspaken. Dette krever litt tilvenning og jeg tror det er noen og enhver som kan prise seg lykkelig over at det ikke er mulig å sette DCT-kassen i revers når den går fremover. På den andre siden av rattet sitter da en spak med alt man skal gjøre. Den betjener fjernlys, blinklys, vindusspyler og vinduspusser mm. I utgangspunktet tenkte jeg at dette er idioti, men etterhvert skjønner jeg kanskje hvordan Mercedes har tenkt. De fleste som kjører Mercedes velger regnsensor og kanskje Intelligent Light System, som gjør at blending og tenning av fjernlys skjer automatisk. Dermed trenger man nesten aldri å bruke spaken til venstre på rattet.

Med et bagasjerom på 341 liter er det et stykke opp til storlasterne i klassen, men et pluss er at man kan legge lange gjennstander i gjennom skiluken i sete. Ellers er baksetene nedfellbare i 40/60. Mercedes har nok valgt form foran plass selvom bilen føles stor nok for små familier.


Bagasjerommet er ikke veldig stort men det som virkelig er negativt er matrialet i hattehylla. Den er simpel!

På veien
Etter testturen sitter jeg med følelsen av at Mercedes har funnet opp GTI-bilen på nytt. La meg forklare deg litt hvorfor. En GTI-bil hadde ganske bra effekt men ikke mer enn at det var folkelig. Flere GTI-biler i dag har godt over 200 HK og nærmer seg faktisk 300 HK. Nye Honda Civic Type-R skal få ca 280 HK, og det er vel uten tvil en bra GTI-bil, eller kanskje vi snart skal kalle det sportsbil med super prestanda. For snart 40 år siden kom første Porsche 911 Turbo med 260 HK og da var det noe av det råeste man kunne kjøpe for penger. Mercedes utstyrer A-klasse med en 1,6 liters motor på 120 HK. Mest sannsynlig ville denne bilen kjørt godt fra Golf GTI MK1 selv om sistnevnte veide mange hundre kilo mindre enn Mercedesen. GTI-bilen fra Mercedes tar opp arven fra ur GTI-bilen hvor effekt alene ikke var alt.

Understellet er nyutviklet helt fra bunn av og gir meget gode kjøreegenskaper, og Mercedes lover at det også er høy komfortfølelse i biler uten AMG-understellet. McPherson forakselen er vektoptimert og sammen med en nykonstruert firestags bakaksel, skal stabiliteten være satt i sentrum. Det merkes ute på veien. Med AMG-pakken får du i tillegg selektiv demping som ihvertfall er til hjelp for å få en sportslig kjøreopplevelse. I pakken får du også en styring som er enda mer spontan og veibanen føles i rattkransen. Jeg syns det funker bra.

120 HK høres latterlig lite ut i dagens biler. Pensjonistbilene og konebilene Fiesta, Polo og Yaris ligger på samme effekt-antall og det var nok med litt skeptisk jeg skulle teste en A-klasse med så liten effekt. Hoy, hoy jeg trodde faktisk ur-GTIen var død, men der tok jeg feil. Når man starter A-klassen skjønner man at det er noe spesielt med denne motoren. Den har et herlig snerr og dette har nok noe med doble eksosutløp bak. Vi opplevde noe av det samme i Mazda 3. Herlig respons fra lave turtall og langt opp i registeret. Bilen sprinter raskt opp mot hundre, 9,1 sekund med 7-trinns DCT-kassen. Den fortsetter villig oppover i hastighet og det er en fryd og la girkassa ta seg av det den er satt til. Man trenger ikke hendlene bak rattet, men det gir selvfølgelig enda mer GTI-følelse å gire ned foran svinger. Jeg vet ikke om det er mer effektivt enn det kassen selv gjør, for om du har satt bilen i Sport-modus, vil den gire i mikrosekundet du tenkte å gire. Bremsingen føre svinger ble også en prøvelse. Jeg bremset stort sett alt for tidlig og måtte i noen tilfeller tåle en viss klønete svingkjøring. Farten i svingene ble aldri for høy under testperioden og det virket som at bilen hadde mye mer å tilby hvis jeg hadde turt.

Jeg testet altså GTI-utgaven som betyr AMG-utstyr og understell, men du får også en pensjonistutgave. Du velger bil med standard understell og utstyr og man kan også få den helt uten LED-lys. Da er det komfort som gjelder til en fornuftig pris. Du får den faktisk fra kr. 299 000,- og da er den altså ganske så basic og uten det som ga bilen et stort pluss. Jeg hadde nok valgt en bil uten AMG-understell, for selv om det er en fryd å kjøre en slik bil en helg, er den litt slitsom på dårlig vei. Man merker dumper og høl i veien klart mer enn i Peugeot 308 og Mazda3, den er i tillegg så lav at man må passe på da man kjører på dårlig grusvei med kul i midten. I tillegg slår jeg hodet et par ganger i dørramma ved innstiging til førersete.

Bilen er ganske lav med AMG-understell og man må passe på når man parkerer mot fortauskanter.

Rundt vindusramma oppleves det litt sus i tillegg til noe dekkstøy. Jeg opplever ikke Mercedes som noen bråkete bil og heldigvis høres motoren inn i kupeen. Om man ikke vil ha støy utenfra så kan man skru på det eminente stereoanlegget som har god lyd og er en fryd å spille musikk på. Om man ønsker kan man i tillegg bestille et stereoanlegg fra Harman Kardon og da er det virkelig topp.

Økonomi, miljø og sikkerhet
Om man kjøper Mercedes ønsker man å vise at man har penger. A-klasse starter på kr. 299 000,- og da får man en bil med stjerne i fronten. Legger man på AMG-pakke, Lys-pakke og DCT-dobbelClutch kasse havner man godt over kr. 350 000,- og med enda mer utstyr blir prisen på testeksemplaret kr. 390 000,- og det er ganske dyrt før man skjønner hva man får. Det er nemlig ikke så ille til å være en GTI-bil. Jeg lar meg forundre over mulighetene til skreddersøm fra Mercedes, og det er styrken til disse kompaktbilene fra premiumfabrikantene.

Forbruket har sunket markant med ny A-klasse og med lettmaterialer i panser, skjermer og understell har man klart å gjøre den lettest mulig uten å kutte for mye på komfortdetaljer. Det er fortsatt mye støydemping i kupeen, dører og vinduer virker tykke og solide og man opplever bilen som solid og litt "tung", men tung er den altså egentlig ikke. Det finnes biler som er bedre på økonomi enn A-klasse, og det finnes større biler som kjører billigerer. Mercedes vil ikke være best på dette område med denne type bil. Skal du kjøre grønt så kommer det versjoner med hybrid- og el-drift om ikke veldig lang tid.

Mercedes har alt av sikkerhetsutstyr du får i kompaktklassen og i tillegg har de alt av kjøreassistanseutstyr. Her er det Cruise Controll med avstandsholder, Autobremsesystem, Lyspakke i tillegg til alt man forventer seg av sikkerhetssystem. Lysbilde på bilen likte jeg særs godt. Det spredde seg godt ut til siden, og selv om de kanskje ikke lyste ekstremt langt, fikk jeg god oversikt da jeg kjørte i mørket. Bilen har selvfølgelig 5 stjerner i kollisjonstest hos EuroNCAP.

Konklusjon
Med A-klasse tar Mercedes virkelig tak i kompaktklassen, og nå må konkurrentene passe på. Plussene er gode kjøreegenskaper og fantastisk dobbeltclutch-kasse. Om du er på jakt etter GTI-bil, så kan det hende du ikke finner noen bedre enn denne. Selvfølgelig får du bilen med mer motor, men da stiger også prisen ganske mye og da er det kanskje andre GTI-biler som er bedre? Med det oppsettet som testbilen kom med, måtte man finne veier med mange og skarpe svinger. Den ville piskes gjennom trange og svingete partier og den ønsket å leve på grensen. Fantastisk moro for en helg og selvfølgelig tror jeg den ville oppført seg enda bedre hadde den fått hatt på seg sine sommersko. Vinterhjulene setter grenser for hvor godt feste man får. Om man vil ha komfort velger man selvfølgelig vekk AMG-understell og får da en bil som er god å sitte i og som man kan kjøre mye og langt med. Girkassen ville jeg derimot beholdt. Førerplassen er også meget god og brytere og spaker sitter der de skal. Jeg liker også retrolook i en moderne ramme. Matrialvalget på førerplass holder også høy standard. En annen positiv side ved A-klasse er muligheten til å skreddersy bilen etter sitt ønske.

Det negative med den er at Mercedes fusker på noen områder. De velger billige materialer der de mener vi ikke skal merke det. Hatthylla er et slikt eksempel. Jeg synes også det er negativt at ekstrautstyret er forholdsvis dyrt. Ellers var støynivået noe over det man forventer seg i premiumsegmentet, men på den andre siden så er jeg nok for kresen, for det er ikke prat om plagsom støy.

Vil så A-klasse være en konkurrent til Golf? Ja det tror jeg, men det er verdt å merke seg at de fleste vanlige bilmerker leverer topp utstyrte modeller til kr. 300 000,- i denne klassen, mens Mercedes A-klasse starter på denne prisen. Er man ute etter skreddersøm så bør A-klasse være det beste alternativet, men jeg opplever det som at klasseforskjellen ikke er stor ned til Golf og andre konkurrenter. Jeg ville for eksempel valgt Peugeot 308 fremfor A-klassen, fordi jeg synes man ikke får nok for pengene i Mercedes.

Mercedes A-klasse får toppkarakterer av meg på det meste, men det koster fortsatt å kjøre premium og avstanden til storselgerne i klassen er mindre enn noen gang.

Mercedes A180 AMG
Motor: R4, 1595 ccm
Effekt: 122 HK v/ 5000 o/min
Dreiemoment: 200 NM v/ 1250-4000 o/min
Forbruk blandet kjøring: 5,4 L/100km( med 7-tr DCT- kasse)
CO2-utslipp: 127 g/km
Lengde/Bredde/Høyde i cm: 429,2/178/143,3
Vekt: 1370 kg
0-100 km/t: 9,1 sek
Toppfart: 202 km/t
Pris: Kr. 390 000,-








0 Response to "Test: Mercedes A180 "

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel