Nyheter: Mercedes E-klasse Cabriolet

Av David K Andersen


Sedan, stasjonsvogn, All-Terrain, Coupé. Nå: Cabriolet. Mercedes E-klasse kompletteres.

Ny E-klasse kommer i enormt mange versjoner og typer. Karosseri-utgavene ser du over, i tillegg har du AMG. For ikke å snakke om ladbar hybrid. Når denne cabrioleten er på plass til høsten, skal det mye til å ikke finne en som passer.

Om du har råd da såklart, det er vel kanskje mer der spørsmålet ligger. De norske prisene kom i dag, du ser dem i tabellen nederst.


Mercedes har ikke uventet gjort en betydelig jobb for at livet uten tak skal være så komfortabelt som mulig. Stofftaket har en spesiell struktur som inneholder flere lag av isolasjon. Det tar 20 sekunder å heve eller senke det, og du kan gjøre det i opp til 50 km/t.

Stofftaket kommer i fire farger: Mørk brunt, blått, rødt og sort.


Aircap og Airscarf er med på å gjøre bilen anvendelig året rundt. Nei vent litt. De gjør det litt mindre kaldt om du absolutt må kjøre uten tak på vinteren. Mest av alt skal de sørge for at du kan nyte flere norske, kjølige vår-, sommer- og høstdager under åpen himmel. Det er det viktigste.

Aircap er elektrisk aktiverte vindavvisere plassert i overkant av frontruten og bak baksetene. Trykk på en knapp og turbulensen reduseres. Det blir interessant å finne ut av hvordan dette fungerer, spesielt for de som sitter i baksetet og som regel i denne typen bil, må leve med enorme mengder blåst. Airscarf kjenner vi fra tidligere, her sirkuleres varm luft fra nakkestøttene.


Bagasjerommet blir ikke som i en normal E, men 385 liter med taket oppe og 310 med nedfelt, er ikke dårlig.

Sikkerheten er godt ivaretatt. E-klasse har fra før en av de aller beste aktive sikkerhetspakkene på markedet. Cabrioleten får i tillegg veltebøyler, normalt gjemt bak baksetene, men ved behov vil de skytes opp av en pyroteknisk ladning. Du får til og med sidekollisjonsputer for hodet. Hvordan? De skytes opp fra dørene.

Karosseriet skal være betydelig avstivet for å beholde gode kjøreegenskaper og komfort selv uten tak. Og vekten er redusert gjennom utstrakt bruk av aluminium.


Selv synes jeg Mercedes har vært flinke til å differensiere E Cabriolet fra C, noe jeg var spent på om de ville klare. Profilen er annerledes, og det er helt klart at vi her snakker en klasse over. Faktisk synes jeg dette er en av stiligste fireseters cabrioletene jeg har sett på veldig veldig lenge.

En annen ting jeg liker med Coupé- og Cabrioletversjonene av E, er de små forandringene som er gjort innvendig. Legg for eksempel merke til turbindesignet på luftdysene: Særdeles stilig.


Data
E 220 d
E 350 d 4MATIC
E 200
E 300
E 400 4MATIC
Motor
4/in-line
6/V
4/in-line
4/in-line
6/V
Motorvolum (cc)
1950
2987
1991
1991
2996
Ytelse (kW/hk)
143/194 ved 3800
190/258 ved 3400
135/184 ved 5500
180/245 ved 5500
245/333 ved 5250 – 6000
Dreiemoment (nm)
400 ved 1600 – 2800
620 ved 1600 – 2400
300 ved 1200 - 4000
370 ved 1400 – 4000
480 ved 1600 – 4000
Forbruk blandet (l/mil)
0,43-0,49
0,65-0,68
0,62-0,69
0,68-0,72
0,83-0,86
CO2 utslipp (g/km)
113-126
170-179
142-159
154-167
187-194
Akselerasjon 0-100 km/t (sek)
7,7
6,1
8,1
6,6
5,5
Topphastighet (km/t)
237
250
234
250
250
Pris eks. lev. fra (kr)
645.000
Forventet høst 2017
680.000
750.000
960.000 



0 Response to "Nyheter: Mercedes E-klasse Cabriolet"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel