Test: Opel Zafira 2,0 CDTI Premium Aut.
Av Vegar Bjørge
Foto David K Andersen
Opel kan 7-seter og da de sent på 90-tallet kom med sin Zafira, var de best i klassen. Mange dekk er brukt opp siden den tid, og mange seter skitna til, men vi ville også være med i den leken. Dermed ble en Zafira lånt fra Opel-importøren, og vi skulle slite på hjul og skitne til seter. Barn i bil er som alle vet, noe griseri.
Dessverre for Opel-importøren var bilen nesten like hvit invendig som utvendig. Dessverre ble den ikke hvitere hverken på ene eller andre stedet, etterhvert som testuka gikk. Mine tanker gikk titt og ofte til Jens på Opel. Han skulle virkelig få noe å bryne seg på etter at vi var ferdig med bilen.
Zafira var den smarteste bilen du kunne kjøpe om du var ute etter en ganske kompakt men romslig 7-seter for en stund siden. I dag har den blitt litt større men fortsatt er den av de smarteste du får på markedet. Jeg er særlig glad i "Lounge"-mulighetene man har på andre seterad. Man kan gjøre om midterste sete til et kjempestort armlene med koppholder i og skyve setene inn mot midten. Genialt og man sitter som kongelige. I tillegg kan setene skyves i lengderetning og man kan vippe ned ryggen om det er ønskelig. Med 4 voksne i bilen kan også Zafira være like ren og pen innvendig som utvendig, og det hadde vært noe.
Nå sitter jeg blant matsmuler og møkk og prøver å se for meg hvordan jeg skal gjøre den ren lettest mulig. En smart støvsuger som kommer til over alt, bør være obligatorisk i en slik bil, og er hermed foreslått som standardutstyr i neste Zafira. Jeg vurderer også om det er for slemt å sende unga med bussen neste gang vi skal på langtur. Kona mener visstnok det, men når det er sagt, har hun et litt merkelig syn på barneoppdragelse. Ja, jeg får ta den diskusjonen med henne senere å komme meg videre i testen.
Det er en godt utstyrt Zafira vi låner, og med lyst skinninteriør er den også ganske lekker. Zafira er en gammel bil, selv om den nå har fått en oppfriskning. Innvendig er det likevel andre konkurrenter som virker mer moderne, men man har likevel en fin cockpit i Zafira med logiske og lettanvendlige knapper.
Stolene er elektrisk justerbare med minne og man finner enkelt en god sittestilling. Her tror jeg også de som har større kropp enn meg kan finne seg til rette. Med gode justeringsmuligheter på rattet har man alle forutsetninger til å kunne tilbringe lange og trivelige turer i bilen.
I en sjuseter er det andre plasser i bilen som er minst like viktig som sjåførstolen. På seterad to har man muligheter til forskjellige konfigurasjoner, og jeg liker muligheten til å flytte de to ytterste setene innover mot midten, så man får litt luksussedan følelse. Kjører man med fire i bilen, er dette et bra alternativ.
Zafira er ingen luksussedan, men en flerbruksbil for inntil 7 personer. Det er god plass på seterad 3 også, særlig om man er barn. Det er mulig å sitte bakerst for voksne, men da må de være av det litt mindre slaget.
Ute på veien har Opel Zafira mye å tilby. Med adaptivt understell har man også muligheter for å stive opp kjøreopplevelsen. For stiv blir den aldri, men den klarer svinger i et overraskende godt tempo, og man kan fort glemme at dette er en bil for 7. Selv om den kan være sportslig å kjøre, er den også en milsluker av rang. Man blir ikke sliten av å sitte bak rattet, i hvert fall ikke de 6 første timene. Milene bare ruller av gårde, og man stopper ikke før man absolutt må. Dessverre har jeg en gjeng skvettlapper i min familie, så det er bare når jeg en sjelden gang har bilen alene, jeg kan kjøre langt, og lengre enn langt.
Motoren med 170 hk har et godt drag, 400 nm er tilgjengelig fra 1750 omdr. Man merker lite til girkassen som veksler fint mellom de 6 trinnene som er til rådighet. Dieselstøy er en saga blott, og det er kun når gassen tråkkes i bunn den gjør seg gjeldende. Forbruket på 0,58 ved blandet kjøring er ikke så ille, når man tar bilens størrelse i betraktning. Med lett fot kan du fint kjøre Zafira på lavere enn 0,58 l/mil.
Vi tar en gang til den svakeste siden til Opel Zafira. Den handler ikke om bil, men avgifter. Av en eller annen grunn skal staten ha kr 225 000,- for at du og jeg kjøper smart 7-seter. En S-Max med 180 hk og automat har kr 175 000,- i avgifter, mens VW Touran med 190 hk og DSG-girkasse har rekordlave kr 116 000 i avgifter. Her taper Zafira stort og man kan da kanskje tro at det er på grunn av høyt forbruk, men forskjellene er ikke så store som man skulle tro.
Konklusjonen er at dette er bilen for de med stort plassbehov. Den har romslig bagasjerom, gode sitteplasser og praktiske løsninger. Den er ikke mest moderne av 7-seterne, men kanskje den beste å kjøre, særlig når du skal langt. Prisen er høy, 525 000 kroner, fordi staten vil ha det slik, men i forhold til en del SUVer med både mindre plass, og større forbruk, er den konkurransekraftig. Skal du ha 7-seter bør også Zafira vurderes, for den har bare blitt bedre og bedre siden første generasjon tok hele Norge med storm.
Foto David K Andersen
Opel kan 7-seter og da de sent på 90-tallet kom med sin Zafira, var de best i klassen. Mange dekk er brukt opp siden den tid, og mange seter skitna til, men vi ville også være med i den leken. Dermed ble en Zafira lånt fra Opel-importøren, og vi skulle slite på hjul og skitne til seter. Barn i bil er som alle vet, noe griseri.
Dessverre for Opel-importøren var bilen nesten like hvit invendig som utvendig. Dessverre ble den ikke hvitere hverken på ene eller andre stedet, etterhvert som testuka gikk. Mine tanker gikk titt og ofte til Jens på Opel. Han skulle virkelig få noe å bryne seg på etter at vi var ferdig med bilen.
Zafira var den smarteste bilen du kunne kjøpe om du var ute etter en ganske kompakt men romslig 7-seter for en stund siden. I dag har den blitt litt større men fortsatt er den av de smarteste du får på markedet. Jeg er særlig glad i "Lounge"-mulighetene man har på andre seterad. Man kan gjøre om midterste sete til et kjempestort armlene med koppholder i og skyve setene inn mot midten. Genialt og man sitter som kongelige. I tillegg kan setene skyves i lengderetning og man kan vippe ned ryggen om det er ønskelig. Med 4 voksne i bilen kan også Zafira være like ren og pen innvendig som utvendig, og det hadde vært noe.
Nå sitter jeg blant matsmuler og møkk og prøver å se for meg hvordan jeg skal gjøre den ren lettest mulig. En smart støvsuger som kommer til over alt, bør være obligatorisk i en slik bil, og er hermed foreslått som standardutstyr i neste Zafira. Jeg vurderer også om det er for slemt å sende unga med bussen neste gang vi skal på langtur. Kona mener visstnok det, men når det er sagt, har hun et litt merkelig syn på barneoppdragelse. Ja, jeg får ta den diskusjonen med henne senere å komme meg videre i testen.
Det er en godt utstyrt Zafira vi låner, og med lyst skinninteriør er den også ganske lekker. Zafira er en gammel bil, selv om den nå har fått en oppfriskning. Innvendig er det likevel andre konkurrenter som virker mer moderne, men man har likevel en fin cockpit i Zafira med logiske og lettanvendlige knapper.
Stolene er elektrisk justerbare med minne og man finner enkelt en god sittestilling. Her tror jeg også de som har større kropp enn meg kan finne seg til rette. Med gode justeringsmuligheter på rattet har man alle forutsetninger til å kunne tilbringe lange og trivelige turer i bilen.
I en sjuseter er det andre plasser i bilen som er minst like viktig som sjåførstolen. På seterad to har man muligheter til forskjellige konfigurasjoner, og jeg liker muligheten til å flytte de to ytterste setene innover mot midten, så man får litt luksussedan følelse. Kjører man med fire i bilen, er dette et bra alternativ.
Zafira er ingen luksussedan, men en flerbruksbil for inntil 7 personer. Det er god plass på seterad 3 også, særlig om man er barn. Det er mulig å sitte bakerst for voksne, men da må de være av det litt mindre slaget.
Ute på veien har Opel Zafira mye å tilby. Med adaptivt understell har man også muligheter for å stive opp kjøreopplevelsen. For stiv blir den aldri, men den klarer svinger i et overraskende godt tempo, og man kan fort glemme at dette er en bil for 7. Selv om den kan være sportslig å kjøre, er den også en milsluker av rang. Man blir ikke sliten av å sitte bak rattet, i hvert fall ikke de 6 første timene. Milene bare ruller av gårde, og man stopper ikke før man absolutt må. Dessverre har jeg en gjeng skvettlapper i min familie, så det er bare når jeg en sjelden gang har bilen alene, jeg kan kjøre langt, og lengre enn langt.
Motoren med 170 hk har et godt drag, 400 nm er tilgjengelig fra 1750 omdr. Man merker lite til girkassen som veksler fint mellom de 6 trinnene som er til rådighet. Dieselstøy er en saga blott, og det er kun når gassen tråkkes i bunn den gjør seg gjeldende. Forbruket på 0,58 ved blandet kjøring er ikke så ille, når man tar bilens størrelse i betraktning. Med lett fot kan du fint kjøre Zafira på lavere enn 0,58 l/mil.
Vi tar en gang til den svakeste siden til Opel Zafira. Den handler ikke om bil, men avgifter. Av en eller annen grunn skal staten ha kr 225 000,- for at du og jeg kjøper smart 7-seter. En S-Max med 180 hk og automat har kr 175 000,- i avgifter, mens VW Touran med 190 hk og DSG-girkasse har rekordlave kr 116 000 i avgifter. Her taper Zafira stort og man kan da kanskje tro at det er på grunn av høyt forbruk, men forskjellene er ikke så store som man skulle tro.
Konklusjonen er at dette er bilen for de med stort plassbehov. Den har romslig bagasjerom, gode sitteplasser og praktiske løsninger. Den er ikke mest moderne av 7-seterne, men kanskje den beste å kjøre, særlig når du skal langt. Prisen er høy, 525 000 kroner, fordi staten vil ha det slik, men i forhold til en del SUVer med både mindre plass, og større forbruk, er den konkurransekraftig. Skal du ha 7-seter bør også Zafira vurderes, for den har bare blitt bedre og bedre siden første generasjon tok hele Norge med storm.
0 Response to "Test: Opel Zafira 2,0 CDTI Premium Aut."
Post a Comment