Sett på nett: Rallybil når rally var som best!

Av Redksjonen


Hvem husker ikke Gruppe B-bilene i rally som kun var for noen år? Biler som gikk fortere enn verst og som faktisk ble for ille. Etter 1986-sesongen var det over og det etter dramatiske ulykker med døden til følge. Bilene ente i rallycross og etterhvert på skroten. Unntakene er få men heldigvis ble noen tatt vare på av samlere. Slik som denne. Lancia Delta S4. Samme type bil som Henri Toivonen krasjet med i Tour de Corse i 1986 hvor både han og kartleser Sergio Cresto omkom. Bilen til salgs er dobbelt verdensmester Miki Biaison sin reservebil i 1986 Rally Argentina.



Lancia Delta S4 var Lancia sitt våpen i Gruppe B i Verdensmesterskapet i Rally. Gruppe B var superklassen og vi har vel i ettertid aldri sett så rå biler i rallyløypene. Delta S4 var en videreutvikling av Lancia 037 og med 4 WD og opp mot 550 hk fra 1,8 liters motor vant den 5 løp på 12 starter. Delta S4 deler ikke noe annet enn navnet med Lancia Delta. Alt fra motor, understell, girkasse og alt av teknikk ble utviklet spesielt med tanke på å bli best i rally. Karosseriet er også et helt annet enn på Lancia Delta, selv om man kan se noen likheter. Bilen er 399 cm lang, 188 cm bred og 136 cm høy. Akselavstanden er 244 cm mens den veier inn på lave 890 kg. Er ikke så rart at dette gikk fort.


Prisen på bilen er ikke oppgitt, men en lik S4 kjørt av Marku Allên var til salgs for 430 000 euro i mai 2014. Jeg tror ikke du kan regne med at denne blir noe billigere. Du kan se original annonsen her




0 Response to "Sett på nett: Rallybil når rally var som best!"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel