Nyheter: Mercedes E-klasse
Av Vegar Bjørge
Foto: Mercedes
Velkommen til 10. generasjon Mercedes E-Klasse som Mercedes selv kaller et "intelligent mesterverk", og det er nok ikke langt unna sannheten. Med nye sikkerhet-, fører- og kjøreassistentsystemer, setter nye E-Klasse en standard som klassen over også ville vært stolte av. Heretter skal det være tøft for konkurrentene, og de må nok forbedre sine produkter om de skal henge med.
- Vi tror nye E-Klassse vil appelere til både gamle og nye Mercedes kunder, slik vi så ved lansering av nyeste C- og A-Klasse. Etter at interiørbildene ble sluppet i desember har forhandlerne merket en helt ny interesse for E-Klasse, sier konstituert direktør for Mercedes-Benz Personbil, Reidar Holtedahl.
Interiøret bærer tydelig preg av moderne luksus, komfort og Mercedes-Benz' designfilosofi; sensuell renhet. Alt dette i følge Mercedes selv og hva sensuell renhet betyr, er jeg ikke helt sikker på. Kanskje vi blir litt klokere når vi har studert interiøret.
Uansett så kommer de med et helt nytt infotainment-system utstyrt med COMAND Online, som gjør sin debut i den nye generasjonen E-Klasse. Det første du legger merke til er 2 skjermer på 12,3 tommer som fusjonerer visuelt og danner en wide-screen cockpit for fører og passasjer. Bilens funksjoner kan betjenes intuitivt med berøringsfølsomme knapper på rattet og med touchpadden i midtkonsollen. Smarttelefon som kan lades trådløst og oppvarmede armlener i dørene og midtkonsollen er andre detaljer som øker luksusfølelsen. Utsøkt bruk av høykvlitetsmaterialer forsterker inntrykket.
Kjøreassistanse- og sikkerhetssystemer er som nevnt tatt til et nytt nivå i E-Klasse. Active Brake Assist, ATTENTION ASSIST, Crosswind Assist er alle systemer som hjelper når føreren ikke er 100 % konsentrert.
I tillegg kommer E-Klasse med intelligente kjøreassistentsystemer som blant annet DRIVE PILOT som er Mercedes sitt neste skritt mot autonom kjøring. Nå kan E-Klasse kjøre selv i tett trafikk takket være systemer som registrerer omgivelsene rundt bilen enda bedre.
Distance Pilot Distronic hjelper deg å holde en konstant avstnd til bilen foran i tillegg til å følge bilen foran i hastigheter opp til 210 km/t. I inntil 130 km/t reguleres avstand og styring automatisk, også på veier uten veioppmerking.
Active Lane Change-Assist gjør at bilen selv kan bytte fil når du kjører på motorveien, og med Remote Park Pilot parkerer du bilen enkelt med din egen smartphone. Du styrer med en app, og E-Klasse kjører automatisk og sikkert inn i parkeringsluken.
I tillegg er E-Klasse utstyrt med PRE SAFE 360 som assisterer, avlaster og beskytter passasjerer ved kollisjon. Systemets sideinnpulser trekker fører og forsetepassasjer vekk fra det farlige området ved sidekollisjon. PRE-SAFE Sound beskytter ørene mot lydtrykket som oppstår ved en kolllisjon.
Mercedes var i 2013 første bilprodusent somm introduserte "bil-til-bil" nettverk i form av en ettermonteringsløsning. Nå kommer neste skritt å lansering av det første fullintegrerte systemet for toveis kommunikasjon med bilen og omgivelsene, såkalt "Car-to-X"-teknologi. Dette systemet hjelper sjåføren å forutse hendelser ved at bilene gir hverandre beskjed om forholdene på veien, for eksempel dersom det er is i kjørebanen eller en bil står parkert i veibanen.
I første omgang kommer E-Klasse med 2 motoralternativer. En diesel i form av en nyutviklet 4 sylindret 2 liter på 194 hk og 400nm. Denne modellen får betegnelsen E220d og skal ha et gjennomsnittsforbruk på 0,39 l/mil. Bensinalternativet er E200 som har 184 hk og 300 nm med et forbruk på 0,59 l/mil. Etterhvert kommer både E350d og E350e med 258 hk og 279 hk. Kjennetegnet på disse modellene blir det enorme dreiemomentet eller hva sies om 620 nm for E350d og 600 nm for E350e.
-Nye E-klasse er en av de mest intelligente bilene verden har sett, og vi er utrolig stolte over å kunne tilby denne svært teknologiske og komfortorienterte bilen til våre norske kunder. De ekstremt avanserte assistanse- og sikkerhetssystemene i kombinasjon med et sensuelt interiør av utsøkt kvalitet, og teknoøogiske høydepunkter vi ikke har sett tidligere. I sum tør vi påstå at nye E-Klasse er den beste sedanen i sin klasse, avslutter Holtedahl.
Mercedes E-Klasse kommer til Norge til våren og prisene er enda ikke klare.
Foto: Mercedes
Velkommen til 10. generasjon Mercedes E-Klasse som Mercedes selv kaller et "intelligent mesterverk", og det er nok ikke langt unna sannheten. Med nye sikkerhet-, fører- og kjøreassistentsystemer, setter nye E-Klasse en standard som klassen over også ville vært stolte av. Heretter skal det være tøft for konkurrentene, og de må nok forbedre sine produkter om de skal henge med.
- Vi tror nye E-Klassse vil appelere til både gamle og nye Mercedes kunder, slik vi så ved lansering av nyeste C- og A-Klasse. Etter at interiørbildene ble sluppet i desember har forhandlerne merket en helt ny interesse for E-Klasse, sier konstituert direktør for Mercedes-Benz Personbil, Reidar Holtedahl.
Interiøret bærer tydelig preg av moderne luksus, komfort og Mercedes-Benz' designfilosofi; sensuell renhet. Alt dette i følge Mercedes selv og hva sensuell renhet betyr, er jeg ikke helt sikker på. Kanskje vi blir litt klokere når vi har studert interiøret.
Uansett så kommer de med et helt nytt infotainment-system utstyrt med COMAND Online, som gjør sin debut i den nye generasjonen E-Klasse. Det første du legger merke til er 2 skjermer på 12,3 tommer som fusjonerer visuelt og danner en wide-screen cockpit for fører og passasjer. Bilens funksjoner kan betjenes intuitivt med berøringsfølsomme knapper på rattet og med touchpadden i midtkonsollen. Smarttelefon som kan lades trådløst og oppvarmede armlener i dørene og midtkonsollen er andre detaljer som øker luksusfølelsen. Utsøkt bruk av høykvlitetsmaterialer forsterker inntrykket.
Kjøreassistanse- og sikkerhetssystemer er som nevnt tatt til et nytt nivå i E-Klasse. Active Brake Assist, ATTENTION ASSIST, Crosswind Assist er alle systemer som hjelper når føreren ikke er 100 % konsentrert.
I tillegg kommer E-Klasse med intelligente kjøreassistentsystemer som blant annet DRIVE PILOT som er Mercedes sitt neste skritt mot autonom kjøring. Nå kan E-Klasse kjøre selv i tett trafikk takket være systemer som registrerer omgivelsene rundt bilen enda bedre.
Distance Pilot Distronic hjelper deg å holde en konstant avstnd til bilen foran i tillegg til å følge bilen foran i hastigheter opp til 210 km/t. I inntil 130 km/t reguleres avstand og styring automatisk, også på veier uten veioppmerking.
Active Lane Change-Assist gjør at bilen selv kan bytte fil når du kjører på motorveien, og med Remote Park Pilot parkerer du bilen enkelt med din egen smartphone. Du styrer med en app, og E-Klasse kjører automatisk og sikkert inn i parkeringsluken.
I tillegg er E-Klasse utstyrt med PRE SAFE 360 som assisterer, avlaster og beskytter passasjerer ved kollisjon. Systemets sideinnpulser trekker fører og forsetepassasjer vekk fra det farlige området ved sidekollisjon. PRE-SAFE Sound beskytter ørene mot lydtrykket som oppstår ved en kolllisjon.
Mercedes var i 2013 første bilprodusent somm introduserte "bil-til-bil" nettverk i form av en ettermonteringsløsning. Nå kommer neste skritt å lansering av det første fullintegrerte systemet for toveis kommunikasjon med bilen og omgivelsene, såkalt "Car-to-X"-teknologi. Dette systemet hjelper sjåføren å forutse hendelser ved at bilene gir hverandre beskjed om forholdene på veien, for eksempel dersom det er is i kjørebanen eller en bil står parkert i veibanen.
I første omgang kommer E-Klasse med 2 motoralternativer. En diesel i form av en nyutviklet 4 sylindret 2 liter på 194 hk og 400nm. Denne modellen får betegnelsen E220d og skal ha et gjennomsnittsforbruk på 0,39 l/mil. Bensinalternativet er E200 som har 184 hk og 300 nm med et forbruk på 0,59 l/mil. Etterhvert kommer både E350d og E350e med 258 hk og 279 hk. Kjennetegnet på disse modellene blir det enorme dreiemomentet eller hva sies om 620 nm for E350d og 600 nm for E350e.
-Nye E-klasse er en av de mest intelligente bilene verden har sett, og vi er utrolig stolte over å kunne tilby denne svært teknologiske og komfortorienterte bilen til våre norske kunder. De ekstremt avanserte assistanse- og sikkerhetssystemene i kombinasjon med et sensuelt interiør av utsøkt kvalitet, og teknoøogiske høydepunkter vi ikke har sett tidligere. I sum tør vi påstå at nye E-Klasse er den beste sedanen i sin klasse, avslutter Holtedahl.
Mercedes E-Klasse kommer til Norge til våren og prisene er enda ikke klare.
0 Response to "Nyheter: Mercedes E-klasse"
Post a Comment