Prøvekjøring: Toyota RAV4 Hybrid

Tekst og foto: David K Andersen


Toyota er Norges nest største merke, og 59 prosent av alle bilene de solgte i fjor var hybridbiler. På tross av hardere konkurranse det siste året, er merket fortsatt dominerende på kombinasjonen elektrisk og bensin. Den posisjonen blir neppe svekket når de nå lanserer sin første hybrid-SUV. Vi har prøvekjørt RAV4 Hybrid.

Sammen med hybridløsningen, får også RAV4 en generell facelift. Inneværende generasjon av den populære kompakt-SUVen kom i 2013, så en runde ut- og innvendig passer fint omtrent nå. Dessuten gjør Toyota endringer i utvalget på motorsiden. Diesel utgår – vi får ikke se BMW-dieselen fra nylig oppdaterte Avensis i denne bilen. En 2-liters bensinmotor på 151 hestekrefter blir alternativet til hybriden.

At diesel ikke lenger er tilgjengelig i RAV4, tyder på at Toyota er temmelig sikre på Hybridens evne til å gjøre jobben. For en ting er å kutte diesel som alternativ i Auris - med denne er det annerledes. RAV4 brukes ofte til å trekke tilhenger og campingvogn, og dessuten bør hybriden komme ned på så lavt forbruk at de som kjører mye ikke savner diesel når drivstoffregninga skal betales. Offisielle forbrukstall for den nye bilen i blandet kjøring er 0,5 liter pr mil for forhjulstrekkeren og 0,51 liter pr mil for AWD. Utslippet 116 og 118 g/km, og Nox-tallene ekstremt lave.


Motor og drivlinje
Dette er det jeg er mest spent på å finne ut mer om under prøvekjøringen. Drivlinjen har sterkt slektskap til den vi finner i Lexus NX300h. Det er en god start – blant annet betyr det tilhengervekt på 1650 kg. Vi snakker 2,5-liters firesylindret bensinmotor, samt elmotor sammen med generator og girkasse (trinnløs). Samlet effekt er 197 hk og et moment som er estimert til mellom 400 og 500 Nm (ikke mulig å fastsette eksakt på grunn av hybridkonstellasjonen). Du kan velge mellom trekk foran eller på alle fire. Sistnevnte ved hjelp av en ekstra elmotor på bakhjulene.

Toyotas ingeniører anerkjenner utfordringen tidligere hybrider har hatt, hvor motorturtallet raskt stiger til et høyt nivå og blir der under hard akselerasjon. På RAV4 er det jobbet med å minimere denne effekten – den skal bruke mer moment og elektrisk kraft slik at mer må til før bensinmotoren ruser opp.

Ute på motorveien merkes endringene. Det er ingen revolusjon – den går selvfølgelig fortsatt opp på turtall da gassen trykkes helt ned, men det skal mer til enn før under vanlig kjøring. Med mindre du skal kjøre forbi eller må akselerere raskt ut fra et kryss eller inn på en motorvei, holder den seg nå stille og rolig på beskjedne turtall. Løsningen er langt fra perfekt i forhold til kjøreglede på svingete veier eller gassrespons ut av svinger i godt tempo, men til hverdags kan man ikke klage. Snarere settes lydløshet og vibrasjonfri gange pris på.


Akselerasjonen er dessuten imponerende. I alle fall på papiret, hvor bilen skal klare sprinten til 100 km/t på bare 8,3 sekunder. Den føles ikke så rask i praksis, men det er fordi fartsøkningen er helt lineær – draget er konstant hele veien og ikke avbrutt av giringer, turtallseendringer, ulikt turbotrykk eller slike ting. Vi har derfor ingen grunn til å tvile på at bilen faktisk klarer oppgitte tall.

Dessuten kan du selv, til en viss grad, påvirke hvordan bilen skal oppføre seg – hvordan drivlinjen jobber. Via tre knapper nederst på dashbordet kan du velge mellom prioritering av elektrisk drift, vanlig eco-modus og sport. Sistnevnte strammer opp responsen og lar bensinmotoren bli mer dominerende. Under hardkjøring på svingete veier, synes jeg først responsen og draget ut av svingene er i svakeste laget. Når jeg trykker inn sportknappen og presser på ennå hardere, våkner den imidlertid litt til liv igjen og byr på ganske bra skyv.


Ingen kjøreglede-ekspert…
Noen svingmester og kjøreglede-ekspert er den imidlertid ikke. Selv om hybridsystemet her er betydelig forbedret, er ikke gassresponsen god nok til å levere en tilfredsstillende sammenkobling mellom deg og bilen under slik kjøring. At du kan gire manuelt mellom 6 programmerte trinn, hjelper ikke mye, girene er ikke særlig tydelige og konsekvente.

Jeg liker styringen, som føles passe vektet og rimelig direkte. Videreformidling av når veigrepet tar slutt er også tydelig. Veldig bra, spesielt med tanke på sikkerhet og trygghet. På tørre, svingete asfaltveier, blir den imidlertid myk i fronten og moroa tar slutt før den begynner – det går ikke spesielt fort når RAV4 Hybrid forsiktig og kontrollert slipper med forhjulene.

Komforten derimot...
Men det spiller jo ingen rolle – jeg er egentlig ikke så stor fan av SUVer som prøver å være sportsbiler – det funker uansett sjelden særlig godt. Like greit å fokusere på komfort. Og det er det Toyota har gjort med denne hybriden: Komfort, brukervennlighet og lettkjørthet er det en SUV skal score godt på for å være vellykket. RAV4 skuffer ikke.

Foto: Toyota
Fjæringen er myk uten å gjøre bilen gyngete. Den tar opp ujevnheter i veien særdeles godt, noe jeg fikk bekreftet via en 4 kilometer lang tur gjennom det som skulle forestille en offroad-test. I praksis var det mer tilsvarende en gjennomsnittlig norsk grusvei. Og bra er det – det er ikke så ofte humpete strekninger uten fast dekke er del av testruten under bil-lanseringer. Her derimot, fikk jeg satt RAVen på en komforttest som faktisk er relevant for norske forhold. Og som sagt – fjæringens evne til å kansellere humper, vaskebrett og hull imponerer. Karosseriet oppfattes dessuten som stivt og solid – en forutsetning for å kunne kontrollere hjulbevegelsene godt og dermed oppnå de kjøreegenskapene man ønsker enten de er i sportslig retning eller som her, komfortorientert.

I forbindelse med faceliften har Toyota isolert kabinen bedre, spesielt i gulvet. Det har fungert – bilen er stillegående både med tanke på hjul og motorstøy. Jeg må faktisk høre godt etter for å finne ut om den bare går på strøm eller om bensinmotoren også er i gang, det gjør den svært behagelig å kjøre i byen med og i lavere hastigheter generelt. På motorveien opplevde jeg vindstøyen som noe påtrengende, men vi tar det foreløping med en klype salt – det blåste kraftig under lanseringen og fartsgrensene er høyere i Spania enn i Norge…

Den gode totalopplevelsen komfortmessig skyldes også at RAV4 er superlett å gå ut og inn av og at sikten er god. Toyota har dessuten vært flinke til å kalibrere pedalfølelse i brems og gass (ikke selvsagt i en hybrid som regenererer energi hver gang du slipper gassen eller trykker inn bremsen). Du skal nok lete litt for å finne en mer lettkjørt bil.


Design og interiør
RAV4 slekter på Auris og Avensis med sitt kileformede utseende med relativt tydelige linjer og avslutninger. Som på de to personbilsøsknene som ble oppdatert i fjor, er også RAV blitt litt avrundet med faceliften. Med sans for grunndesginet, er jeg usikker på hvor vellykket jeg synes en slik lettere avsliping av opprinnelig form fungerer, men jeg heller mot positivt svar for RAVens del.

Fronten, som nå får samme look som Auris, Avensis, Mirai og kommende Prius, funker i alle fall etter min mening fint på nye RAV. Den er litt chubby og butt, og det liker jeg. Det samme gjelder de nye baklyktene som har fått en fin LED-signatur og moderniserer totalinntrykket betydelig. Bilen er definitivt klar for noen nye år uten at alderen merkes utvendig.


Innvendig er endringene små – mesteparten av energien er nok lagt ned på integrering av hybridsystemet – her er det ikke nytt dashbord eller noe sånt. Det er imidlertid forbedringer i materialkvaliteten flere steder. Toyota sier den er litt mer premium, og har rett. Men den er naturligvis fortsatt et godt stykke unna en Lexus. Alcantara-trekk på deler av dashbordet er min favoritt blant nyhetene.

Forsetene har god sidestøtte både i pute og rygg – kanskje litt i meste laget i puten for en som meg (les: spist for mye hamburger). De virker påkostede og solide i stoppingen og er enkle å justere. Jeg kunne som alltid i SUV tenkt meg mer å gå på i justering nedover, og mer teleskop-vandring i rattjusteringen. Men liker du å sitte høyt og rett, noe du sannsynligvis gjør siden det er SUV du leser om nå, sitter du akkurat sånn du ønsker i RAV.


Ergonomien er logisk i alle ledd og lett å lære seg. Jeg liker at speedometer og eco-meter er analoge og tydelige. TFT infoskjermen mellom dem er dessuten lettavlest og enkel å bla i via rattknappene. Infotainmentsystemet er ikke supermoderne med gigantskjerm og fancy stæsj, men gjør jobben.

Plassmessig stjeler batteriet som ligger under baksetet litt av plassen i bagasjerommet – du har en liten kant innerst, og kan ikke lenger legge baksetet helt flatt. Med 501 liter i volum er dette fortsatt et stort bagasjerom og du har mange smarte detaljer som fleksibelt lastsikringsnett og sånne ting. Elektrisk åpning og lukking av bakluken er standard på alle versjoner.

Baksetet har fin plass i alle retninger og er utformet med tanke på tre personer. Ekstra pluss for tilnærmet fraværende transmisjonstunnel. Foran burde også de aller fleste finne nok plass.


Konklusjon
Før noen i det hele tatt har prøvd den, har hele 1400 nordmenn bestilt RAV4 Hybrid. For Toyota i Norge er det ny rekord, og jeg tror salgsmålet for i år på 4500 enkelt passeres. Hva er det så de får?

Først og fremst en komfortabel og lettkjørt bil som er enkel å leve med. Allroundegenskapene hos RAVen imponerer og bortsett fra fraværet av sportslige ambisjoner i kjøreopplevelsen, virker ikke bilen til å ha spesielle svakheter. Den føles ikke hypermoderne ut innenfra, men det må være det eneste.

Hybridløsningen er selvfølgelig svært godt integrert og fremstår som gjennomarbeidet. Og det bys på mer krefter enn vi er vant til i en Toyota-hybrid. En ladbar versjon vil vi nok ikke se i denne generasjonen RAV, men vi er spente på å teste bilen i Norge og se hva vi lander på i forbruk i forhold til Mitsubishi Outlander PHEV. Vi er også spente på hvordan firehjulsdriften fungerer på vinterføre og hvordan den er å trekke tilhenger med.

Økonomien ser dessuten ut til å bli et stort pluss. 456 900 kroner for en fullutstyrt RAV4 Hybrid AWD Executive er mye bil for pengene, og Toyotas rykte for driftssikkerhet og kundeservice skader ikke. RAV4 Hybrid er et praktisk, komfortabelt, lettkjørt og ikke minst fornuftig valg - denne kommer til å bli populær!

PVM - Panorama View Monitor kommer som standard på Executive-utgaven. Bra!
Versjoner og priser

RAV4 Hybrid kommer med og uten firehjulsdrift. Videre kan du velge mellom fire ulike utstyrsnivåer. 

Laveste er Life, som er temmelig godt ustyrt med blant annet DAB, cruise, regnsesnor, el-bakluke, active sway control (tilhenger stabiliseringssystem) og mer. Life koster 354 500 kroner med 2WD og 393 000 med trekk på alle fire.

Over den finner vi Active S som i tillegg har takreling, navi, p-sensorer foran og bak, samt aktivt sikkerhetstyr fra Toyota Safety Sense (blant annet autobrems). 377 800 kroner for 2wd og 416 300 for AWD.

Så kommer Active Style med mørke ruter, sort taktrekk, el. justerbare sportsseter i delskinn og 18-tom alu. Forhjulstrekk koster 394 400 kroner og AWD 432 900.

Toppversjonen Executive inkluderer i tillegg skinneseter, around-view monitor, JBL lydanlegg, bedre navi, varsling for kryssende trafikk bak og blindsonevarsler. Kr. 418 400 for 2WD og 456 900 for AWD.

Executive forventes å stå for 60% av salget, og skal man først kjøpe en ny bil i denne prisklassen er det god valuta for pengene å gå for denne og få med nesten alt. Soltak og metallic-lakk er egentlig eneste tilvalg på toppmodellen. En nyhet er forresten muligheten til å utstyre bilen med designdetaljer i sølv, samt en ny rød metallic-farge.

Vanlig bensin starter på 425 900. Alle bensinvariantene har AWD, men du kan velge mellom manuell eller CVT-automat.



0 Response to "Prøvekjøring: Toyota RAV4 Hybrid"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel