Formel 1: Hamilton kvalifiseringsraskest på Nurburgring
Av Vegar Bjørge
Mercedes har fått sving på bilen sin og er en av de raskeste i årets felt, og særlig har dette vært tilfelle på kvalifisering. I helgen var de igjen raskest og Lewis Hamilton tok pole position foran hjemmefavorit Sebastian Vettel. Mercedes gjorde likevel en tabbe. Nico Rosberg, som vant forrige helgs løp på Silverstone, kom ikke blant de 10 beste på lørdagens kvalifisering her på Nurburgring. Han er egentlig en som kjemper om beste tiden, og nå klarte han altså bare en 11. plass. Feilbedømming av de andre teamene er nok en av grunnene, for han hadde en god tid og han lå langt fremme da han kjørte inn i depot og parkerte sin bil etter Q2. Han kunne sjokkerende se hvordan en etter en raste forbi han, og det var for sent å kjøre på banen igjen.
Ellers var det lite overraskelser i kvalifiseringen, men jeg stiller meg spørsmålet om ikke Formel 1 er i ferd med å ødelegge spenningen som var foran kvalifiseringen for noen år siden. Nå har det blitt mye taktikk og det er helt klart en feil når noen velger og ikke kjøre siste kvalomg. Ferrari satset ikke på pole position men ønsket heller muligheten å starte racet på medium-dekk istedet for soft-dekk som de i front må starte på. Det er nemlig slik at de dekkene du velger å slutte kvalifiseringen på, må du starte løpet med. Du vinner heller ingen kvalifisering når du velger mot de mykeste dekkene. Dette resulterte i at Felipe Massa starter som nr. 7 foran teamkompis Fernando Alonso. Fordelen med å starte på den hardere gummiblandingen er at de ikke trenger å kjøre inn så tidlig å bytte dekk, men på den andre siden kan det skje en del ting lenger bak i feltet, og de vil nok også tape noen sekunder til de som kjører på myke dekk. Jeg tror ikke denne strategien er smart og ser på Lewis Hamilton og Sebastian Vettel som store favoritter foran morgendagens løp. Se også opp for Kimi Räikkönen.
Hva som er enda mer betenklig er at de 2 som havnet bak Ferrariene i kvalifiseringen ikke kjørte noen full runde. Dette gjør at siste del av kvalifiseringen mister noe av sin spenning, da det kun er 5-6 førere som satser alt på å ta best mulig startposisjon. Noe bør gjøres før neste sesong, så vi kan få skikkelig kniving inn til slutten av kvalifiseringen. Det skal være morsomt også for de som ser på, og det er gøy når det blir kniving om 5. og 6. plass helt inn til siste slutt.
Løpet i morgen blir spennende og startposisjoner på de 10 beste er som følger:
1. L Hamilton
2. S Vettel
3. M Webber
4. K Räikkönen
5. R Grosjean
6. D Ricciardo
7. F Massa
8. F Alonso
9. J Button
10. N Hulkenberg
Så får vi håpe at Pirelli-dekkene holder bedre enn på Silverstone, da kan det bli et spennende og rettferdig løp.
Mercedes har fått sving på bilen sin og er en av de raskeste i årets felt, og særlig har dette vært tilfelle på kvalifisering. I helgen var de igjen raskest og Lewis Hamilton tok pole position foran hjemmefavorit Sebastian Vettel. Mercedes gjorde likevel en tabbe. Nico Rosberg, som vant forrige helgs løp på Silverstone, kom ikke blant de 10 beste på lørdagens kvalifisering her på Nurburgring. Han er egentlig en som kjemper om beste tiden, og nå klarte han altså bare en 11. plass. Feilbedømming av de andre teamene er nok en av grunnene, for han hadde en god tid og han lå langt fremme da han kjørte inn i depot og parkerte sin bil etter Q2. Han kunne sjokkerende se hvordan en etter en raste forbi han, og det var for sent å kjøre på banen igjen.
Ellers var det lite overraskelser i kvalifiseringen, men jeg stiller meg spørsmålet om ikke Formel 1 er i ferd med å ødelegge spenningen som var foran kvalifiseringen for noen år siden. Nå har det blitt mye taktikk og det er helt klart en feil når noen velger og ikke kjøre siste kvalomg. Ferrari satset ikke på pole position men ønsket heller muligheten å starte racet på medium-dekk istedet for soft-dekk som de i front må starte på. Det er nemlig slik at de dekkene du velger å slutte kvalifiseringen på, må du starte løpet med. Du vinner heller ingen kvalifisering når du velger mot de mykeste dekkene. Dette resulterte i at Felipe Massa starter som nr. 7 foran teamkompis Fernando Alonso. Fordelen med å starte på den hardere gummiblandingen er at de ikke trenger å kjøre inn så tidlig å bytte dekk, men på den andre siden kan det skje en del ting lenger bak i feltet, og de vil nok også tape noen sekunder til de som kjører på myke dekk. Jeg tror ikke denne strategien er smart og ser på Lewis Hamilton og Sebastian Vettel som store favoritter foran morgendagens løp. Se også opp for Kimi Räikkönen.
Hva som er enda mer betenklig er at de 2 som havnet bak Ferrariene i kvalifiseringen ikke kjørte noen full runde. Dette gjør at siste del av kvalifiseringen mister noe av sin spenning, da det kun er 5-6 førere som satser alt på å ta best mulig startposisjon. Noe bør gjøres før neste sesong, så vi kan få skikkelig kniving inn til slutten av kvalifiseringen. Det skal være morsomt også for de som ser på, og det er gøy når det blir kniving om 5. og 6. plass helt inn til siste slutt.
Løpet i morgen blir spennende og startposisjoner på de 10 beste er som følger:
1. L Hamilton
2. S Vettel
3. M Webber
4. K Räikkönen
5. R Grosjean
6. D Ricciardo
7. F Massa
8. F Alonso
9. J Button
10. N Hulkenberg
Så får vi håpe at Pirelli-dekkene holder bedre enn på Silverstone, da kan det bli et spennende og rettferdig løp.
0 Response to "Formel 1: Hamilton kvalifiseringsraskest på Nurburgring"
Post a Comment