DTM: Sesongstart i verdens hardeste standardbilsmesterskap
Av Vegar Bjørge
Så er endelig DTM i farta igjen og for en sesong det skal bli. Fjolårsvinner BMW skal prøve å forsvare sin mesterskapstittel, men både Mercedes og Audi har håp om å rive erkerivalen ned fra tronen. Det imponerende med BMW sin fjolårsseier var at de var nykommere. Etter mange års fravær fra DTM, bestemte de seg for igjen å være med i den ypperste standarbilsklassen. Standardbiler med V8-motorer, og tenker man seg at BMW-raceren er en modifisert M3, Audi sin superbil er en RS5 mens Mercedes har foredlet sin C63 AMG, ja så kan vi kanskje kalle de for standardbiler. Standarder er det ihvertfall på elektronikken som er hentet fra Bosch, bremsene i carbonfiber som leveres av AP, girkassen fra Hewland og dekkene fra Hankook. Dette er noe alle teamene må forholde seg til og er med på og presse kostnadene ned, selv om dette ikke er en billig sport. I tillegg skal vekten være minimum 1110 kg med fører. Nå skjønner du sikkert også at dette er langt fra noen standardbiler.
Foran årets sesong har det forsvunnet 2 Formel 1- førere og 2 damer. Det har kommet inn 1 Formel 1-fører i Timo Glock som skal kjøre BMW, det skal også 23 år gamle Marco Wittman, som kommer fra Formel 3, i tillegg til at han var testfører for BMW i fjolårets sesong. Pascal Werlein skal kjøre en Mercedes og er årets yngste fører med sine 18 år. Daniel Juncadella skal også kjøre en Mercedes og han vant Formula 3 europaserien i fjol. Bare 22 år gammel bør han få noen år i DTM før han kan regne med å hevde seg.
Årets første kvalifisering på Hockenheim Ring var en spennende affære. Audi-fører Timo Scheider var raskest foran BMWs Augusto Farfus. Christian Vietoris i Mercedes kom på 3. plass, og dette viser at det kommer til og bli tett mellom de forskjellige merkene. Videre følger Robert Wickens i en Mercedes, Mattias Ekstrøm i Audi, Gary Paffett i Mercedes, Bruno Spengler i BMW, Pascal Wehrlein i Mercedes, Joey Hand i BMW og Daniel Juncadella i Mercedes. Halvparten av de 10 første kjører Mercedes, og de 3 siste årene har Mercedes vunnet åpningsracet på Hockenheim Ring. DTM starter og avslutter på denne banen, og Mercedes har også vunnet avslutningsracet 3 av de 4 siste årene. I fjol vant Gary Paffett åpningsløpet og han er også i år godt med på kvalifiseringen. Paffett må vi se på som en favoritt, sammen med fjolårs mester Spengler og Scheider. Ekstrøm, Green, Tomczyk og Farfus er outsidere. Det kan også dukke opp noen overraskelser og nykommerne Wehrlein og Juncadella viser lovende takter i årets første kvalifisering.
I år har DTM åpnet sin egen YouTube-kanal hvor du kan følge alle løpene live noe som absolutt kan anbefales. Det kommer mer fra DTM i morgen her på bloggen.
Så er endelig DTM i farta igjen og for en sesong det skal bli. Fjolårsvinner BMW skal prøve å forsvare sin mesterskapstittel, men både Mercedes og Audi har håp om å rive erkerivalen ned fra tronen. Det imponerende med BMW sin fjolårsseier var at de var nykommere. Etter mange års fravær fra DTM, bestemte de seg for igjen å være med i den ypperste standarbilsklassen. Standardbiler med V8-motorer, og tenker man seg at BMW-raceren er en modifisert M3, Audi sin superbil er en RS5 mens Mercedes har foredlet sin C63 AMG, ja så kan vi kanskje kalle de for standardbiler. Standarder er det ihvertfall på elektronikken som er hentet fra Bosch, bremsene i carbonfiber som leveres av AP, girkassen fra Hewland og dekkene fra Hankook. Dette er noe alle teamene må forholde seg til og er med på og presse kostnadene ned, selv om dette ikke er en billig sport. I tillegg skal vekten være minimum 1110 kg med fører. Nå skjønner du sikkert også at dette er langt fra noen standardbiler.
Foran årets sesong har det forsvunnet 2 Formel 1- førere og 2 damer. Det har kommet inn 1 Formel 1-fører i Timo Glock som skal kjøre BMW, det skal også 23 år gamle Marco Wittman, som kommer fra Formel 3, i tillegg til at han var testfører for BMW i fjolårets sesong. Pascal Werlein skal kjøre en Mercedes og er årets yngste fører med sine 18 år. Daniel Juncadella skal også kjøre en Mercedes og han vant Formula 3 europaserien i fjol. Bare 22 år gammel bør han få noen år i DTM før han kan regne med å hevde seg.
Årets første kvalifisering på Hockenheim Ring var en spennende affære. Audi-fører Timo Scheider var raskest foran BMWs Augusto Farfus. Christian Vietoris i Mercedes kom på 3. plass, og dette viser at det kommer til og bli tett mellom de forskjellige merkene. Videre følger Robert Wickens i en Mercedes, Mattias Ekstrøm i Audi, Gary Paffett i Mercedes, Bruno Spengler i BMW, Pascal Wehrlein i Mercedes, Joey Hand i BMW og Daniel Juncadella i Mercedes. Halvparten av de 10 første kjører Mercedes, og de 3 siste årene har Mercedes vunnet åpningsracet på Hockenheim Ring. DTM starter og avslutter på denne banen, og Mercedes har også vunnet avslutningsracet 3 av de 4 siste årene. I fjol vant Gary Paffett åpningsløpet og han er også i år godt med på kvalifiseringen. Paffett må vi se på som en favoritt, sammen med fjolårs mester Spengler og Scheider. Ekstrøm, Green, Tomczyk og Farfus er outsidere. Det kan også dukke opp noen overraskelser og nykommerne Wehrlein og Juncadella viser lovende takter i årets første kvalifisering.
I år har DTM åpnet sin egen YouTube-kanal hvor du kan følge alle løpene live noe som absolutt kan anbefales. Det kommer mer fra DTM i morgen her på bloggen.
0 Response to "DTM: Sesongstart i verdens hardeste standardbilsmesterskap"
Post a Comment