Test: Fiat 500X 1,4 Multiair 170 hk Automat
Tekst: Vegar Bjørge
Foto: Christoffer Bjørge
Fiat 500X har lite til felles med den lille 500. Selvfølgelig kjenner man igjen formen, og noen designelementer har også funnet veien til X'en. Fronten er en større utgave av 500 og bakenden er kraftigere, men også lik den nettere 500. Alt i mellom front og bakende er tilpasset en mer livlig livsstil med krav på mer rom og plass. Men kan den levere til kresne familier med krevende transportbehov? Vi måtte teste, og tok ut en 500X med største bensinmotoren på 170 hk, trekk på alle fire og 9-trinns automatkasse. På papiret bra nok for de fleste!
La oss først gi deg noen harde fakta om 500X. Den kan fås med både forhjulsdrift og firehjulsdrift. Det er to alternativer for de som liker diesel og tre for de som vil ha bensin, og man kan også få den med både manuell og automatisk girkasse. På toppen av dette er det også et utstyrsvalg man må ta. Vi fikk en topputstyrt modell og dermed fyker også prislappen avgårde, men la oss ta det senere.
Konkurrentene er andre mindre liksom offroadere som Nissan Qashqai, Mini Countryman og Mazda CX3 for å nevne noen. Felles for disse bilene er at de har litt mer luft fra karosseri til bakken, og man kan få de med firehjulsdrift og gjerrige motorer.
Langs norske veier er det vanligere å se konkurrentene enn Fiat 500X, og det er sikkert flere grunner til det. At konkurrentene har gode produkter er nok den viktigste, og at nordmenn går etter bjellekua har også sitt og si. Vi vil ikke stikke oss ut, i hvert fall ikke veldig mye. Det holder med at vi velger en litt annen sølvnyanse på lakken. Heldigvis er testbilen gul, så alle på veien legger merke meg og 500X'en.
Når vi først er ute på veien så er det lett å kose seg bak rattet på 500X. Den har god styring og fin fjæringskomfort. Automaten med 9 trinn veksler fint både oppover og nedover i girene. Om man setter bilen i Sportmodus oppleves girkassen litt mer masete, men girkassen veksler merkbart raskere, og styringen blir fastere. Så kan man velge om man vil kjøre en bil på stylter i Sportmodus, eller la den duve fram i komfortinnstillinger. For meg er valget enkelt.
Den fine 1,4 Multiair-motoren yter 170 hk, og det føles ganske så perfekt for denne type bil. Bensinforbruket er relativt lavt takket være Fiats Multiair-teknologi. Den skal gi høyere ytelser og lavere forbruk, men dette sier de aller fleste leverandører. Vi merker oss likevel at Fiat-motoren virker veldig sterk til å være en 1,4 liter, i tillegg til at man kan kjøre den ned på 0,5 liter pr mil om man ønsker. Testforbruket ble en del høyere, men det var ikke bilens feil.
Firehjulsdrift er ikke en selvfølge hos 500X, men testbilen har det uten at vi får testet ut systemet nevneverdig. Likevel kan bilen brukes i røffe omgivelser. Det gir også en trygg fremkommelighet når vinteren kommer på. Derfor burde 500X være en godt alternativ når Ola Nordmann velger bil.
Innvendig er testbilen påkostet så det nærmer seg premium. De sjokoladebrune skinnsetene med hvit søm er kledelige. Sittestillingen blir også bra for fører og passasjer. I baksetet rommes tre barn eller to voksne, og de som er vant til å sitte i SUVer i denne størrelsen, får ingen ubehagelig overraskelse i baksetet på 500X. Det og trøkke tre voksne inn i baksetet, er nok litt over grensen, men to sitter tålig komfortabelt. Dekkstøy er til stede, men likevel føles bilen godt lydisolert.
Testbilens prislapp på rundt 500 000 kroner er ikke lett å forsvare, men det aller meste av utstyr er på plass. Jeg stusser likevel over den lille skjermen testbilen er utstyrt med, men man kan få den levert med større skjerm. Prisen for 500X starter på kr 258 800,- for 2wd og 95 hk. For 4wd-utgave må man betale kr 381 800,-. Testet utgave starter på kr 428 300,-.
Ja, Fiat 500X leverer til de kresne med krevende transportbehov. Både plass, motor og komfort står til forventningene, men man må ikke være veldig kresen når det kommer til infotainmentsystem og skjerm. Joda, det dekker de fleste behov, og man kan selvfølgelig koble til telefon, systemet har mye å tilby. Likevel er brukervennligheten bedre og mer moderne hos noen andre konkurrenter. Vi liker det sære, og setter pris på at alle ikke følger strømmen, så et halvbra infotainmentsystem er til å leve med for de som vil stikke seg litt ut i en gul 500X.
Foto: Christoffer Bjørge
Fiat 500X har lite til felles med den lille 500. Selvfølgelig kjenner man igjen formen, og noen designelementer har også funnet veien til X'en. Fronten er en større utgave av 500 og bakenden er kraftigere, men også lik den nettere 500. Alt i mellom front og bakende er tilpasset en mer livlig livsstil med krav på mer rom og plass. Men kan den levere til kresne familier med krevende transportbehov? Vi måtte teste, og tok ut en 500X med største bensinmotoren på 170 hk, trekk på alle fire og 9-trinns automatkasse. På papiret bra nok for de fleste!
La oss først gi deg noen harde fakta om 500X. Den kan fås med både forhjulsdrift og firehjulsdrift. Det er to alternativer for de som liker diesel og tre for de som vil ha bensin, og man kan også få den med både manuell og automatisk girkasse. På toppen av dette er det også et utstyrsvalg man må ta. Vi fikk en topputstyrt modell og dermed fyker også prislappen avgårde, men la oss ta det senere.
Konkurrentene er andre mindre liksom offroadere som Nissan Qashqai, Mini Countryman og Mazda CX3 for å nevne noen. Felles for disse bilene er at de har litt mer luft fra karosseri til bakken, og man kan få de med firehjulsdrift og gjerrige motorer.
Langs norske veier er det vanligere å se konkurrentene enn Fiat 500X, og det er sikkert flere grunner til det. At konkurrentene har gode produkter er nok den viktigste, og at nordmenn går etter bjellekua har også sitt og si. Vi vil ikke stikke oss ut, i hvert fall ikke veldig mye. Det holder med at vi velger en litt annen sølvnyanse på lakken. Heldigvis er testbilen gul, så alle på veien legger merke meg og 500X'en.
Når vi først er ute på veien så er det lett å kose seg bak rattet på 500X. Den har god styring og fin fjæringskomfort. Automaten med 9 trinn veksler fint både oppover og nedover i girene. Om man setter bilen i Sportmodus oppleves girkassen litt mer masete, men girkassen veksler merkbart raskere, og styringen blir fastere. Så kan man velge om man vil kjøre en bil på stylter i Sportmodus, eller la den duve fram i komfortinnstillinger. For meg er valget enkelt.
Den fine 1,4 Multiair-motoren yter 170 hk, og det føles ganske så perfekt for denne type bil. Bensinforbruket er relativt lavt takket være Fiats Multiair-teknologi. Den skal gi høyere ytelser og lavere forbruk, men dette sier de aller fleste leverandører. Vi merker oss likevel at Fiat-motoren virker veldig sterk til å være en 1,4 liter, i tillegg til at man kan kjøre den ned på 0,5 liter pr mil om man ønsker. Testforbruket ble en del høyere, men det var ikke bilens feil.
Firehjulsdrift er ikke en selvfølge hos 500X, men testbilen har det uten at vi får testet ut systemet nevneverdig. Likevel kan bilen brukes i røffe omgivelser. Det gir også en trygg fremkommelighet når vinteren kommer på. Derfor burde 500X være en godt alternativ når Ola Nordmann velger bil.
Innvendig er testbilen påkostet så det nærmer seg premium. De sjokoladebrune skinnsetene med hvit søm er kledelige. Sittestillingen blir også bra for fører og passasjer. I baksetet rommes tre barn eller to voksne, og de som er vant til å sitte i SUVer i denne størrelsen, får ingen ubehagelig overraskelse i baksetet på 500X. Det og trøkke tre voksne inn i baksetet, er nok litt over grensen, men to sitter tålig komfortabelt. Dekkstøy er til stede, men likevel føles bilen godt lydisolert.
Testbilens prislapp på rundt 500 000 kroner er ikke lett å forsvare, men det aller meste av utstyr er på plass. Jeg stusser likevel over den lille skjermen testbilen er utstyrt med, men man kan få den levert med større skjerm. Prisen for 500X starter på kr 258 800,- for 2wd og 95 hk. For 4wd-utgave må man betale kr 381 800,-. Testet utgave starter på kr 428 300,-.
Ja, Fiat 500X leverer til de kresne med krevende transportbehov. Både plass, motor og komfort står til forventningene, men man må ikke være veldig kresen når det kommer til infotainmentsystem og skjerm. Joda, det dekker de fleste behov, og man kan selvfølgelig koble til telefon, systemet har mye å tilby. Likevel er brukervennligheten bedre og mer moderne hos noen andre konkurrenter. Vi liker det sære, og setter pris på at alle ikke følger strømmen, så et halvbra infotainmentsystem er til å leve med for de som vil stikke seg litt ut i en gul 500X.
0 Response to "Test: Fiat 500X 1,4 Multiair 170 hk Automat"
Post a Comment