Nyheter: Mazda med revolusjonerende ny bensinmotor
Tekst og foto: David K Andersen
Akkurat da vi trodde bensinmotoren gikk mot sin sikre død, kommer Mazda med en løsning som forlenger livet.
Den siste tiden har vært bekymringsfull for bensinhoder. Det meste styres mot elektrisk fremdrift, og de som liker lukta av bensin og et ekte motorvræl, fortviler. Det toppet seg da selveste Porsche, for et par uker siden annonserte at de trekker seg ut av sportvognsracing (WEC) for å kjøre Formula E. Folk hadde klump i halsen og svimte av om hverandre.
Så plutselig, en dag i august, kommer Mazda og sier de har fått til HCCI-motoren.
At det var hva, sa du?
HCCI står for Homogeneous Charge Compression Ignition. La meg forklare.
For hvorfor er det sånn at en dieselmotor bruker mindre drivstoff enn en bensinmotor? En viktig årsak er at den ikke har tennplugger - dieselen selvantenner under høy kompresjon. Grunnen til at det er mer effektivt, er at eksplosjonen i sylinderen ved selvantennelse skjer i hele forbrenningsrummet samtidig. På en bensinmotor med tennplugger, starter eksplosjonen ved tennpluggen, og så sprer den seg til resten.
Mercedes, Honda, General Motors, Volkswagen, Ford og Bosch har jobbet med å få til en slik HCCI-motor med selvantennende forbrenning i lang tid, og de har lagt ned store ressurser på det. Men så er det altså lille Mazda som skal få det til. Voldsomt imponerende.
Mazda sier den nye bensinmotoren er 20 til 30 prosent mer effektiv enn dagens Skyactiv-G motorer. Den nye heter Skyactiv-X, og skal være i produksjon i 2019.
En talsperson i Mazda hevdet under en pressekonferanse i Tokyo at denne motoren skal ha en termisk effektivitet på opp til 58,5 prosent. Dagens mest effektive motor ligger på drøyt 40. Det er med andre ord en helt utrolig økning i utnyttelsen av drivstoffet. Utslippene skal senkes tilsvarende.
Og som om ikke det skulle være nok, vil Skyactiv-X være utstyrt med kompressor, Mazda sier responsen og kraftregisteret skal være uovertruffent. Dreiemomentet skal ligge 10 til 30 prosent høyere enn i dagens motorer.
Jeg må si dette er en av de mest spennende tekniske nyhetene på veldig lenge. Fungerer dette, noe vi nesten må anta at det gjør siden Mazda har gått ut med nyheten på denne måten, kan bensinmotoren få en ny giv, og kanskje vare litt lenger enn vi trodde. Og Mazda vil definitivt fortsette å være et bilmerke for folk som liker å kjøre bil. Med brom-brom.
Akkurat da vi trodde bensinmotoren gikk mot sin sikre død, kommer Mazda med en løsning som forlenger livet.
Den siste tiden har vært bekymringsfull for bensinhoder. Det meste styres mot elektrisk fremdrift, og de som liker lukta av bensin og et ekte motorvræl, fortviler. Det toppet seg da selveste Porsche, for et par uker siden annonserte at de trekker seg ut av sportvognsracing (WEC) for å kjøre Formula E. Folk hadde klump i halsen og svimte av om hverandre.
Så plutselig, en dag i august, kommer Mazda og sier de har fått til HCCI-motoren.
At det var hva, sa du?
HCCI står for Homogeneous Charge Compression Ignition. La meg forklare.
For hvorfor er det sånn at en dieselmotor bruker mindre drivstoff enn en bensinmotor? En viktig årsak er at den ikke har tennplugger - dieselen selvantenner under høy kompresjon. Grunnen til at det er mer effektivt, er at eksplosjonen i sylinderen ved selvantennelse skjer i hele forbrenningsrummet samtidig. På en bensinmotor med tennplugger, starter eksplosjonen ved tennpluggen, og så sprer den seg til resten.
Mercedes, Honda, General Motors, Volkswagen, Ford og Bosch har jobbet med å få til en slik HCCI-motor med selvantennende forbrenning i lang tid, og de har lagt ned store ressurser på det. Men så er det altså lille Mazda som skal få det til. Voldsomt imponerende.
Mazda sier den nye bensinmotoren er 20 til 30 prosent mer effektiv enn dagens Skyactiv-G motorer. Den nye heter Skyactiv-X, og skal være i produksjon i 2019.
En talsperson i Mazda hevdet under en pressekonferanse i Tokyo at denne motoren skal ha en termisk effektivitet på opp til 58,5 prosent. Dagens mest effektive motor ligger på drøyt 40. Det er med andre ord en helt utrolig økning i utnyttelsen av drivstoffet. Utslippene skal senkes tilsvarende.
Og som om ikke det skulle være nok, vil Skyactiv-X være utstyrt med kompressor, Mazda sier responsen og kraftregisteret skal være uovertruffent. Dreiemomentet skal ligge 10 til 30 prosent høyere enn i dagens motorer.
Jeg må si dette er en av de mest spennende tekniske nyhetene på veldig lenge. Fungerer dette, noe vi nesten må anta at det gjør siden Mazda har gått ut med nyheten på denne måten, kan bensinmotoren få en ny giv, og kanskje vare litt lenger enn vi trodde. Og Mazda vil definitivt fortsette å være et bilmerke for folk som liker å kjøre bil. Med brom-brom.
Kjøremaskinen MX-5 hadde neppe skuffet med Skyactiv-X, kompressormatet motor. |
0 Response to "Nyheter: Mazda med revolusjonerende ny bensinmotor"
Post a Comment