Nyheter Genéve: Volvo XC60
Av David K Andersen
Nye XC60 er for oss nordmenn en av de mest interessante nyhetene på årets Genéve-utstilling. Nå vet vi også hva den skal koste.
Vi i Bil og Motorbloggen har holdt på en stund nå. For tre år siden giret vi opp et hakk, og begynte å teste biler på den måten vi gjør i dag. En av de første var Volvo XC60 - en bil som da hadde et ikke altfor gammelt facelift bak seg, og dermed var temmelig aktuell.
Du kan lese testen her, og så håper vi du har litt overbærenhet med foto og tekst!
Men nå er det altså tid for en helt nye XC60. Og for en utvikling det har vært fra Volvo på disse tre årene!
XC90 og S/V90 har rukket å ta pusten fra oss alle. Hva med XC60? Er den like hot?
Svaret er både ja og nei. Ja, fordi dette kommer til å bli en voldsomt populær bil i Norge. Nei, fordi når vi nå allerede er kjent med de nye 90-serie bilene og vet vi hvor bra Volvo kan gjøre det. Da blir vi ikke riktig like overrasket.
Men i imponert tilstand skal vi nok befinne oss en god stund til.
- XC60 er en SUV som er like vakker å se på som den er komfortabel å kjøre. Eksteriøret har en sportslig profil med en diskré, tidløs design. Interiøret er en mesterlig kombinasjon av nøye uttenkt arkitektur, nydelige materialer og den nyeste teknologien. XC60 gir en unik følelse av skandinavisk eksklusivitet, sier Thomas Ingenlath, Senior Vice President for design ved fabrikken i Torslanda.
Mye fint der, men Ingenlath treffer egentlig ganske godt. Legg merke til at han sier diskré design. Det er jeg enig i - XC60 fremstår et hakk mer lavmelt enn 90-bilene. Og sånn skal det vel også være - dette er tross alt en mer folkelig bil.
Ikke at den ser ut til på noen måte å være mindre fin enn storebrødrene på innsiden. XC60 minner dessuten mer om S/V90 enn om XC90 i dashbordet - hva man mener om det er antakelig ulikt, men jeg synes det er et pluss.
Motorene kjenner vi naturligvis igjen fra andre Volvoer, det er jo toliters firer enten det er bensin eller diesel som gjelder i alle Volvoer med unntak av de minste.
XC60 starter på 615 000 kroner. Da får du en 190-hesters D4 med firehjulsdrift, men manuell kasse og i Momentum utstyrsnivå. Legger du på 25 000 får du automat, og med enda 50 000 til har den D5, den virkelig spreke 235-hesteren.
På bensinsiden begynner det med T5 på 252 hestekrefter til 675 000, mens T6 på 320 hk og både turbo og kompressor, havner på 890 000 i Inscription eller R-Design utgave.
Den mest interessante for mange vil selvsagt være T8 Twin Engine. Denne ladbare hybriden yter 407 hestekrefter og sender XC60 til 100 km/t på 5,3 sekunder. Prisen er 690 000 i Momentum-utgave.
Av andre nyheter melder Volvo om et nytt rensesystem for klimaanlegget, Clean Zone, som sørger for bedre luftkvalitet inne i bilen. Infotainmentsystemet Sensus har dessuten blitt oppdatert med mer brukervennlig grafikk.
Som vi nevnte i før-saken vi var ute med for noen dager siden, er sikkerhetsnivået tatt et hakk høyere. Antisladdsystemet blir blant annet assistert av styringen slik at du kan få hjelp til å svinge unna et hinder. Steer Assist er en del av City Safety-systemet og fungerer også for motgående kjøretøy.
Pilot Assist vil i XC60 kunne håndtere gass, brems og styring i opp til 130 km/t - bilen er i prinsippet selvkjørende.
XC60 skal bygges på Torslanda-fabrikken i Sverige og produksjonen starter i april.
Nye XC60 er for oss nordmenn en av de mest interessante nyhetene på årets Genéve-utstilling. Nå vet vi også hva den skal koste.
Vi i Bil og Motorbloggen har holdt på en stund nå. For tre år siden giret vi opp et hakk, og begynte å teste biler på den måten vi gjør i dag. En av de første var Volvo XC60 - en bil som da hadde et ikke altfor gammelt facelift bak seg, og dermed var temmelig aktuell.
Du kan lese testen her, og så håper vi du har litt overbærenhet med foto og tekst!
Men nå er det altså tid for en helt nye XC60. Og for en utvikling det har vært fra Volvo på disse tre årene!
XC90 og S/V90 har rukket å ta pusten fra oss alle. Hva med XC60? Er den like hot?
Svaret er både ja og nei. Ja, fordi dette kommer til å bli en voldsomt populær bil i Norge. Nei, fordi når vi nå allerede er kjent med de nye 90-serie bilene og vet vi hvor bra Volvo kan gjøre det. Da blir vi ikke riktig like overrasket.
Men i imponert tilstand skal vi nok befinne oss en god stund til.
- XC60 er en SUV som er like vakker å se på som den er komfortabel å kjøre. Eksteriøret har en sportslig profil med en diskré, tidløs design. Interiøret er en mesterlig kombinasjon av nøye uttenkt arkitektur, nydelige materialer og den nyeste teknologien. XC60 gir en unik følelse av skandinavisk eksklusivitet, sier Thomas Ingenlath, Senior Vice President for design ved fabrikken i Torslanda.
Mye fint der, men Ingenlath treffer egentlig ganske godt. Legg merke til at han sier diskré design. Det er jeg enig i - XC60 fremstår et hakk mer lavmelt enn 90-bilene. Og sånn skal det vel også være - dette er tross alt en mer folkelig bil.
Ikke at den ser ut til på noen måte å være mindre fin enn storebrødrene på innsiden. XC60 minner dessuten mer om S/V90 enn om XC90 i dashbordet - hva man mener om det er antakelig ulikt, men jeg synes det er et pluss.
Motorene kjenner vi naturligvis igjen fra andre Volvoer, det er jo toliters firer enten det er bensin eller diesel som gjelder i alle Volvoer med unntak av de minste.
XC60 starter på 615 000 kroner. Da får du en 190-hesters D4 med firehjulsdrift, men manuell kasse og i Momentum utstyrsnivå. Legger du på 25 000 får du automat, og med enda 50 000 til har den D5, den virkelig spreke 235-hesteren.
På bensinsiden begynner det med T5 på 252 hestekrefter til 675 000, mens T6 på 320 hk og både turbo og kompressor, havner på 890 000 i Inscription eller R-Design utgave.
Den mest interessante for mange vil selvsagt være T8 Twin Engine. Denne ladbare hybriden yter 407 hestekrefter og sender XC60 til 100 km/t på 5,3 sekunder. Prisen er 690 000 i Momentum-utgave.
Av andre nyheter melder Volvo om et nytt rensesystem for klimaanlegget, Clean Zone, som sørger for bedre luftkvalitet inne i bilen. Infotainmentsystemet Sensus har dessuten blitt oppdatert med mer brukervennlig grafikk.
Som vi nevnte i før-saken vi var ute med for noen dager siden, er sikkerhetsnivået tatt et hakk høyere. Antisladdsystemet blir blant annet assistert av styringen slik at du kan få hjelp til å svinge unna et hinder. Steer Assist er en del av City Safety-systemet og fungerer også for motgående kjøretøy.
Pilot Assist vil i XC60 kunne håndtere gass, brems og styring i opp til 130 km/t - bilen er i prinsippet selvkjørende.
XC60 skal bygges på Torslanda-fabrikken i Sverige og produksjonen starter i april.
0 Response to "Nyheter Genéve: Volvo XC60"
Post a Comment