Nyheter Genéve: Volkswagen Arteon
Av David K Andersen
Volkswagens nye toppmodell Arteon kombinerer stil og luksus med plass og fornuft.
Før måtte du velge, eller ha flere. En sportsbil eller stilig kupé kunne ikke være familiebil, eller på noen måte fornuftig. Og en familiebil var i alle fall ingen sportsbil.
Nå er ikke Arteon første forsøk på sammenslåing av hjerte og hjerne. Volkswagen har holdt på med dette tidligere også - med Passat CC. Og Mercedes har gjort suksess med CLS.
Med nye Arteon satses det mot nye høyder for biltypen. Dette blir også Volkswagens toppmodell i Europa.
Under den vakre, og temmelig fete ytre kostymen, hviler Arteon på MQB-plattformen. Den samme som blant annet Golf og Passat. Det betyr lignende drivlinjer, og naturligvis tverrstilt motor.
Akselavstanden på 2841 mm i kombinasjon med lengde på 4 862, bredde 1 871 og høyde 1 427, legger grunnlaget for fine proporsjoner og tar samtidig vare på plassforholdene innvendig.
- De atletiske linjene er også et uttrykk for et funksjonelt og helhetlig konsept. Form og funksjon møtes på en moderne måte, og Arteon har, takket være den lange akselavstanden og den store bakluken, både mer plass og fleksibilitet enn en tradisjonell sedan, sier eksteriørdesigner Tobias Sühlmann.
Sammen med linjene, utgjør fronten et av de mest iøyenfallende elementene. Brede skjermer og 20-toms hjul skader heller ikke.
Noen av bilene i denne klassen prioriterer plass til fire, men Arteons baksete skal fint kunne huse tre personer, og setter dermed tonen for de praktiske egenskapene. Bagasjerommet er enormt og svelger hele 563 liter. Stor bakluke letter innlasting. Hvem trenger stasjonsvogn?
På motorsiden sitter fire "folkeversjoner" i bunnen: Diesel eller bensin med 150 hestekrefter eller diesel eller bensin med 190. Vi tipper alle fire variantene er passe kvikke og ikke minst økonomisk fornuftige.
For de som ønsker noe ekstra, finnes det en diesel på 240 hester og en bensin på 280. I Norge leveres alle Arteon med DSG automatgir som standard. 4Motion blir standard på 190 og 240 diesel, samt 280 bensin.
På utstyrssiden kommer den adaptive cruisekontrollen i oppdatert versjon. Den kan nå bruke informasjonen fra skiltleseren og justere hastigheten deretter. I tillegg er den linket opp mot navigasjonen og kan redusere hastigheten dersom du for eksempel kommer til en kurve som er krappere enn programmert fart tilsier er fornuftig og komfortabel.
Også kurvelysene er knyttet opp mot GPS og følger dermed veien bedre. Andre generasjons Emergency Assist vil dessuten automatisk styre bilen ut mot høyre og stoppe dersom sjåføren får et illebefinnende, hvis det er klart der.
Arteon vil fra starten av være tilgjengelig som Elegance eller R-Line. Du vil altså kunne velge om du vil prioritere luksus eller sport. Ut over disse valgene, er det naturligvis et bredt utvalg av opsjoner som gjør at du kan spekke bilen din akkurat slik du vil ha den.
Bilen kommer til Norge til sommeren, og Volkswagen sier de vil åpne for bestilling om kort tid. Vi kommer tilbake med priser så snart de er klare.
Volkswagens nye toppmodell Arteon kombinerer stil og luksus med plass og fornuft.
Før måtte du velge, eller ha flere. En sportsbil eller stilig kupé kunne ikke være familiebil, eller på noen måte fornuftig. Og en familiebil var i alle fall ingen sportsbil.
Nå er ikke Arteon første forsøk på sammenslåing av hjerte og hjerne. Volkswagen har holdt på med dette tidligere også - med Passat CC. Og Mercedes har gjort suksess med CLS.
Med nye Arteon satses det mot nye høyder for biltypen. Dette blir også Volkswagens toppmodell i Europa.
Under den vakre, og temmelig fete ytre kostymen, hviler Arteon på MQB-plattformen. Den samme som blant annet Golf og Passat. Det betyr lignende drivlinjer, og naturligvis tverrstilt motor.
Akselavstanden på 2841 mm i kombinasjon med lengde på 4 862, bredde 1 871 og høyde 1 427, legger grunnlaget for fine proporsjoner og tar samtidig vare på plassforholdene innvendig.
- De atletiske linjene er også et uttrykk for et funksjonelt og helhetlig konsept. Form og funksjon møtes på en moderne måte, og Arteon har, takket være den lange akselavstanden og den store bakluken, både mer plass og fleksibilitet enn en tradisjonell sedan, sier eksteriørdesigner Tobias Sühlmann.
Sammen med linjene, utgjør fronten et av de mest iøyenfallende elementene. Brede skjermer og 20-toms hjul skader heller ikke.
Noen av bilene i denne klassen prioriterer plass til fire, men Arteons baksete skal fint kunne huse tre personer, og setter dermed tonen for de praktiske egenskapene. Bagasjerommet er enormt og svelger hele 563 liter. Stor bakluke letter innlasting. Hvem trenger stasjonsvogn?
På motorsiden sitter fire "folkeversjoner" i bunnen: Diesel eller bensin med 150 hestekrefter eller diesel eller bensin med 190. Vi tipper alle fire variantene er passe kvikke og ikke minst økonomisk fornuftige.
For de som ønsker noe ekstra, finnes det en diesel på 240 hester og en bensin på 280. I Norge leveres alle Arteon med DSG automatgir som standard. 4Motion blir standard på 190 og 240 diesel, samt 280 bensin.
På utstyrssiden kommer den adaptive cruisekontrollen i oppdatert versjon. Den kan nå bruke informasjonen fra skiltleseren og justere hastigheten deretter. I tillegg er den linket opp mot navigasjonen og kan redusere hastigheten dersom du for eksempel kommer til en kurve som er krappere enn programmert fart tilsier er fornuftig og komfortabel.
Også kurvelysene er knyttet opp mot GPS og følger dermed veien bedre. Andre generasjons Emergency Assist vil dessuten automatisk styre bilen ut mot høyre og stoppe dersom sjåføren får et illebefinnende, hvis det er klart der.
Likt Passat, men den nye store infotainmentskjermen med gestikuleringskontroll fra oppdaterte golf er på plass. |
Bilen kommer til Norge til sommeren, og Volkswagen sier de vil åpne for bestilling om kort tid. Vi kommer tilbake med priser så snart de er klare.
0 Response to "Nyheter Genéve: Volkswagen Arteon"
Post a Comment