Nyheter Genéve: Toyota Yaris GRMN
Av David K Andersen
Vi fikk vite det før jul - at Toyota endelig kommer med en GTI-bil igjen. En sånn må man jo ha når man kjører WRC. Yaris GRMN vises i disse dager for første gang for publikum i Genéve, og vi ser med en gang at to veldig viktige detaljer er på plass.
La oss starte med den ene av de viktige detaljene, nemlig motoren. Det har blitt gjort ulike spekulasjoner om den saken de siste ukene, blant annet gikk det rykter om en turboladet versjon av den nye 1,5-literen som havner i kommende Yaris med facelift (denne 1,5-literen er ikke tiltenkt Norge hvor omtrent samtlige Yaris er hybrider). Men slik det ble det ikke. Den har ikke en gang turbo.
Det den har, er imidlertid kompressor! Og den er montert på en 1,8-liters motor. Effekten skal være over 210 hestekrefter. Noen som husker første generasjonen (New) Mini Cooper S? Den hadde nemlig også kompressor, og nå kan vi ikke si annet enn at vi gleder oss veldig til denne nye Yarisen dukker opp.
Dette blir den eneste kompressormatede GTI-bilen på markedet. Glimrende gassrespons, bredt register og spennende lyd burde være blant høydepunktene.
Den andre detaljen vi virkelig liker, er at bilen skal leveres med en god gammeldags 6-trinns manuell girkasse. Sånn skal det være i en liten råtass som dette. Alt handler om en morsom kjøreopplevelse, og manuelt gir gjør det hele mer involverende, levende og kontrollerbart.
Toyota kan dessuten melde at Yaris GRMN kommer til å være rasket til 100 km/t i klassen, og at den vil være raskest fra 80 til 120 km/t på fjerdegir.
Chassiset gjennomgår betydelige oppgraderinger for å takle den ekstra effekten og gi direkte og underholdende kjørefølelse. Mens det er Toyota i Europa som har utviklet motoren, er det ingeniører i Japan som står bak chassiset.
Bilen skal ha blitt testet grundig på Nürburgring og utviklingsteamet har mottatt informasjon fra Toyota Gazoo Racing basert på deres erfaringer i motorsport. En limited slip Torsen-diff blir standard og sørger for å få kreftene ned i bakken.
Fjærene er naturligvis kortere, stabstagene tykkere og demperne utviklet sammen med Sachs. Bremsene er dessuten betydelig kraftigere enn på en normal Yaris.
Yaris GRMN kommer bare som tredørs. Den har 17-toms BBS-felger, sort bakre spoiler, eget design i front og bakpart (med diffuser) og sentermontert eksos.
Inne i sportsinteriøret, loves blant annet klassens beste sidestøtte fra setene. Rattet er mindre enn i en vanlig Yaris, og for øvrig det samme som i GT86. Bilen får egne sportsinstrumenter.
Det er dessverre en god stund til vi får se denne Yarisen på veien, den kommer ikke i salg før i starten av 2018. Vi får bare vente i tålmodighet, og håpe bilen blir like morsom å kjøre som vi tror.
Vi fikk vite det før jul - at Toyota endelig kommer med en GTI-bil igjen. En sånn må man jo ha når man kjører WRC. Yaris GRMN vises i disse dager for første gang for publikum i Genéve, og vi ser med en gang at to veldig viktige detaljer er på plass.
La oss starte med den ene av de viktige detaljene, nemlig motoren. Det har blitt gjort ulike spekulasjoner om den saken de siste ukene, blant annet gikk det rykter om en turboladet versjon av den nye 1,5-literen som havner i kommende Yaris med facelift (denne 1,5-literen er ikke tiltenkt Norge hvor omtrent samtlige Yaris er hybrider). Men slik det ble det ikke. Den har ikke en gang turbo.
Det den har, er imidlertid kompressor! Og den er montert på en 1,8-liters motor. Effekten skal være over 210 hestekrefter. Noen som husker første generasjonen (New) Mini Cooper S? Den hadde nemlig også kompressor, og nå kan vi ikke si annet enn at vi gleder oss veldig til denne nye Yarisen dukker opp.
Dette blir den eneste kompressormatede GTI-bilen på markedet. Glimrende gassrespons, bredt register og spennende lyd burde være blant høydepunktene.
Den andre detaljen vi virkelig liker, er at bilen skal leveres med en god gammeldags 6-trinns manuell girkasse. Sånn skal det være i en liten råtass som dette. Alt handler om en morsom kjøreopplevelse, og manuelt gir gjør det hele mer involverende, levende og kontrollerbart.
Toyota kan dessuten melde at Yaris GRMN kommer til å være rasket til 100 km/t i klassen, og at den vil være raskest fra 80 til 120 km/t på fjerdegir.
Chassiset gjennomgår betydelige oppgraderinger for å takle den ekstra effekten og gi direkte og underholdende kjørefølelse. Mens det er Toyota i Europa som har utviklet motoren, er det ingeniører i Japan som står bak chassiset.
Bilen skal ha blitt testet grundig på Nürburgring og utviklingsteamet har mottatt informasjon fra Toyota Gazoo Racing basert på deres erfaringer i motorsport. En limited slip Torsen-diff blir standard og sørger for å få kreftene ned i bakken.
Fjærene er naturligvis kortere, stabstagene tykkere og demperne utviklet sammen med Sachs. Bremsene er dessuten betydelig kraftigere enn på en normal Yaris.
Yaris GRMN kommer bare som tredørs. Den har 17-toms BBS-felger, sort bakre spoiler, eget design i front og bakpart (med diffuser) og sentermontert eksos.
Inne i sportsinteriøret, loves blant annet klassens beste sidestøtte fra setene. Rattet er mindre enn i en vanlig Yaris, og for øvrig det samme som i GT86. Bilen får egne sportsinstrumenter.
Det er dessverre en god stund til vi får se denne Yarisen på veien, den kommer ikke i salg før i starten av 2018. Vi får bare vente i tålmodighet, og håpe bilen blir like morsom å kjøre som vi tror.
0 Response to "Nyheter Genéve: Toyota Yaris GRMN"
Post a Comment