Nyheter Genéve: Ford Fiesta ST
Av Vegar Bjørge
Før jul var vi en tur i Køln og så den nye Ford Fiesta. Den kommer i flere utførelser, både Vignale og Active, ST-line og Titanium, men noen ren sportsutgave var ikke å se. Det nevnte de veldig lite om også. Likevel kommer det ikke som noen overraskelse nå når Ford endelig viser ST-utgaven av Fiesta. Selv om bilen ikke kom som noen overraskelse, byr den på overraskelser.
Den kommer med en helt ny 3-sylindret EcoBoost motor på 1,5 liter og 200 hk. Dreiemomentet er på imponerende 290 nm! Noe av det sterkeste som er produsert i en motor med 3 sylindrer? Akselerasjon til 100 skal skje i løpet av 6,7 sekunder.-Nye Fiesta ST lever opp til vår filosofi om å tilby banebrytende teknolog for ytterligere å forbedre alle egenskapene til understell og drivverk, sier ansvarlig for produktutvikling i Ford Europa, Joe Bakaj
Dette er den tredje generasjon ST-modell av Fiesta, og for første gang med 3 sylindret motor. Det er også første gangen Fiesta ST leveres med flere kjøremodus. Du har tre valg, Normal og Sport for bruk på vei, mens Track er i tillegg tilpasset bane. Modusene påvirker motor, styling og bilens stabilitetskontroll for å gi det optimale kjøreoppsettet. Lyden påvirkes også takket være elektronisk lydforbedringsteknologi og en aktiv ventil, som er koblet mot bilens eksosanlegg.
-Med de nye kjøremodusene og den helt nye EcoBoost-motoren som leverer en enestående kombinasjon av ytelse og drivstoffeffektivitet, vil den nye modellen levere den mest allsidige, engasjerende og morsomme Fiesta ST-kjøreopplevelsen noensinne, sier Bakaj.
-Med de nye kjøremodusene og den helt nye EcoBoost-motoren som leverer en enestående kombinasjon av ytelse og drivstoffeffektivitet, vil den nye modellen levere den mest allsidige, engasjerende og morsomme Fiesta ST-kjøreopplevelsen noensinne, sier Bakaj.
Den nye motoren har muligheter for sylinderkutt som gir lavere drivstofforbruk. Bensintilførselen kuttes til en av de 3 sylindrene når kjøremønsteret tilsier at man ikke trenger motorens fulle kapasitet. CO2-utslippet er dermed lave 114 g/km.
Takket være et avansert understell fra Ford Performance, har nye Fiesta ST fremragende kjøreegenskaper. ESP-systemet er stillbart i tre modus etter hva føreren ønsker at systemet skal hjelpe til med. Ellers er den nye råtassen godt utstyrt med Recaro-stoler, 18″aluminiumsfelger, B&O lydanlengg og Ford Sync 3 for å nevne noe. Du kan velge mellom 3- eller 5-dørs karosseri.
-De neste kundene av Fiesta ST vil kunne nyte godt av teknologiutviklingen som Ford Performance har benyttet på supersportsbilen Ford GT og Focus RS. Eksempler på dette er både systemet for bensinninsprøyting og kjøremodusteknologi, sier Ford Perfomance-sjef Dave Penicak.
0 Response to "Nyheter Genéve: Ford Fiesta ST"
Post a Comment