Sett på nett: Indianer og hvit

Av Redaksjonen


Hvorfor: Parker den ved siden av en Toyota RAV4 og spør eieren om han vet hva en SUV egentlig er.

Jeep er et av disse varemerkene som har gått fra å være nettopp det, til faktisk å bli et begrep som sakte men sikkert glir inn i språket, som et ord som alle vet hva er.

Mange ser for seg Wrangler som modellen som definerte Jeep – men sier du Wagoneer, snakker vi om 60-tallets svar på Range Rover, BMW X5 eller Mercedes GL.

Wagoneer var en familiebil, en bil for direktører, skogeiere og alle andre som trengte kombinasjonen av plass, fremkommelighet og komfort.


Vårt funn på Finn.no er «billig-versjonen» av Wagoneer, nemlig Cherokee. Mens den første Wagoneer dukket opp i 1963, kom Cherokee først i 1974, som et billigere alternativ med mindre luksus og bare to dører.

Takket være dette grepet kunne Jeep fortsette å la Wagoneer bli en mer luksuriøs og påkostet versjon. Etter noen år, i 1977, ble Cherokee mer en utstyrsversjon av Wagoneer, og kunne leveres med både to og fire dører.

Da Kaiser-Jeep ble kjøpt opp av American Motor Company, mer kjent som AMC i 1979, var målet å ta med seg den lange tradisjonen og historien som Jeep hadde, og gjøre den enda mer tilgjengelig for folk flest.


I 1973 fikk det som hadde vært en luksuriøs bil på 60-tallet en betydelig oppgradering, den viktigste var Quadra-Trac, som sørget for at konstant firehjulsdrift.

Quadra-Trac-systemet var betydelig mer avansert enn noe systemet som konkurrentene kunne tilby. Den hadde en unik senterdifferensial som sørget for å distribuere kreftene mellom for- og bakakselen. Dermed var det slutt på å måtte koble firehjulsdriften ut og inn manuelt. Selvsagt var likevel lavserie tilgjengelig, om man virkelig skulle prøve seg utenfor veien.

Quadra-Trac ble utviklet av Warner Gear, og var bare tilgjengelig sammen med automatkasse – som for øvrig ble levert av General Motors.


Vårt funn er en 1978 Cherokee, som altså var en todørs utgave av Wagoneer, og debuterte altså fire år tidligere. Cherokee sørget for å gjøre Quadra-Trac tilgjengelig for de som valgte seks i stedet for åtte sylindre – og dermed tilgjengelig for mange flere.

Forskjellen mellom Wagoneer og Cherokee gikk altså først og fremst på interiør og utstyr, dimensjonene for øvrig var de samme. Mens Wagoneer appellerte til de mer velstående, som ønsket å fremstå med et litt tøft image, «snyltet» Cherokee på luksusimaget.  

Bilen på Finn er en av flere V8-varianter som fantes tilgjengelig – alle hentet fra AMC sin egen motorportefølje. 360 kubikktommer, eller 5,9 liter sørget for å gi den ganske bra trøkk også. I følge Road & Track som testet en Wagoneer i 1975, gjorde den unna 0-60 miles på 11.9 sekunder og kvartmila tok 18.8 sekunder.

Om det skulle bety noe som helst: Forbruket er oppgitt til 12 mpg – eller snaut to liter per mil…
Til tross for at Wagoneer var originalen, var det Cherokee som solgte mest. I 1976 solgte AMC over 18.000 Cherokee, og rundt 16.520 Wagoneer.

Selger påpeker at disse bilene er på vei oppover i pris noe som sikkert stemmer – det ligger noen tilsynelatende fine Wagoneer på ebay.com – som denne:
http://www.ebay.com/itm/Jeep-Wagoneer-Grand-/151943914974?forcerrptr=true&hash=item23609025de:g:I6AAAOSwJkJWkFc3&item=151943914974


Eller en tilsvarende som vårt funn her:

http://www.ebay.com/itm/Jeep-Cherokee-Chief-/172060234386?forcerrptr=true&hash=item280f96d292:g:KP0AAOSwoydWlVsI&item=172060234386


0 Response to "Sett på nett: Indianer og hvit"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel