Nyheter: BMW i8 Spyder (iVision Future Interaction)
Av Vegar Bjørge
Foto: BMW
På årets CES-messe i Los Angeles kommer BMW med 2 modeller av i8. En Spyder eller iVision Future Interaction som konseptet heter, og en Coupe. Spyder modellen er av det opprinnelige slaget som også mangler dører. Denne er nok tiltenkt produksjon i nær fremtid, men kanskje dørene da må på.
CES handler mer om teknikk enn om biler, og derfor er det interiøret som bør få mest oppmerksomhet i BMW i8 Spyder. Her finner man 3D instrument panel, morgendagens Head-Up display og en panorama hovedskjerm som går over halve dashbordet. Dette kan vi også finne i kommende BMW-modeller om ikke lenge.
Coupe-versjonen har ikke sidespeil, og istedet skal 3 kameraer rundt bilen plukke opp det som skjer i nærområdet. Innvendig er det en skjerm som gjengir det kameraene fanger opp, og man slipper skjulte gjenstander i dødvinkelen, i tillegg til bedre aerodynamikk og mindre forbruk.
I tillegg handler morgendagens biler om "Internet of Things" og hvordan dette tar plass i bil. Takket være stemmegjenkjenning og håndbevegelser, skal også bilfører kunne ta del av internett. Ved hjelp av enkle kommandoer skal man i fremtiden kunne få opplyst hvor nærmeste hotell er, anbefalinger og priser på overnattinger i tillegg til menyen på hotellets restaurant. Egentlig handler det om uante muligheter som bare er et steinkast unna.
Foto: BMW
På årets CES-messe i Los Angeles kommer BMW med 2 modeller av i8. En Spyder eller iVision Future Interaction som konseptet heter, og en Coupe. Spyder modellen er av det opprinnelige slaget som også mangler dører. Denne er nok tiltenkt produksjon i nær fremtid, men kanskje dørene da må på.
CES handler mer om teknikk enn om biler, og derfor er det interiøret som bør få mest oppmerksomhet i BMW i8 Spyder. Her finner man 3D instrument panel, morgendagens Head-Up display og en panorama hovedskjerm som går over halve dashbordet. Dette kan vi også finne i kommende BMW-modeller om ikke lenge.
Coupe-versjonen har ikke sidespeil, og istedet skal 3 kameraer rundt bilen plukke opp det som skjer i nærområdet. Innvendig er det en skjerm som gjengir det kameraene fanger opp, og man slipper skjulte gjenstander i dødvinkelen, i tillegg til bedre aerodynamikk og mindre forbruk.
Morgendagens Head-Up display |
Kamera i stedet for speil og farvel til dødvinkel |
0 Response to "Nyheter: BMW i8 Spyder (iVision Future Interaction)"
Post a Comment