Nyheter: Honda S2000 på vei tilbake?
Av David K Andersen
Roadstermarkedet er i farta for tiden. Nye Mazda MX-5 har nettopp landet og blir skrytt opp i skyene. Billig er den også. Neste år er tvillingen fra Fiat, nemlig 124 Spider også på plass.
Skal vi tro denne ukens ryktebørs, er nå også Honda på gang med en ny S2000. Den ikoniske japanske sportsbilen som ble produsert i mer eller mindre uforandret form mellom 1999 og 2009, var ikke en direkte MX-5 konkurrent, men mye tyder på at den kan bli det i fremtiden.
For mens Mazdaen alltid har vært en liten og lett bil med relativt beskjeden motorisering, hadde S2000 med sin legendariske 2-liters sugemotor på 240 hk en helt annen prislapp. Med 0-100 på 6,2 sekunder hadde den naturligvis også helt andre fartsressurser og var en mer avansert bil. Nå ryktes det blant annet om en 1,5-liters turbomotor, og da snakker vi kanskje, og forhåpentligvis for norske kjøpere, en endring mot mindre og lettere bil. Ala MX-5.
Autocar sier ingeniører fra Honda skal ha deltatt på et medlemsmøte hos en britisk S2000-klubb. Og det kan ikke bety så mye annet enn at man ønsker info om hva folk mener om den gamle og hva som forventes av en ny modell.
Videre sies det at nye S2000 vil bygges rundt de samme prinsippene som den gamle, nemlig motoren bak forakslingen, og at den antakelig vil plassere seg et lite hakk over MX-5 hva gjelder fartsressurser og pris - kanskje på nivå med Fiat 124 Spider Abarth?
Skal vi tippe, vil innstegsmotoren bli Hondas nye 1,5-liters turbofirer med effekt et sted mellom 150 og 180 hk. En nedtrimmet versjon av Civic Type-R motoren - en 2-liter på 310 hk - er naturlig å se for seg som toppversjon. Kanskje får den Type-R i navnet sitt.
Det sies at Honda jobber med flere ulike sportsbiler, blant annet ønsker de å dra nytte av McLaren-samarbeidet i Formel 1 for å selge flere sportslige biler. En egen sportsbil med midtmotor, men uten hybrid og langt enklere og mindre avansert enn nye NSX, skal være noe av det man holder på med. Imidlertid sies det at ledere i Honda mener en roadster bør prioriteres først.
Helelektrisk sportsbil med fire motorer, én på hvert hjul, er også muligens en del av fremtidsplanene. En SH-AWD CR-Z elektrisk bil deltok i årets Pikes Peak-løp, og kan være en prøvekanin.
Men hva vet vi. Det som er sikkert er i alle fall at mye skjer hos Honda for tiden!
Foto: Honda (bildene er av forrige S2000).
Roadstermarkedet er i farta for tiden. Nye Mazda MX-5 har nettopp landet og blir skrytt opp i skyene. Billig er den også. Neste år er tvillingen fra Fiat, nemlig 124 Spider også på plass.
Skal vi tro denne ukens ryktebørs, er nå også Honda på gang med en ny S2000. Den ikoniske japanske sportsbilen som ble produsert i mer eller mindre uforandret form mellom 1999 og 2009, var ikke en direkte MX-5 konkurrent, men mye tyder på at den kan bli det i fremtiden.
For mens Mazdaen alltid har vært en liten og lett bil med relativt beskjeden motorisering, hadde S2000 med sin legendariske 2-liters sugemotor på 240 hk en helt annen prislapp. Med 0-100 på 6,2 sekunder hadde den naturligvis også helt andre fartsressurser og var en mer avansert bil. Nå ryktes det blant annet om en 1,5-liters turbomotor, og da snakker vi kanskje, og forhåpentligvis for norske kjøpere, en endring mot mindre og lettere bil. Ala MX-5.
Autocar sier ingeniører fra Honda skal ha deltatt på et medlemsmøte hos en britisk S2000-klubb. Og det kan ikke bety så mye annet enn at man ønsker info om hva folk mener om den gamle og hva som forventes av en ny modell.
Videre sies det at nye S2000 vil bygges rundt de samme prinsippene som den gamle, nemlig motoren bak forakslingen, og at den antakelig vil plassere seg et lite hakk over MX-5 hva gjelder fartsressurser og pris - kanskje på nivå med Fiat 124 Spider Abarth?
Skal vi tippe, vil innstegsmotoren bli Hondas nye 1,5-liters turbofirer med effekt et sted mellom 150 og 180 hk. En nedtrimmet versjon av Civic Type-R motoren - en 2-liter på 310 hk - er naturlig å se for seg som toppversjon. Kanskje får den Type-R i navnet sitt.
Det sies at Honda jobber med flere ulike sportsbiler, blant annet ønsker de å dra nytte av McLaren-samarbeidet i Formel 1 for å selge flere sportslige biler. En egen sportsbil med midtmotor, men uten hybrid og langt enklere og mindre avansert enn nye NSX, skal være noe av det man holder på med. Imidlertid sies det at ledere i Honda mener en roadster bør prioriteres først.
Helelektrisk sportsbil med fire motorer, én på hvert hjul, er også muligens en del av fremtidsplanene. En SH-AWD CR-Z elektrisk bil deltok i årets Pikes Peak-løp, og kan være en prøvekanin.
Men hva vet vi. Det som er sikkert er i alle fall at mye skjer hos Honda for tiden!
Foto: Honda (bildene er av forrige S2000).
0 Response to "Nyheter: Honda S2000 på vei tilbake?"
Post a Comment