Dekkekspertens 5 tips på vanskelige kjøreforhold
Av Vegar Bjørge
Piggdekk er sikrest på varierende føre
Nå har snøen kommet mange steder i landet og det er på tide å se over vinterdekkene dine. Du har allerede fått de på og de fleste av oss har kjørt noen uker med piggdekk eller piggfrie vinterdekk. Frem til nå har kanskje det siste alternativet hvert å foretrekke men når det er skiftende kjøreforhold er piggdekk det beste. Piggdekk bremser klart best, og er spesielt godt egnet i områder hvor risikoen for isete veier er stor, sier produktsjef i Nokian Tyres, Fredrik Hauge.
Vinterdekk krever høyere lufttrykk
Han anbefaler videre at man sjekker lufttrykket i vinterdekkene hyppig. Om vinteren bør lufttrykket ligge 0,2 bar (20 kPa) høyere enn om sommeren. Lufttrykket synker i kulden, og feil lufttrykk fører til høyere forbruk og forandrede kjøreegenskaper på bilen.
- Et tips er å se på kantene av dekket. Er det sliteskader på begge kantene, kan det være for lite luft i dekket. Er det slitt mer på midten av dekket enn på kantene, kan det tyde på at det er fylt for mye luft i dekket, sier Hauge.
Lette saker i takboksen
Vinter betyr mange utflukter med skiboks på taket. Husk at det tyngste skal ligge lengst ned og innerst i bagasjerommet, mens lette ting kan man putte opp i takboksen. Dette gir lavt tyngdpunkt og bedre feste, som er avgjørende på utfordrende underlag.
Roter dekkene
Sjekk om dekkene på frem- og bakaksling slites ujevnt. Om du har mer enn 2 mm variasjon på dekkene kan det være lurt å ta frem jekken å rotere på hjulene. Husk at beste hjulpar skal sitte bak uansett hvor du har drivhjulene. Som regel vil dekkene på drivakslingen slites mer enn dekkene som ruller fritt.
Sjekk alder på dekkene
Selv om man kjører lite om vinteren og dekkene ser er stort sett som nye, lønner det seg å sjekke hvor gamle de faktisk er. Dekkenes gummiblanding blir hardere med årene, noe som svekker grepet om vinteren. Dekkets alder står stemplet på sideveggen som en firesifret kode. Er koden feks. 3012 betyr det at dekkene er produsert i uke 30 i 2012.
- Har du hatt dekkene lenge, eller er usikker på hvor gode de er på vinterføre, kan det være lurt å ta turen innom et verksted eller en dekkforhandler for å få hjelp. De fleste dekkforhandlere vil gi deg en gratis og uforpliktende vurdering, opplyser Hauge.
Til slutt anbefaler Hauge dekket Nokian Hakkapilita 8, som har vunnet test i bladet Motor og Auto Motor og Sport.
Vi ønsker med dette alle en fortsatt god jul og et godt nytt år. Kjør pent og tenk på dine medtrafikanter!
Piggdekk er sikrest på varierende føre
Nå har snøen kommet mange steder i landet og det er på tide å se over vinterdekkene dine. Du har allerede fått de på og de fleste av oss har kjørt noen uker med piggdekk eller piggfrie vinterdekk. Frem til nå har kanskje det siste alternativet hvert å foretrekke men når det er skiftende kjøreforhold er piggdekk det beste. Piggdekk bremser klart best, og er spesielt godt egnet i områder hvor risikoen for isete veier er stor, sier produktsjef i Nokian Tyres, Fredrik Hauge.
Vinterdekk krever høyere lufttrykk
Han anbefaler videre at man sjekker lufttrykket i vinterdekkene hyppig. Om vinteren bør lufttrykket ligge 0,2 bar (20 kPa) høyere enn om sommeren. Lufttrykket synker i kulden, og feil lufttrykk fører til høyere forbruk og forandrede kjøreegenskaper på bilen.
- Et tips er å se på kantene av dekket. Er det sliteskader på begge kantene, kan det være for lite luft i dekket. Er det slitt mer på midten av dekket enn på kantene, kan det tyde på at det er fylt for mye luft i dekket, sier Hauge.
Lette saker i takboksen
Vinter betyr mange utflukter med skiboks på taket. Husk at det tyngste skal ligge lengst ned og innerst i bagasjerommet, mens lette ting kan man putte opp i takboksen. Dette gir lavt tyngdpunkt og bedre feste, som er avgjørende på utfordrende underlag.
Roter dekkene
Sjekk om dekkene på frem- og bakaksling slites ujevnt. Om du har mer enn 2 mm variasjon på dekkene kan det være lurt å ta frem jekken å rotere på hjulene. Husk at beste hjulpar skal sitte bak uansett hvor du har drivhjulene. Som regel vil dekkene på drivakslingen slites mer enn dekkene som ruller fritt.
Sjekk alder på dekkene
Selv om man kjører lite om vinteren og dekkene ser er stort sett som nye, lønner det seg å sjekke hvor gamle de faktisk er. Dekkenes gummiblanding blir hardere med årene, noe som svekker grepet om vinteren. Dekkets alder står stemplet på sideveggen som en firesifret kode. Er koden feks. 3012 betyr det at dekkene er produsert i uke 30 i 2012.
- Har du hatt dekkene lenge, eller er usikker på hvor gode de er på vinterføre, kan det være lurt å ta turen innom et verksted eller en dekkforhandler for å få hjelp. De fleste dekkforhandlere vil gi deg en gratis og uforpliktende vurdering, opplyser Hauge.
Til slutt anbefaler Hauge dekket Nokian Hakkapilita 8, som har vunnet test i bladet Motor og Auto Motor og Sport.
Vi ønsker med dette alle en fortsatt god jul og et godt nytt år. Kjør pent og tenk på dine medtrafikanter!
0 Response to "Dekkekspertens 5 tips på vanskelige kjøreforhold"
Post a Comment