Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter: 12. des.: 1999 BMW Z9 Gran Turismo
Av Redaksjonen
BMW Z9 var ikke bare Chris Bangles første jobb som design-sjef hos BMW, det var den første bilen med en klar visjon om noe av det som skiller biler mest fra hverandre i dag.
Amerikanske Bangle startet karrieren hos Opel og flyttet senere til Fiat hvor han skapte legendariske Coupé, lansert i 1993. Mest kjent ble han imidlertid for sin tid hos BMW. Hvem husker ikke 7-serie fra 2001 og 5-serie fra 2003? Voldsomt debattert i sin tid, men i ettertid er det vel liten tvil om at eksempelvis E60 var et fantastisk design.
Den første smaken av hva som skulle prege BMW gjennom 00-tallet var Z9. Den ble presentert på Frankfurt-messen høsten 1999. Sammenlikner vi med biler som faktisk kom i produksjon, er det selvfølgelig 6-serien fra 2003 som ligner mest på konseptbilen.
Du har et langt panser, stilen kjennes også igjen på Z4. Legg også merke til nyrene i grillen. Bangle sa at mens BMW tidligere var mest opptatt av hvor brede og høye de skulle være på de ulike modellene, er de på Z9 integrert som en del av bilens helhetlige design. Legg merke til hvordan de to nyrene starter panserlinjene.
Store hjul (20 tom foran og 21 bak) var også en greie, og den hadde LED baklys. Dørene var av måkevinge-typen, men kunne i tillegg åpnes på konvensjonell måte.
Under panseret befant dieselmotoren fra 740d seg, altså en twinturbo V8. 245 hk fra en dieselmotor var ekstremt på 90-tallet. At en sportscoupé/GT hadde dieselmotor like så.
Om det skjedde en god del utvendig, var det likevel inne i kupéen de virkelig betydningsfulle nyhetene befant deg. BMW hadde forstått at fremtiden ville bringe betydelig mer informasjonsflyt og valgmuligheter for en bilfører, og at antall knapper snart kom til å nå en grense for hva som var fornuftig i forhold til ergonomi og trafikksikkerhet.
Løsningen var å fjerne alle knappene på dashbordet, montere en stor skjerm i midten og et hjul mellom setene hvor man kunne bla i menyene. I dag kjent som iDrive.
Bangle sa at de ikke så noen annen mulighet for å løse det ergonomiske i fremtiden. Touch-skjerm hadde de vært innom, men fordi den krevde at du tok øynene vekk fra veien for å sjekke at du trykket på riktig sted på skjermen, var ikke løsningen trafikksikkerhetsmessig god nok.
Hopper vi frem til moderne tid, er nettopp spørsmålet om hva som er den beste løsningen for infotainmentsystem høyaktuelt og noe av det som skiller moderne biler mest fra hverandre. De fleste bilmerkene har endelig kvittet seg med knappehysteriet som har dominert dashbordene i flere år, men hvilken løsning som er best av joystickstyring ala BMW eller vanlig touch-skjerm er fortsatt noe man ikke har blitt enige om. Selv holder vi nok en liten knapp på BMW og Bangles idé fra BMW Z9.
Her kan du se Chris Bangle snakke om Z9!
BMW Z9 var ikke bare Chris Bangles første jobb som design-sjef hos BMW, det var den første bilen med en klar visjon om noe av det som skiller biler mest fra hverandre i dag.
Amerikanske Bangle startet karrieren hos Opel og flyttet senere til Fiat hvor han skapte legendariske Coupé, lansert i 1993. Mest kjent ble han imidlertid for sin tid hos BMW. Hvem husker ikke 7-serie fra 2001 og 5-serie fra 2003? Voldsomt debattert i sin tid, men i ettertid er det vel liten tvil om at eksempelvis E60 var et fantastisk design.
Den første smaken av hva som skulle prege BMW gjennom 00-tallet var Z9. Den ble presentert på Frankfurt-messen høsten 1999. Sammenlikner vi med biler som faktisk kom i produksjon, er det selvfølgelig 6-serien fra 2003 som ligner mest på konseptbilen.
Du har et langt panser, stilen kjennes også igjen på Z4. Legg også merke til nyrene i grillen. Bangle sa at mens BMW tidligere var mest opptatt av hvor brede og høye de skulle være på de ulike modellene, er de på Z9 integrert som en del av bilens helhetlige design. Legg merke til hvordan de to nyrene starter panserlinjene.
Store hjul (20 tom foran og 21 bak) var også en greie, og den hadde LED baklys. Dørene var av måkevinge-typen, men kunne i tillegg åpnes på konvensjonell måte.
Under panseret befant dieselmotoren fra 740d seg, altså en twinturbo V8. 245 hk fra en dieselmotor var ekstremt på 90-tallet. At en sportscoupé/GT hadde dieselmotor like så.
Om det skjedde en god del utvendig, var det likevel inne i kupéen de virkelig betydningsfulle nyhetene befant deg. BMW hadde forstått at fremtiden ville bringe betydelig mer informasjonsflyt og valgmuligheter for en bilfører, og at antall knapper snart kom til å nå en grense for hva som var fornuftig i forhold til ergonomi og trafikksikkerhet.
Løsningen var å fjerne alle knappene på dashbordet, montere en stor skjerm i midten og et hjul mellom setene hvor man kunne bla i menyene. I dag kjent som iDrive.
Bangle sa at de ikke så noen annen mulighet for å løse det ergonomiske i fremtiden. Touch-skjerm hadde de vært innom, men fordi den krevde at du tok øynene vekk fra veien for å sjekke at du trykket på riktig sted på skjermen, var ikke løsningen trafikksikkerhetsmessig god nok.
Hopper vi frem til moderne tid, er nettopp spørsmålet om hva som er den beste løsningen for infotainmentsystem høyaktuelt og noe av det som skiller moderne biler mest fra hverandre. De fleste bilmerkene har endelig kvittet seg med knappehysteriet som har dominert dashbordene i flere år, men hvilken løsning som er best av joystickstyring ala BMW eller vanlig touch-skjerm er fortsatt noe man ikke har blitt enige om. Selv holder vi nok en liten knapp på BMW og Bangles idé fra BMW Z9.
Her kan du se Chris Bangle snakke om Z9!
0 Response to "Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter: 12. des.: 1999 BMW Z9 Gran Turismo"
Post a Comment