Prøvekjøring: Ford Galaxy 2.0 TDCi AWD Titanium
Av David K Andersen
Lillebror S-Max er den norske favoritten. Men er du av dem som har behov for tre seterader på fast basis og i tillegg et brukbart bagasjerom helt bakerst, er det Galaxy som gjelder. Nå har den kommet i helt ny utgave. De største lokkemidlene er mer komfort, mer utstyr, mer brukervennlighet og ikke minst firehjulsdrift. Vi tok en prøvetur med nykomlingen.
Disse tre tallene er det som gjelder: 300, 1301 og 2339. Vi snakker liter bagasjevolum for henholdsvis 7-seter, 5-seter og 2-seter. Og er du en av dem som følger med på litergaloppen, skjønner du med en gang at vi snakker lasteplass av typen gigantisk. Plass til personer er det likeledes massevis av både i lengden, bredden og høyden.
Foreløpig lar vi imidlertid kapittelet plass og fleksibilitet ligge. Kollega er på Bil og Motorbloggen, Vegar er snart klar med full test av nye Galaxy, og kommer nærmere inn på den biten. Familiefar og det hele, som han tross alt er.
Nye Galaxy ligner ganske mye på gamle Galaxy
I alle fall ser de temmelig like ut på avstand. Hovedtemaet i designet er beholdt, og jeg finner ingen grunn til å klage over det. Å få en stor flerbruksbil til å se ut som noe annet enn den er skal godt gjøres uten at det går ut over innvendig plass.
Samtidig som hovedlinjene videreføres fra tidligere, er Galaxy nå helt ny. Det er også lett å se da du kommer innpå den. Først avslørt av grillen selvfølgelig. Ikke like dynamisk i formene som S-Max, men hei - du trengte den bagasjeplassen, gjorde du ikke?
På plass i førersetet - her er alt nytt
Ikke bare er alt nytt, mengden utstyr og teknologi er enorm - det går raskt opp for deg da du setter deg inn.
Det nye infotainmentsystemet Sync 2 dominerer dashbordet. Skjermen er stor og har et smart fargekodesystem mellom ulike funksjonstyper. Den kan dessuten firedeles, slik at du kan ha info om blåtannstreaming eller DAB-radio, klimakontroll, navigasjon osv oppe i hovedbildet hele tiden.
Instrumentene rett foran deg fremstilles halvdigitalt i høy oppløsning, noe som både gir et moderne inntrykk og stor fleksibilitet i informasjonsflyten. Her kan du plukke deg ut et oppsett du liker, og bruke det, eller du kan tilpasse hva du ser foran deg etter situasjonen og de behovene ulike kjørerturer skaper.
Det hele er såpass avansert, at det nok kan ta litt tid å lære seg alt sammen, men det er logisk og gjennomtenkt. Det er ikke så lett å kanalisere informasjonsflyten i en så velutstyrt bil på en god måte. Jeg synes Ford gjør en bra jobb her.
På utstyrssiden er listen lang. I tillegg til utstyr vi nå mer eller mindre forventer å finne i en ny bil, kan Galaxy by på både det ene og det andre. Her er det elektrisk heving og senking av tredje seterad, LED-lys med automatfunksjon, 180-graders frontkamera som kan "se rundt hjørner", autobrems som også reagerer på fotgjengere, intelligent farts-sperre som leser skilt og tilpasser hastighet og mye mer.
Så føles det også ganske luksuriøst å kjøre avgårde i Galaxy. Men det er ikke bare på grunn av høyt utstyrsnivå, komforten i denne bilen er noe for seg selv.
For det første er støynivået utrolig lavt. Ford sier bilen er betydelig bedre isolert enn tidligere, med utbedringer i gulv, innerskjermer, dører og mer. Resultatet er imponerende, her er det stille som i en premium personbil.
Ennå mer imponerende er fjæringskomforten. Galaxy flyter bortover veien på en måte som burde få franske chassis-ingeniører til å kaldsvette. Bilen sitter på den nye CD-plattformen som også deles av nye Mondeo og S-Max (Edge kommer også på denne). Nytt hjuloppheng med utstrakt bruk av alumunium og en ny multilink bakstilling står for bravadene.
Og det uten at fjæringskomfort går ut over kjøreegenskaper slik det pleier. Ford har vært kongen på haugen innen dette feltet i over 20 år. Det er de fortsatt. Styringen har flott vekting og er presis og fin. Den store bilen styrer fint inn i svingene og føles egentlig ikke så stor i det hele tatt selv om det virkelig går unna. Svinger takles med finesse og presisjon. Det er nesten litt moro - et betydelig kompliment for en flerbruksbil.
Bilen jeg prøver har en 2-liters diesel på 150 hk og manuell kasse. I kombinasjon med firehjulsdrift, som her, kan du også få den med 180 hk og automat. Motoren holder til vanlig kjøring, men den er ingen racer, og selv om den er fin å gire, tenker jeg at biltypen nok passer ennå bedre med automat.
Konklusjon
Søskenparet S-Max og Galaxy har alltid hatt noen trumfkort på lur. På den ene siden har det vært praktiske ting som den unike bredden innvendig og de mulighetene den åpner med tanke på barneseter og generell transport av folk og ting. På den andre siden har de to modellene kanskje vært de eneste på markedet som i tillegg gir sjåføren noe å glede seg over.
I nye Galaxy er modellens tradisjonelle plusspunkter videreført. I tillegg får du nå en topp moderne bil med det siste på utstyrssiden. Og ikke minst firehjulsdrift. Selv er jeg veldig imponert over komfort og kjøreegenskaper - begge er på et så høyt nivå at de i seg selv gjør at man får lyst til å ta en biltur. Bare for å kjøre litt. Det må være et rimelig bra skussmål for en av de største flerbruksbilene du kan kjøpe.
Priser
Med 120 hk diesel og Trend utstyrtsnivå, starter Galaxy på 460 000 kroner. Legger du på automat og 150-hesteren er du på 510. Firehjulstrekkeren vi prøvde, i Titanium utstyrsnivå, 150 hk og manuell kasse, koster 549 000 kroner. I tillegg er det mye utstyr å kjøpe til, og prisen løper fort litt avgårde. 180 hk automat firehjulsdrift i Titanium koster 594 000.
Data
1997 ccm R4 dieselturbo, 150 hk v/3500 o/min og 350 Nm v/2000 til 2500 o/min. Utslipp 139 g/km, forbruk blandet kjøring, 0,54 l/mil. 0-100 km/t på 12,2 sekuner, toppfart 193 km/t. Egenvekt, 1813 kg, tilhengervekt 2000 kg.
Foto: Glenn Røkeberg |
Disse tre tallene er det som gjelder: 300, 1301 og 2339. Vi snakker liter bagasjevolum for henholdsvis 7-seter, 5-seter og 2-seter. Og er du en av dem som følger med på litergaloppen, skjønner du med en gang at vi snakker lasteplass av typen gigantisk. Plass til personer er det likeledes massevis av både i lengden, bredden og høyden.
Foreløpig lar vi imidlertid kapittelet plass og fleksibilitet ligge. Kollega er på Bil og Motorbloggen, Vegar er snart klar med full test av nye Galaxy, og kommer nærmere inn på den biten. Familiefar og det hele, som han tross alt er.
Nye Galaxy ligner ganske mye på gamle Galaxy
I alle fall ser de temmelig like ut på avstand. Hovedtemaet i designet er beholdt, og jeg finner ingen grunn til å klage over det. Å få en stor flerbruksbil til å se ut som noe annet enn den er skal godt gjøres uten at det går ut over innvendig plass.
Samtidig som hovedlinjene videreføres fra tidligere, er Galaxy nå helt ny. Det er også lett å se da du kommer innpå den. Først avslørt av grillen selvfølgelig. Ikke like dynamisk i formene som S-Max, men hei - du trengte den bagasjeplassen, gjorde du ikke?
På plass i førersetet - her er alt nytt
Ikke bare er alt nytt, mengden utstyr og teknologi er enorm - det går raskt opp for deg da du setter deg inn.
Det nye infotainmentsystemet Sync 2 dominerer dashbordet. Skjermen er stor og har et smart fargekodesystem mellom ulike funksjonstyper. Den kan dessuten firedeles, slik at du kan ha info om blåtannstreaming eller DAB-radio, klimakontroll, navigasjon osv oppe i hovedbildet hele tiden.
Instrumentene rett foran deg fremstilles halvdigitalt i høy oppløsning, noe som både gir et moderne inntrykk og stor fleksibilitet i informasjonsflyten. Her kan du plukke deg ut et oppsett du liker, og bruke det, eller du kan tilpasse hva du ser foran deg etter situasjonen og de behovene ulike kjørerturer skaper.
Det hele er såpass avansert, at det nok kan ta litt tid å lære seg alt sammen, men det er logisk og gjennomtenkt. Det er ikke så lett å kanalisere informasjonsflyten i en så velutstyrt bil på en god måte. Jeg synes Ford gjør en bra jobb her.
På utstyrssiden er listen lang. I tillegg til utstyr vi nå mer eller mindre forventer å finne i en ny bil, kan Galaxy by på både det ene og det andre. Her er det elektrisk heving og senking av tredje seterad, LED-lys med automatfunksjon, 180-graders frontkamera som kan "se rundt hjørner", autobrems som også reagerer på fotgjengere, intelligent farts-sperre som leser skilt og tilpasser hastighet og mye mer.
Så føles det også ganske luksuriøst å kjøre avgårde i Galaxy. Men det er ikke bare på grunn av høyt utstyrsnivå, komforten i denne bilen er noe for seg selv.
For det første er støynivået utrolig lavt. Ford sier bilen er betydelig bedre isolert enn tidligere, med utbedringer i gulv, innerskjermer, dører og mer. Resultatet er imponerende, her er det stille som i en premium personbil.
Foto: Glenn Røkeberg |
Og det uten at fjæringskomfort går ut over kjøreegenskaper slik det pleier. Ford har vært kongen på haugen innen dette feltet i over 20 år. Det er de fortsatt. Styringen har flott vekting og er presis og fin. Den store bilen styrer fint inn i svingene og føles egentlig ikke så stor i det hele tatt selv om det virkelig går unna. Svinger takles med finesse og presisjon. Det er nesten litt moro - et betydelig kompliment for en flerbruksbil.
Bilen jeg prøver har en 2-liters diesel på 150 hk og manuell kasse. I kombinasjon med firehjulsdrift, som her, kan du også få den med 180 hk og automat. Motoren holder til vanlig kjøring, men den er ingen racer, og selv om den er fin å gire, tenker jeg at biltypen nok passer ennå bedre med automat.
Foto: Glenn Røkeberg |
Søskenparet S-Max og Galaxy har alltid hatt noen trumfkort på lur. På den ene siden har det vært praktiske ting som den unike bredden innvendig og de mulighetene den åpner med tanke på barneseter og generell transport av folk og ting. På den andre siden har de to modellene kanskje vært de eneste på markedet som i tillegg gir sjåføren noe å glede seg over.
I nye Galaxy er modellens tradisjonelle plusspunkter videreført. I tillegg får du nå en topp moderne bil med det siste på utstyrssiden. Og ikke minst firehjulsdrift. Selv er jeg veldig imponert over komfort og kjøreegenskaper - begge er på et så høyt nivå at de i seg selv gjør at man får lyst til å ta en biltur. Bare for å kjøre litt. Det må være et rimelig bra skussmål for en av de største flerbruksbilene du kan kjøpe.
Priser
Med 120 hk diesel og Trend utstyrtsnivå, starter Galaxy på 460 000 kroner. Legger du på automat og 150-hesteren er du på 510. Firehjulstrekkeren vi prøvde, i Titanium utstyrsnivå, 150 hk og manuell kasse, koster 549 000 kroner. I tillegg er det mye utstyr å kjøpe til, og prisen løper fort litt avgårde. 180 hk automat firehjulsdrift i Titanium koster 594 000.
Data
1997 ccm R4 dieselturbo, 150 hk v/3500 o/min og 350 Nm v/2000 til 2500 o/min. Utslipp 139 g/km, forbruk blandet kjøring, 0,54 l/mil. 0-100 km/t på 12,2 sekuner, toppfart 193 km/t. Egenvekt, 1813 kg, tilhengervekt 2000 kg.
0 Response to "Prøvekjøring: Ford Galaxy 2.0 TDCi AWD Titanium"
Post a Comment