Prøvekjøring: Nissan Qashqai facelift
Av David K Andersen
Da Nissan skulle oppdatere Qashqai, lot de eierne bestemme. Vi har prøvekjørt resultatet.
Foto: Nissan |
Denne bilen er en suksesshistorie uten like. Siden lanseringen i 2007 har Nissan solgt over 2,3 millioner eksemplarer i Europa, i Norge nesten 30 000.
Med skrantende salg av tradisjonelle modeller som Almera og Primera, var Nissan en av de første som skjønte at noe måtte gjøres. I motsetning til hos mange andre, skjedde ting fort.
Ut gikk de tradisjonelle modellene og inn kom denne – en blanding av SUV og kompaktbil. Vipps var crossoveren født, og resten er historie.
Foto: Nissan |
Inneværende generasjon Qashqai er den andre, lansert i 2014. Nå er det på tide med midtlivsoppdatering, og Nissan har gjort som innledningen sier: De har spurt eierne hva de ønsker forbedret. Nå vet jo ikke vi hvilke av eiernes ønsker som har gått i oppfyllelse og ikke, men følgende har skjedd.
Nyhetene
Utvendig har fronten, inkludert panser, lykter, grill og fanger blitt nye. Bak har det også skjedd ting. Premium Dynamism kaller Nissan det. Oversatt til norsk, betyr det at den skal se dyr, eksklusiv og sportslig ut. Med LED-signatur i lysene både foran og bak, samt mer moderne og litt skarpere linjer i alt, funker det fint og du burde lett kunne skille ny fra gammel.
Og så synes jeg slagordet for design tross floskel-preg passer ganske godt. Selv om Qashqai er forholdsvis høy, har designerne vært flinke til å skjule det. I stedet for å fremstå som høy og smal, trekker bredden og linjene i bakparten Qashqai mot bakken. Den ser også ut som en dyrere bil enn den er. De to nye fargene bronse og lyseblå hjelper på.
Foto: David K Andersen |
Det er imidlertid på innsiden de største oppdateringene har skjedd. Enkelte paneler har fått kunstskinn der det før var plast - det hever kvalitetsfølelsen. Den var forresten nokså bra allerede fra før, med myke solide plastmaterialer i store deler av dashbordet. Sluttresultatet er bra.
Endelig skiftes også rattet ut. Det er mulig det bare er meg, men akkurat denne nyheten, om enn liten, skal ikke undervurderes. Utgående modell kunne nemlig by på et av bilverdenens tristeste ratt-design – for meg påvirket det hele interiørdesignet i feil retning.
Det nye er helt motsatt: Sportslig, kompakt og tøft å se på. Det er dessuten tykkere og har skinn i bedre kvalitet. Knappearrangementet er også nytt – her snakker vi suksess.
Foto: David K Andersen |
Utstyrsvariantene fortsetter som før, men en ny toppmodell dukker opp. Den heter Tekna+ og får Bose stereoanlegg med 8 høyttalere, hvorav to subwoofere i bagasjerommet. Et av eiernes ønsker som jeg gleder meg til å sjekke ut nærmere når Qashqai dukker opp i Norge.
Nye seter i Nappaskinn med tøft mønster er det andre høydepunktet fra Tekna+-pakken, som også inneholder et stort panorama-tak i glass og en del annet.
Infotainmentsystemet har fått bedre grafikk og litt nytt oppsett, men her kunne jeg tenkt meg større forbedring. Skjermen er forholdsvis liten og den virker gammeldags på de fleste punkter. Apple Carplay og Android Auto mangler også. Det er overraskende i en ny bil.
På veien
Mer komfort er definitivt største nyheten ute på veien. Skjermene har fått tykkere isolasjon i alle fire hjørner, det samme gjelder dørene. Bak har vinduene fått tykkere glass, og Qashqai fremstår under denne første prøvekjøringen som svært støysvak.
Foto: Nissan |
De nye setene er gode å sitte i med fin sidestøtte, og kjørestillingen er tilfredsstillende enten du liker å sitte høyt og rett eller litt lavere og mer tilbakelent. Lange personer vil sannsynligvis ønske noe mer teleskopjustering på rattet, men for meg er det ok.
Med oppgraderte fjærer og dempere, kjører den enda litt bedre enn før. Qashqai har alltid vært kjent for å ha god balanse mellom fjæringskomfort og kjøreegenskaper, den plages ikke i like stor grad av høyt tempo på svingete veier som mange andre lignende biler. Når komforten ikke skades i prosessen, må vi kalle chassiset vellykket.
Styringen er presis, om enn litt livløs og i letteste laget. Når det går virkelig fort i svingene, blir det dessuten i overkant mye å ta hånd om for forhjulene. De to tingene holder den fra dynamisk storhet, men som sagt: Dette er en meget velkjørende crossover.
Foto: Nissan |
På motorsiden er det uendret. Jeg kjørte 1,6-liters diesel med 130 hestekrefter i både manuell og automat-utgave. Kreftene passer bilen fint, men på tomgang og i lave hastigheter støyer og vibrerer motoren mer enn ønskelig.
Automat-kassen fungerer fint til å være en trinnløs CVT, den gjør bilen lettkjørt. Og jeg synes i utgangspunktet Qashqai passer fint med automatkasse. Samtidig tar den vekk en del av kjørefølelsen - gasspedalen føles ikke sammenkoblet med med fremdriften på samme måte som i en converterautomat eller dobbeltclutch-enhet.
Mitt valg på motorsiden er definitivt 1,6-liters bensinmotoren med 163 hester. Den gjør Qashqai sprek, og den jages villig på turtall. Støy og vibrasjoner er dessuten særdeles godt dempet sammenlignet med dieselen. Eneste minus er relativt stor turbofordrøyning på lave og middels turtall, men du vil like bilen med denne motoren.
Skal du ha automat og bensin, må du velge 1,2-liter 115-hester, og trenger du firehjulsdrift er 1,6 diesel manuell eneste mulighet. Det er litt synd i disse bensin-tider.
Foto: Nissan |
På sikkerhetssiden er Qashqai oppdatert så den møter konkurrentene og det siste innen aktive hjelpemidler. Autobremsen har nå fotgjenger-leser, og du har varsling for kryssende trafikk bak. Skiltleser, 360-graders kamera, filskiftvarsler, varsling når den skjønner du blir trøtt og parkerings-assistanse, er med videre.
Våren 2018 kommer dessuten Pro Pilot, som innebærer adaptiv cruisekontroll og aktiv filholder (styrer bilen inn i filen igjen når du er på vei ut). Ifølge Nissan var ikke systemet helt ferdigtestet til faceliften.
Konklusjon
Qashqais vinneroppskrift forblir den samme: I størrelse og pris plasserer den seg mellom de minste crossoverne og de litt større kompakt-SUVene. Denne geni-streken vipper den over en magisk grense på plass - det er nok av den i baksetet og bagasjerommet for små familier. Samtidig koster den til dels betydelig mindre enn mange av de litt større konkurrentene. Legg til fresht nytt ytre og oppgradert interiør, pluss en del nytt utstyr, og Qashqai har det som skal til for å holde det gående en god stund til.
Foto: Nissan |
Data:
Nissan Qashqai | 1.6 bensin | 1.6 diesel man | 1.6 diesel cvt |
Pris | Ikke klar | Ikke klar | Ikke klar |
Motortype | R4 turbo bensin | R4 turbo diesel | R4 turbo diesel |
Motorvolum ccm | 1 618 | 1 598 | 1 598 |
HK o/min | 163 5 600 | 130 4 000 | 130 4 000 |
Nm o/min | 240 2 000 – 4 000 | 320 1 750 | 320 1 750 |
Girkasse | 6M | 6M | Trinnløs automat |
Sek. 0-100 km/t | 8,9 | 9,9 | 11,1 |
Topphastighet km/t | 200 | 190 | 183 |
Forbruk blandet l/mil | 0,58 | 0,44 | 0,47 |
Utslipp CO2 g/km | 134 | 116 | 122 |
Egenvekt kg | 1 369 | 1 429 | 1 469 |
Tilhengervekt kg | 1 500 | 1 800 | 1 400 |
Bagasjerom liter | 430 – 1 585 | 430 – 1 585 | 430 – 1 585 |
Lengde mm | 4 394 | 4 394 | 4 394 |
Bredde mm | 1 806 | 1 806 | 1 806 |
Høyde mm | 1 590 | 1 590 | 1 590 |
Akselavstand mm | 2 646 | 2 646 | 2 646 |
Øvrige alternativer:
1,2 turbo bensin 115 hk man el aut fwd, 1,5 turbo diesel 110 hk man fwd, 1,6 turbo diesel 130 hk man 4wd.
Torsjonsfjæring bak på testbilene, Qashqai kommer også med multilink bak, på 4wd er det standard.
Nye Qashqai kommer til Norge i august.
Nye Qashqai kommer til Norge i august.
Foto: David K Andersen |
0 Response to "Prøvekjøring: Nissan Qashqai facelift"
Post a Comment