Test: Mercedes CLA 180 Shooting Brake

Tekst og foto: David K Andersen


Først kom Mercedes-Benz med CLS, og vi trodde ikke det var mulig å lage en så fin sedan. I neste generasjon kom den som stasjonsvognen Shooting Brake - vi var like forbløffet. Nå har kompakte CLA også kommet som Shooting Brake. Det betyr at langt flere får muligheten. Vi har testet!

Da Mercedes kom med inneværende A-klasse for tre år siden, snudde de helt rundt. Kompaktbilen hadde plutselig blitt en sportslig designbil. Inntrykket ble forsterket av firedørsversjonen CLA og ikke minst nå med Shooting Brake.

For utseendet er en viktig del av denne bilens eksistens. Joda, den er praktisk også, skal komme tilbake til det, men det er liksom ikke det som er greia.


På skrå bakfra, som på bildet over, gjør CLA Shooting Brake seg særdeles godt. Det samme gjelder sett foran ifra, grillen er blant annet en ren fulltreffer. Jeg har også veldig sansen for linjene som brekker opp sidene - den øvre synkende og den nedre økende.

Helt opp til storebror CLS når den ikke, det er noe med proporsjonene som ikke treffer like godt. Og kanskje taklinjen, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva det er.

Interiøret i CLA er en fulltreffer. Også der står design sentralt, men også kvalitetsfølelse og ergonomi scorer høyt. Det er store og rene linjer med paneler som føles massive i utførelse. Infotainmentskjermen er perfekt plassert og systemet er lett å bruke via hjulet i midtkonsollen. Instrumentene er tydelige, sportslige og gir et eksklusivt inntrykk. Og så det rattet da. Har sagt det før - sier det igjen: Dette er kanskje bilverdens beste ratt. Det ser knallbra ut og er ennå bedre å holde i.


Sittestillingen er også spot on. Jeg sitter lavt og får glimrende cockpitfølelse. Og så har jeg den sportsbilaktige følelsen som kommer med nesten loddrett rattplassering.

Som vanlig i Mercedes, er det visse særegenheter på førerplass. Først og fremst da det kommer til hendlene bak rattet. Blinklysspaken styrer i tillegg til de vanlige funksjonene også vindusviskerne. Under den er en liten spak for cruisekontrollen - vanskelig å lese av uten å i stillestående tilstand bøye seg rundt rattet for å studere tegnene. På den annen side vil jeg si den i praksis fungerer bedre enn typiske knapper i rattet slik konkurrentene har.

Girvelgerens plassering på høyre side bak rattet her helt suveren. Funksjonen er glimrende, spesielt i forbindelse med manøvrering forover og bakover. Den var savnet allerede første dag etter tilbakelevering av CLA.

Setene er like gode å sitte som de ser ut som, de er en slags krysning mellom italiensk design ala 70-tallet og tysk kvalitet og komfort.


Rimelig praktisk
Så - ikke noe negativt innvendig? Nei, det synes jeg ikke. Vel og merke helt frem til vi av praktiske årsaker får behov for å kjøre fem voksne menn i bilen. Samtidig. Og ja, vi snakker den type menn som tror Elixia er styrkedrikk fra en av barndommens tegneserier. Joda, det gikk. Men det var med nød og neppe.

Selvfølgelig var forsøket urettferdig for bilen - bakseteplass og innvendig bredde er ikke poenget med CLA. Da det er sagt, er det selvfølgelig fullt mulig å kjøre fire voksne i grei komfort. Det er for øvrig noe bedre bakseteplass (spesielt til hodet) i Shooting Brake enn i vanlige CLA.


Bagasjerommet imponerer faktisk. Det er på hele 495 liter som er meget bra for bilstørrelsen. Riktignok har det litt høy og smal innlasting dersom varene er store og tunge. På den annen side opplever jeg det som særdeles praktisk til mitt bruk - oftest bestående av to flyvesker, en kamerabag og kanskje noen handleposer. Bakluken tar liksom av toppen på bagasjerommet da den åpnes - vet ikke helt hvorfor, men jeg liker det - føler det er lettvint.



Flott motor
Motoren i CLA 180 er en sjelden perle. 1,8-literen har "bare" 122 hk og 200 Nm, men glem de tallene. I praksis føles det mer som 150/250. Motoren er akkurat passe kultivert, har flott register, glimrende respons med tanke på at den har pustehjelp, og ikke minst går den som et skudd og bruker lite drivstoff samtidig. Bare å ta av seg hatten, det er en sjeldenhet at en så liten motor er en så stor favoritt.

Forbruket er oppgitt til 0,55-0,6 liter pr mil. Jeg brukte 0,68 i testperioden (egen måling, ikke kjørecomputer). Det er imponerende med tanke på kjørestilen. Da jeg på en strekning på 15 mil forsøkte å ta det litt pent og oppnådde 97% score på ecokjøring ifølge bilen selv, havnet forbruket på 0,53 liter pr mil. Meget bra.


7G-DCT-kassen, som da altså er en 7-trinns dobbeltclutchenhet, fungerer upåklagelig i de fleste situasjoner. Jeg er stor tilhenger av manuelt gir, spesielt i sportslige biler som dette. Da jeg likevel nesten tror jeg foretrekker denne automaten, sier det ganske mye om hvor bra den er og hvor fint samkjørt og kalibrert motor og girkasse er.

Sportslig komfortabel
Dette er første gang jeg kjører A/CLA, og forventer et i overkant stivt chassis etter å ha lest en del bemerkninger om saken i tidligere tester. Testbilen har imidlertid komfortunderstell, og det fungerer helt suverent.

Det er passe stivt og responsivt i forhold til aktiv kjøring, jeg savner aldri stivere fjærer. Styringen er presis og suverent fint vektet. Sammen med den flotte motoren leveres dermed fin kjøreglede.


Samtidig beholdes fjæringskomforten, den har jeg ikke noe spesielt å utsette på. Det bare funker. Støynivået er ikke like lett å skryte av. Ikke at det er spesielt høyt, men litt for mye dekkstøy finner veien inn i kupeen og gjør at den stille følelsen man gjerne får i en premiumbil ikke helt er til stede.

Konklusjon
Litt overraskende ble CLA Shooting Brake en favoritt. Ikke på grunn av design, men fordi den bare er helt utrolig fin å være i og kjøre med. Motor og girkasse, interiør og kjøreegenskaper/understell er midt i blinken. Den har en egen følelse jeg liker veldig godt.

Ikke den mest praktiske eller fornuftige bilen du kan kjøpe, men desto mer hyggelig å leve med for deg som kjører. Jeg erklærer herved CLA Shooting Brake for å være en "godbil". Det skal litt til.



Priser, versjoner og utstyr
CLA SB starter på 334 600. Som vanlig hos den tyske premiumgjengen må du imidlertid regne med et påslag som merkes om du skal ha det du bør av utstyr. Standardutstyret er slett ikke dårlig, samtidig er det snakk om en såpass fin bil at du gjerne ønsker en del ekstra for å gjøre opplevelsen komplett. Bertel O. Steen hadde spekket dette eksemplaret omtrent slik jeg selv ville gjort det. Du har AMG Sportspakke (ikke chassis), automat, 8-toms infotainmentskjerm, Harman/Kardon lydanlegg, navi, ryggekamera (like klart som en HD-film) og ganske mye mer. Til sammen koster den 469 900,- kroner. Dyrt for en liten bil kan man jo si. Samtidig får du noe som leverer ekstra på mange områder og jeg synes slik sett at prisen er god.


Data
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, fra kr. 334 600,-, testbil kr. 469 900,-. 4-sylindret bensinmotor med turbo, 7-trinns dobbelclutchautomat, 122 hk ved 5 000 o/min, 200 Nm fra 1 250 til 4 000 o/min. 0-100 km/t 9,4 sek, toppfart 210 km/t, forbruk blandet, 0,55 - 0,6 liter pr mil, utslipp 124 - 132 g/km. Vekt 1385 kg.


0 Response to "Test: Mercedes CLA 180 Shooting Brake"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel