Nyheter - Frankfurt 2015: Audi e-tron quattro
Av David K Andersen
Audi har for øyeblikket, med A3 e-tron, en av de mest attraktive ladehybridene på markedet. Nå er de på vei med en helektrisk SUV, Audi e-tron quattro vises som konseptbil på Frankfurt-messen i september - i 2018 kommer den på markedet. Rekkevidden er 50 mil.
I 2009 viste Audi et R8 e-tron konsept i Frankfurt. Det var en stund litt frem og tilbake i forhold om den ville komme i produksjon eller ikke. I vår ble imidlertid en ferdig produksjonsmodell vist, basert på ferske andre generasjon R8. Erfaringen fra utviklingen av denne ligger til grunn for e-tron quattro konseptet vi snart får se.
Lithium-ion batteriet er plassert i gulvet, mellom for- og bakaksling. Det gir lavt tyngdepunkt, fin vektfordeling og gode kjøreegenskaper. To elmotorer på bakakslingen og en foran utgjør drivkraften, sammen blir det firehjulsdrift.
e-tron quattro bygger på den nye modulære plattformen for biler med langsmontert motor (MLB2). Nå er det naturligvis ingen langsmontert motor i denne, men plattformen er ekstremt fleksibel og gir store muligheter for ulike typer drivlinjer og biltyper. Størrelsesmessig snakker vi mellom Q5 og Q7.
Designet vil ifølge Audi, og forsåvidt bekreftet av skissene, være SUV-typisk med coupeaktig taklinje og dynamiske former. Det er jeg enig i, den er veldig barsk og SUV-aktig opp til midjen med sint front og enorme hjul, mens taklinjen er er mer sedan-coupe aktig og slank.
En annen interessant greie som e-tron quattro blir først ut med er Aerosthetics-filosofien hvor tekniske løsninger, i tillegg til og sammen med design, brukes til å minimere luftmotstanden. Vi snakker bevegelige aerodynamiske elementer i fronten, langs sidene og bak. Da understellet i tillegg er lukket, oppnås en Cw-verdi på lave 0,25. Den i sin tur er bidragende til rekkevidden på hele 500 km.
Det sies foreløpig ikke noe om interiør, men ut fra bildene/skissene å dømme, vil designet innvendig strammes opp en hel del med skarpe linjer og "lag på lag" oppbygning. Det later også til at Audi har heftige ting på gang hva gjelder infotainment, og også brukermessig ellers med OLED Interface
Jeg tenker at om elbilmarkedet om tre åt fortsatt er slik det er i dag, vil dette bli virkelig spennende. Tesla får endelig en skikkelig konkurrent (spesielt til sin kommende SUV), og skal vi tippe, vil det nok bli langt fra plain sailing for amerikanerne da Audi kommer ut med denne.
Mer info kommer under Frankfurt-messen, vi skal holde dere oppdatert.
Audi har for øyeblikket, med A3 e-tron, en av de mest attraktive ladehybridene på markedet. Nå er de på vei med en helektrisk SUV, Audi e-tron quattro vises som konseptbil på Frankfurt-messen i september - i 2018 kommer den på markedet. Rekkevidden er 50 mil.
I 2009 viste Audi et R8 e-tron konsept i Frankfurt. Det var en stund litt frem og tilbake i forhold om den ville komme i produksjon eller ikke. I vår ble imidlertid en ferdig produksjonsmodell vist, basert på ferske andre generasjon R8. Erfaringen fra utviklingen av denne ligger til grunn for e-tron quattro konseptet vi snart får se.
Lithium-ion batteriet er plassert i gulvet, mellom for- og bakaksling. Det gir lavt tyngdepunkt, fin vektfordeling og gode kjøreegenskaper. To elmotorer på bakakslingen og en foran utgjør drivkraften, sammen blir det firehjulsdrift.
e-tron quattro bygger på den nye modulære plattformen for biler med langsmontert motor (MLB2). Nå er det naturligvis ingen langsmontert motor i denne, men plattformen er ekstremt fleksibel og gir store muligheter for ulike typer drivlinjer og biltyper. Størrelsesmessig snakker vi mellom Q5 og Q7.
Designet vil ifølge Audi, og forsåvidt bekreftet av skissene, være SUV-typisk med coupeaktig taklinje og dynamiske former. Det er jeg enig i, den er veldig barsk og SUV-aktig opp til midjen med sint front og enorme hjul, mens taklinjen er er mer sedan-coupe aktig og slank.
En annen interessant greie som e-tron quattro blir først ut med er Aerosthetics-filosofien hvor tekniske løsninger, i tillegg til og sammen med design, brukes til å minimere luftmotstanden. Vi snakker bevegelige aerodynamiske elementer i fronten, langs sidene og bak. Da understellet i tillegg er lukket, oppnås en Cw-verdi på lave 0,25. Den i sin tur er bidragende til rekkevidden på hele 500 km.
Det sies foreløpig ikke noe om interiør, men ut fra bildene/skissene å dømme, vil designet innvendig strammes opp en hel del med skarpe linjer og "lag på lag" oppbygning. Det later også til at Audi har heftige ting på gang hva gjelder infotainment, og også brukermessig ellers med OLED Interface
Jeg tenker at om elbilmarkedet om tre åt fortsatt er slik det er i dag, vil dette bli virkelig spennende. Tesla får endelig en skikkelig konkurrent (spesielt til sin kommende SUV), og skal vi tippe, vil det nok bli langt fra plain sailing for amerikanerne da Audi kommer ut med denne.
Mer info kommer under Frankfurt-messen, vi skal holde dere oppdatert.
0 Response to "Nyheter - Frankfurt 2015: Audi e-tron quattro"
Post a Comment