Kommunen som kan dele Norge i to

Av David K Andersen



928 innbyggere midt mellom Trondheim og Mo i Rana kan ufrivillig dele Norge i to. Namsskogan har tre prosent av E6, men 20 prosent av dødsulykkene de siste 20 årene! Det koster 3,5 milliarder kroner å fikse det.

Mest omtalt i senere tid er bussulykken for et drøyt år siden, hvor en buss fra Sveits kjørte av veien og inn i en fjellvegg*. Fire personer omkom og flere ble hardt skadd. -Vi deler Norge i to, sier ordfører Stian Brekkvassmo (Ap) i Namsskogan. - Når trafikken stopper her, er hovedåren mellom nord og sør brutt, og E6 er viktig for hele landet, sier han. Han kan fortelle at bare den siste uken har det vært fem ulykker i kommunen. Fire av dem på E6. Og det er tungtrafikken som aller mest trenger bedre og sikrere vei. I dag må fire meter høye og 50 tonn tunge doninger klare seg som best de kan der de vagger fra side til side på skrå og dårlig vei med centimeter-klaring på hver side. Flere steder er ikke veien bredere enn fem og en halv meter. Trailersjåfører og bilister stortrives ikke akkurat på denne veistrekningen, spesielt på vinteren.

Utfører kritiske oppgaver

Ikke bare veistandarden i seg selv er en utfordring. Politi og ambulanse er utplassert langt unna og har uakseptabelt lang responstid. Resultatet er at det lokale brannvesenet nesten uten unntak alltid er først på ulykkesstedet. Der må de opptre som politi og helsepersonell i tillegg til sin egentlige jobb. Og det er ikke en gang deres egentlige jobb - de fleste er deltidsansatte eller frivillige og gjør redningsarbeidet ved siden av. Å jobbe for trafikksikkerhet er obligatorisk i Namsskogan.

Norges største markedsplass

-På den annen side er E6 en gedigen markedsplass, så økonomien i kommunen er helt avhengig av trafikken E6 genererer. Derfor må kommunen gjøres attraktiv for folk på gjennomreise, samtidig som ressurser må puttes inn i sikkerhet på veien, sier ordføreren. Han har selv har en fortid som leder av Namsskogan familiepark med over 50 000 besøkende hvert år.


Tungtrafikken bedre enn sitt rykte

En bedre og sikrere vei dreier seg både om samfunnsøkonomi og ikke minst sikkerhet i trafikken for både trailersjåfører og andre som ferdes. At det ikke går galt oftere enn det tross alt gjør, skyldes at sjåførene i det store og hele er ekstremt dyktige, ellers ville det vært mye verre, sier Brekkvassmo.  Dette utsagnet er det lett å glemme blant alt snakk om utenlandske trailere med uerfarne og pressede sjåfører.

Optimisme og nye tiltak

Til tross for manglende bevilgninger til en europavei med internasjonal standard, skjer det ting på lokalt nivå. Av utførte oppgaver er det snakk om småting her og der som til sammen gjør en forskjell. Tiltak som at skog og kratt fjernes inntil veien slik at sikten blir bedre er enkelt og rimelig. Og så blir enkelte småpartier forbedret, ett etter ett. Samtidig snakkes det om en ny tenkemåte hvor man isteden for å "kriseutbedre" enkeltpunkter, heller gjør en skikkelig investering på lengre partier. Det skal ifølge studier bedre sikkerheten ytterligere.

Trenger 3,5 milliarder kroner!

For å få en vei som tilfredsstiller dagens krav til veistandard, er det etablert et interkommunalt samarbeid, Namdalen Samferdselskomité. De utarbeider planer for bedre infrastruktur, der E6 er høyeste prioritet, og målet er å stå sterkere for å få gjennom viktige saker sentralt. Kostnaden for å utbedre E6 på strekningen Grong - Nordland grense er estimert til 3,5 milliarder kroner. Først når dette er gjennomført kan innbyggerne i Namsskogan senke skuldrene og konsentrere seg om å beholde befolkningen og utvikle kommunen med den flotte naturen videre.

800 fiskevann på ett fiskekort

Har du lyst til å ta Namsskogan i nærmere øyesyn? Hovedattraksjonen er Namsskogan Familiepark, der det er dyrepark og spennende aktiviteter for eventyrlystne små og store. Stedet er svært populært og en av Nord -Trøndelags mest besøkte. Ellers er jakt- og fiskemulighetene enorme i området. Her kan du for eksempel få tilgang til 800 fiskevann på ett fiskekort!

#E6SydNord

Denne artikkelen er skrevet etter en testtur av nye Hyundai Tucson fra Oslo til Harstad på E6 utført av Bil og Motorbloggen i august 2015; #E6SydNord.  Kostnader ved turen ble delvis dekket av Hyundai Motor Norway. 

For mer informasjon om Namsskogan, se også:



0 Response to "Kommunen som kan dele Norge i to"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel