Geneve-messen: Citroen C4 Cactus
Av Vegar Bjørge
Dette er en bil mange venter på og som kan bli en suksess for Citroen. Citroen C4 Aircross har ikke slått til slik som Citroen hadde forventet. Aircross er egentlig en Mitsubishi ASX med Citroen styling. Slik kopiering selger sjelden bra. Segmentet er populært som bare det og de bilfabrikantene som lykkes med en kompakt-suv ligger ofte i toppen på salgsstatistikken. C4 Cactus kan bli en populær bil for dette er Citroen sitt eget produkt. Det vil nok bli litt diskusjon rundt utseendet på bilen, men i dette segmentet godtas ganske mye og alt er ikke like pent. Nissan Qashqai er et eksempel på at spesiell design selger.
Citroen Cactus kom som konsept på Frankfurt-utsillingen i fjol og produksjonsmodellen har fått beholde særpreget fra konseptet. Bilene får beholde sine spesielle luftpaneler på siden i tillegg til sin spesielle front. Takrailsen har fått litt retro-look i tillegg til at bakvinduene kun åpnes som gammeldagse vippevinduer. Innvendig har de droppet airbag i dashbordet for og gi plass til flere rom å stue vekk ting og tang i. Airbagene er i stedet festet i taket. Ganske smart men vektfordelingen bør bli noe ugunstig selv om jeg tror mekanismen for airbagene sitter lenger ned. Nå er vekten lav i Cactus og Citroen har gått langt for å spare kg. En ny vindusspyler-funksjon er tatt fram i samarbeid med Valeo, som gir mer effektiv spyling av vinduene og som førte til en mindre vindusspylertank. Alt i alt sparte de 12 kg på dette.
Motorutvalget begrenser seg til 2 bensinmotorer på 3 syl. og 1,2 liter og 2 dieselmotorer på 1,6 liter. Liker du bensin handler det om 82 eller 110 hk, og liker du diesel yter motoren 92 eller 100 hk. Utvendig mål er 416 cm lang, 173 cm bred og 148 cm høy. Den rommer 358 liter med bagasje. Bilen er i salg fra sommerferien.
Dette er en bil mange venter på og som kan bli en suksess for Citroen. Citroen C4 Aircross har ikke slått til slik som Citroen hadde forventet. Aircross er egentlig en Mitsubishi ASX med Citroen styling. Slik kopiering selger sjelden bra. Segmentet er populært som bare det og de bilfabrikantene som lykkes med en kompakt-suv ligger ofte i toppen på salgsstatistikken. C4 Cactus kan bli en populær bil for dette er Citroen sitt eget produkt. Det vil nok bli litt diskusjon rundt utseendet på bilen, men i dette segmentet godtas ganske mye og alt er ikke like pent. Nissan Qashqai er et eksempel på at spesiell design selger.
Citroen Cactus kom som konsept på Frankfurt-utsillingen i fjol og produksjonsmodellen har fått beholde særpreget fra konseptet. Bilene får beholde sine spesielle luftpaneler på siden i tillegg til sin spesielle front. Takrailsen har fått litt retro-look i tillegg til at bakvinduene kun åpnes som gammeldagse vippevinduer. Innvendig har de droppet airbag i dashbordet for og gi plass til flere rom å stue vekk ting og tang i. Airbagene er i stedet festet i taket. Ganske smart men vektfordelingen bør bli noe ugunstig selv om jeg tror mekanismen for airbagene sitter lenger ned. Nå er vekten lav i Cactus og Citroen har gått langt for å spare kg. En ny vindusspyler-funksjon er tatt fram i samarbeid med Valeo, som gir mer effektiv spyling av vinduene og som førte til en mindre vindusspylertank. Alt i alt sparte de 12 kg på dette.
Motorutvalget begrenser seg til 2 bensinmotorer på 3 syl. og 1,2 liter og 2 dieselmotorer på 1,6 liter. Liker du bensin handler det om 82 eller 110 hk, og liker du diesel yter motoren 92 eller 100 hk. Utvendig mål er 416 cm lang, 173 cm bred og 148 cm høy. Den rommer 358 liter med bagasje. Bilen er i salg fra sommerferien.
0 Response to "Geneve-messen: Citroen C4 Cactus"
Post a Comment