Formel 1: Første testing unnagjort
Av Vegar Bjørge
Jerez-banen i Spania fikk besøk av Formel 1-teamene denne uka og det var stor spenning til hvordan det skulle gå. Selvfølgelig var det spenning om hvordan bilene så ut, men det meste skulle dreie seg om motorer og hvor driftsikre disse skulle være. Det er klart at første testing vil også gi teamene litt å jobbe med når de kommer tilbake på fabrikken. Særlig Red Bull har en del å jobbe med, eller rettere sagt Renault. Etter 4 dager med testing er det nok Red Bull som står som det teamet med mest problemer. Det ble ikke mye kjøring på førerne og motorproblemene varte hele uken. Flere andre team som kjører med Renault-motorer hadde også problemer. Oppsummeringen av ukens testing er da at det er litt krise i Red Bull, mye jobb hos Renault, imponerende bra for Mercedes og i rute hos Williams, Mclaren og Ferrari. Alonso, Massa og Rosberg kjørte alle 100 runder eller mer siste dag og det må sies å være bra.
Vi kan ta en titt på oppsettingen foran årets VM, og gå igjennom team og førere.
Red Bull skal kjøre med Renault-motorer også i år og stjernen i Red Bull vil være Sebastian Vettel. Tyskeren har 4 VM titler og vunnet 39 ganger i løpet av 120 starter. Han vil også være favoritten i år, selv om jeg tror at nye motorer og helt nye biler gjør sitt til at Red Bull ikke får den starten de ønsker. Den andre føreren i Red Bull er ikke lenger Mark Webber. Australieneren la opp etter fjorårets sesong og kommer til å bli erstattet av Daniel Ricciardo. Han har kjørt 50 GPs og har 7. plass som sitt beste. Har imponert til tider for Toro Rosso de siste 2 sesongene. Bør likevel ikke være noen tvil om hvem som er førstefører hos Red Bull.
Ferrari ser ut til å ha den sterkeste føreroppsettingen i år med Fernando Alonso og Kimi Räikkönen. Alonso har kjørt i Ferrari siden 2010-sesongen men har foreløpig ingen titler for Ferrari. Han har 2 VM-titler med Renault, men det begynner å bli en stund siden. Likevel ser jeg på Alonso som den største utfordreren til Vettel og Alonso har vist i flere år at om Ferrari har flyten, skal mye til for at ikke Alonso blir verdensmester. Han står foreløpig med 32 seierer på 217 løp. Alonso får en tøff utfordrer i teamkompis Räikkönen. Finnen har imponert etter at han gjorde comeback i Formel 1 foran 2012-sesongen. Etter 2 år i Lotus var det på tide å flytte på seg og da falt valget på Ferrari. Teamet han ble verdensmester for i 2007. Han har bevist at han er en iceman og blir virkelig tøff å bryne seg på i årets sesong. Jeg tror ikke han kommer til å la seg vippe av pinnen om Ferrari skulle ta i bruk team-ordrer i år. Han vil nok ikke godta å bli satt i baksetet når sesongen er i gang. Dette kan være største aberet for Ferrari, det at de har 2 så jevne førere som begge har ambisjoner om å bli verdensmester.
Mercedes så til tider sterke ut i fjor, i hvertfall på kvalifiseringen. Farten i løpene var ikke fullt så imponerende. Jeg tror Mercedes kan bli å regne med i 2014. Motoren ser allerede pålitelig ut og det kan være verdifullt å slippe alt for mye jobb med den frem mot første løp i mars. Førerne er mer enn pålitelige. Lewis Hamilton tok over for Michael Schumacher foran fjorårs sesongen og vant 1 løp og tok 5 pole positions. Han ble tidenes yngste verdensmester når han vant tittelen i 2008 med McLaren. Det har blitt 22 seierer på 129 løp og Hamilton er enda ikke 30 år. Kanskje han blir 1. verdensmester i Mercedes på en mannsalder? Den som kan ødelegge akkurat det er Nico Rosberg. Viste i hele fjor at han er omtrent på samme nivå som Hamilton, men er kanskje ikke like mye vant til tøft press når han leder løp. Han har vunnet 3 løp på 147 starter, men jeg kan garantere at han kommer til å vinne flere i fremtiden.
McLaren har hatt noen tøffe sesonger og ikke fått det til. I fjor måtte dette seiersvante teamet ta til takke med plasseringer midt i feltet. Det er de nok ikke fornøyd med i år, og Jenson Button sikter mot pallplasseringer allerede i starten på året. Nå spørs det kanskje om motorbytte neste år får litt innvirkning på årets sesong. Allerede nå går det rykter om at McLaren og Mercedes ikke samarbeider like bra som de før har gjort. Det vil uansett bli spennende å se om Button kan legge flere seierer på sine allered 15. Han har også en verdensmestertittel fra 2009 med Brown Racingteam. Button er en av veteranene i feltet med 249 starter og 1072 poeng tilsammen. Ved siden av Button får vi en danske ved navn Kevin Magnussen, en rask 21 åring som klarte å imponere i sesongens første tester. Tanken er nok uansett at han skal ha et lære år sammen med Button, og heller være med å bidra til seirer neste år når Honda kommer på laget. Vi gleder oss uansett til å se dansken i aksjon.
Lotus har hatt to gode sesonger med Kimi Räikkonen og Roman Grosjean. Nå er bare Grosjean igjen i teamet som ikke fikk testet på Jerez fordi bilen ikke var i orden. Teamet slet hele fjor med begrensede midler, men likevel var de med og kjempet i fremste rekke. I år tror ikke jeg på Lotus lenger og jeg vil anta at de kommer til å slite med å ta poeng. Håper jeg tar feil og at teamet kan ta like mange som fjorårets 315 poeng. Grosjean har 2. plass som sin beste plassering på sine 45 løp, men har sanket hele 228 poeng. Ved siden av Grosjean finner vi Pastor Maldonado. På 58 starter har han sanket 47 poeng og han har faktisk vunnet et løp.
Resten av feltet består av følgende team og førere:
Williams med førerne Felipe Massa og Valteri Bottas, Caterham med førerne Marcus Ericsson og Kamui Kobayashi, Toro Rosso med førerne Jean-Eric Vergne og Daniil Kyvaat, Marussia med førerne Max Chilton og Jules Bianchi, Sauber med førerne Esteban Gutierrez og Giedo Van der Garde, Force India med førerne Sergio Perez og Nico Hulkenberg.
Merk dere at vi får inn svensken Marcus Ericsson. Det kommer mer om han og de andre nykommerne ved en senere anledning.
Sauber C33-Ferrari |
Jerez-banen i Spania fikk besøk av Formel 1-teamene denne uka og det var stor spenning til hvordan det skulle gå. Selvfølgelig var det spenning om hvordan bilene så ut, men det meste skulle dreie seg om motorer og hvor driftsikre disse skulle være. Det er klart at første testing vil også gi teamene litt å jobbe med når de kommer tilbake på fabrikken. Særlig Red Bull har en del å jobbe med, eller rettere sagt Renault. Etter 4 dager med testing er det nok Red Bull som står som det teamet med mest problemer. Det ble ikke mye kjøring på førerne og motorproblemene varte hele uken. Flere andre team som kjører med Renault-motorer hadde også problemer. Oppsummeringen av ukens testing er da at det er litt krise i Red Bull, mye jobb hos Renault, imponerende bra for Mercedes og i rute hos Williams, Mclaren og Ferrari. Alonso, Massa og Rosberg kjørte alle 100 runder eller mer siste dag og det må sies å være bra.
Vi kan ta en titt på oppsettingen foran årets VM, og gå igjennom team og førere.
Red Bull skal kjøre med Renault-motorer også i år og stjernen i Red Bull vil være Sebastian Vettel. Tyskeren har 4 VM titler og vunnet 39 ganger i løpet av 120 starter. Han vil også være favoritten i år, selv om jeg tror at nye motorer og helt nye biler gjør sitt til at Red Bull ikke får den starten de ønsker. Den andre føreren i Red Bull er ikke lenger Mark Webber. Australieneren la opp etter fjorårets sesong og kommer til å bli erstattet av Daniel Ricciardo. Han har kjørt 50 GPs og har 7. plass som sitt beste. Har imponert til tider for Toro Rosso de siste 2 sesongene. Bør likevel ikke være noen tvil om hvem som er førstefører hos Red Bull.
Ferrari ser ut til å ha den sterkeste føreroppsettingen i år med Fernando Alonso og Kimi Räikkönen. Alonso har kjørt i Ferrari siden 2010-sesongen men har foreløpig ingen titler for Ferrari. Han har 2 VM-titler med Renault, men det begynner å bli en stund siden. Likevel ser jeg på Alonso som den største utfordreren til Vettel og Alonso har vist i flere år at om Ferrari har flyten, skal mye til for at ikke Alonso blir verdensmester. Han står foreløpig med 32 seierer på 217 løp. Alonso får en tøff utfordrer i teamkompis Räikkönen. Finnen har imponert etter at han gjorde comeback i Formel 1 foran 2012-sesongen. Etter 2 år i Lotus var det på tide å flytte på seg og da falt valget på Ferrari. Teamet han ble verdensmester for i 2007. Han har bevist at han er en iceman og blir virkelig tøff å bryne seg på i årets sesong. Jeg tror ikke han kommer til å la seg vippe av pinnen om Ferrari skulle ta i bruk team-ordrer i år. Han vil nok ikke godta å bli satt i baksetet når sesongen er i gang. Dette kan være største aberet for Ferrari, det at de har 2 så jevne førere som begge har ambisjoner om å bli verdensmester.
Mercedes så til tider sterke ut i fjor, i hvertfall på kvalifiseringen. Farten i løpene var ikke fullt så imponerende. Jeg tror Mercedes kan bli å regne med i 2014. Motoren ser allerede pålitelig ut og det kan være verdifullt å slippe alt for mye jobb med den frem mot første løp i mars. Førerne er mer enn pålitelige. Lewis Hamilton tok over for Michael Schumacher foran fjorårs sesongen og vant 1 løp og tok 5 pole positions. Han ble tidenes yngste verdensmester når han vant tittelen i 2008 med McLaren. Det har blitt 22 seierer på 129 løp og Hamilton er enda ikke 30 år. Kanskje han blir 1. verdensmester i Mercedes på en mannsalder? Den som kan ødelegge akkurat det er Nico Rosberg. Viste i hele fjor at han er omtrent på samme nivå som Hamilton, men er kanskje ikke like mye vant til tøft press når han leder løp. Han har vunnet 3 løp på 147 starter, men jeg kan garantere at han kommer til å vinne flere i fremtiden.
McLaren har hatt noen tøffe sesonger og ikke fått det til. I fjor måtte dette seiersvante teamet ta til takke med plasseringer midt i feltet. Det er de nok ikke fornøyd med i år, og Jenson Button sikter mot pallplasseringer allerede i starten på året. Nå spørs det kanskje om motorbytte neste år får litt innvirkning på årets sesong. Allerede nå går det rykter om at McLaren og Mercedes ikke samarbeider like bra som de før har gjort. Det vil uansett bli spennende å se om Button kan legge flere seierer på sine allered 15. Han har også en verdensmestertittel fra 2009 med Brown Racingteam. Button er en av veteranene i feltet med 249 starter og 1072 poeng tilsammen. Ved siden av Button får vi en danske ved navn Kevin Magnussen, en rask 21 åring som klarte å imponere i sesongens første tester. Tanken er nok uansett at han skal ha et lære år sammen med Button, og heller være med å bidra til seirer neste år når Honda kommer på laget. Vi gleder oss uansett til å se dansken i aksjon.
Lotus har hatt to gode sesonger med Kimi Räikkonen og Roman Grosjean. Nå er bare Grosjean igjen i teamet som ikke fikk testet på Jerez fordi bilen ikke var i orden. Teamet slet hele fjor med begrensede midler, men likevel var de med og kjempet i fremste rekke. I år tror ikke jeg på Lotus lenger og jeg vil anta at de kommer til å slite med å ta poeng. Håper jeg tar feil og at teamet kan ta like mange som fjorårets 315 poeng. Grosjean har 2. plass som sin beste plassering på sine 45 løp, men har sanket hele 228 poeng. Ved siden av Grosjean finner vi Pastor Maldonado. På 58 starter har han sanket 47 poeng og han har faktisk vunnet et løp.
Caterham CT05 |
Williams med førerne Felipe Massa og Valteri Bottas, Caterham med førerne Marcus Ericsson og Kamui Kobayashi, Toro Rosso med førerne Jean-Eric Vergne og Daniil Kyvaat, Marussia med førerne Max Chilton og Jules Bianchi, Sauber med førerne Esteban Gutierrez og Giedo Van der Garde, Force India med førerne Sergio Perez og Nico Hulkenberg.
Merk dere at vi får inn svensken Marcus Ericsson. Det kommer mer om han og de andre nykommerne ved en senere anledning.
0 Response to "Formel 1: Første testing unnagjort"
Post a Comment