Toyota Verso er først ut med BMW motor
Av Vegar Bjørge
Jeg stusset litt når jeg fikk høre at BMW og Toyota skulle samarbeide om å utvikle motorer. Jeg kunne skjønt det om BMW hadde gått til Honda for å finne en felles måte å utvikle motorer på, men Toyota av alle var litt overraskende. Toyota er verdens mest produserende bilmerke og har alltid bygget bra motorer, om ikke de beste. BMW er en av de ledende merkene innen premiumsegmentet, og har alltid bygget verdens beste motorer, også på dieselsiden. Få om noen kan måle seg mot BMW når det gjelder effektfulle R6-motorer eller V8-motorer. Disse passer i mine tanker ikke inn i Toyota sin modellflora og hvorfor skal de da kjøpe motorer fra BMW? Toyota trengte en liten dieselmotor og BMW sto klare med en fin 1,6 liters maskin som allerede er å finne i Mini. Toyota ønsker ikke å utvikle dieselmotorer selv i fremtiden, men vil fokusere på hybriddrivlinjer. Ettersom diesel fortsatt er populær i Europa måtte noe gjøres og særlig i modeller som appelerer til familen.
Toyota Verso vil nå være mulig å få med dieselmotor fra BMW. Dieselalternativene har fra før vært en 2,0-liter og to 2,2-litere, men med den nye motoren vil drivstofforbruket gå ned og den vil bli billigere å kjøpe. Det er ikke sikkert at den går så veldig mye dårligere enn 2,0-liters alternativet. I Verso vil motoren ha 112 hk, det er 12 hk mindre enn 2,0-liters alternativet, men med 270 nm i dreiemoment vil ikke 1,6-literen stå så mye tilbake for 2,0-literen. Det har vært ganske omfattende jobb for å få motoren på plass i Toyota Verso. Motorfester har blitt flyttet, elektronikken har måtte forandres, stopp/start-systemet måtte tilpasses og et nytt svinghjul måtte lages. I tillegg til 1,6-literen skal også Toyota få bruke 2,0-liters maskinen til BMW. Hvilke modeller som får den er enda ikke bestemt, men at en av de er Avensis er nok ganske sikkert.
I tillegg til motorsamarbeid skal også BMW og Toyota utvikle en sportsbil sammen. Om dette blir en ny supersportsbil vet vi foreløpig ikke, men at Toyota ønsker å fortsette med utvikling av sportslige modeller er ingen hemlighet. De har hatt stor suksess med sin GT86 og neste sportslige modell fra Toyota bør være en ny Supra. Det passer også godt inn i BMW sin modell flora. De mangler en konkurrent til supersportsbilene hos Audi og Mercedes. BMW har i flere år vist forskjellige sportsbils konsepter, både med og uten hybridteknikk. Det ligger nok i kortene at supersportsbilen vil få en form for el-drift og det er her Toyota kan hjelpe BMW. På hybridteknikk er Toyota nemlig verdensledene.
Spennende framtid for BMW og Toyota i et samarbeid mellom en av verdens morsomste merker (BMW) og kjedeligste merker (Toyota). BMW blir mer miljøvennlig og kjedelig mens Toyota blir mer kjørevennlig og morsom. Om Lexus får glede av samarbeidet er foreløpig usikkert men man skal ikke helt se bort fra det.
Vi skal selvfølgelig prøvekjøre Verso med BMW-diesel så fort det lar seg gjøre, men den er ikke å få før februar neste år. Skulle ikke forundre meg om Verso nå blir en suksess.
Jeg stusset litt når jeg fikk høre at BMW og Toyota skulle samarbeide om å utvikle motorer. Jeg kunne skjønt det om BMW hadde gått til Honda for å finne en felles måte å utvikle motorer på, men Toyota av alle var litt overraskende. Toyota er verdens mest produserende bilmerke og har alltid bygget bra motorer, om ikke de beste. BMW er en av de ledende merkene innen premiumsegmentet, og har alltid bygget verdens beste motorer, også på dieselsiden. Få om noen kan måle seg mot BMW når det gjelder effektfulle R6-motorer eller V8-motorer. Disse passer i mine tanker ikke inn i Toyota sin modellflora og hvorfor skal de da kjøpe motorer fra BMW? Toyota trengte en liten dieselmotor og BMW sto klare med en fin 1,6 liters maskin som allerede er å finne i Mini. Toyota ønsker ikke å utvikle dieselmotorer selv i fremtiden, men vil fokusere på hybriddrivlinjer. Ettersom diesel fortsatt er populær i Europa måtte noe gjøres og særlig i modeller som appelerer til familen.
Toyota Verso vil nå være mulig å få med dieselmotor fra BMW. Dieselalternativene har fra før vært en 2,0-liter og to 2,2-litere, men med den nye motoren vil drivstofforbruket gå ned og den vil bli billigere å kjøpe. Det er ikke sikkert at den går så veldig mye dårligere enn 2,0-liters alternativet. I Verso vil motoren ha 112 hk, det er 12 hk mindre enn 2,0-liters alternativet, men med 270 nm i dreiemoment vil ikke 1,6-literen stå så mye tilbake for 2,0-literen. Det har vært ganske omfattende jobb for å få motoren på plass i Toyota Verso. Motorfester har blitt flyttet, elektronikken har måtte forandres, stopp/start-systemet måtte tilpasses og et nytt svinghjul måtte lages. I tillegg til 1,6-literen skal også Toyota få bruke 2,0-liters maskinen til BMW. Hvilke modeller som får den er enda ikke bestemt, men at en av de er Avensis er nok ganske sikkert.
I tillegg til motorsamarbeid skal også BMW og Toyota utvikle en sportsbil sammen. Om dette blir en ny supersportsbil vet vi foreløpig ikke, men at Toyota ønsker å fortsette med utvikling av sportslige modeller er ingen hemlighet. De har hatt stor suksess med sin GT86 og neste sportslige modell fra Toyota bør være en ny Supra. Det passer også godt inn i BMW sin modell flora. De mangler en konkurrent til supersportsbilene hos Audi og Mercedes. BMW har i flere år vist forskjellige sportsbils konsepter, både med og uten hybridteknikk. Det ligger nok i kortene at supersportsbilen vil få en form for el-drift og det er her Toyota kan hjelpe BMW. På hybridteknikk er Toyota nemlig verdensledene.
Spennende framtid for BMW og Toyota i et samarbeid mellom en av verdens morsomste merker (BMW) og kjedeligste merker (Toyota). BMW blir mer miljøvennlig og kjedelig mens Toyota blir mer kjørevennlig og morsom. Om Lexus får glede av samarbeidet er foreløpig usikkert men man skal ikke helt se bort fra det.
Vi skal selvfølgelig prøvekjøre Verso med BMW-diesel så fort det lar seg gjøre, men den er ikke å få før februar neste år. Skulle ikke forundre meg om Verso nå blir en suksess.
0 Response to "Toyota Verso er først ut med BMW motor"
Post a Comment