Rally: Årets siste VM-løp

Av Vegar Bjørge
Foto: wrc.com


Rallysesongen 2013 er snart over og alt er avgjort før siste runde i Wales Rally GB. Likevel er interessen like stor som i starten av sesongen og interessen av å vinne har ikke blitt noe mindre. Volkswagen har tatt merkesmesterskapet med god margin og Sebastian Ogier har tatt førermesterskapet med enda bedre margin. Finnes det noen konkurrenter? Nei, egentlig ikke. Vi kan nok si at Jari-Matti Latvala var en konkurrent før sesongen startet, og det var ikke bestemt at Ogier skulle være 1. fører for Volkswagen. Men det ble ikke mer enn en utfordrer tanke for Latvala. Etter 2 løp var han hektet av. Og igrunnen gjaldt det også resten av feltet, med unntak av en annen franskmann, Sebastian Loeb. Ogier hadde 46 poeng mens Loeb sto oppført med 43. Det var likevel klart at Loeb ikke kom til å utfordre Ogier om tittelen. Det måtte andre ta seg av for mesteren skulle bare kjøre 4 løp og hadde ikke muligheter i sammendraget. Det ble likevel 2 seierer og en 2. plass.

Mikko Hirvonen og Mads Østberg var to på papiret farlige konkurrenter. Hirvonen tok 30 poeng på de 3 første løpene mens Østberg fikk 36 poeng. Ogier hadde sanket 74 poeng.  Altså var det ingen som kunne ta fra franskmann tittelen for 2013 og selv om det ikke har gått like knirkefritt hele sesongen, har han vært raskest i alle rallyene han har kjørt. Han har også tatt poeng i alle rallyløpene i år, og om han ikke hadde fått problemer i Hellas og Tyskland, hadde han også vært på pallen i alle løp i år. Imponerende! Ødeleggende?

Det er nok på sin plass og stille spørsmålet om ikke enerne ødelegger motorsporten. Vi er ikke tjent med overlegne førere som Ogier og jeg tror nok interessen kan dabbe litt av hos mange om vi ikke får inn mer rivalisering. Jeg vet ikke om dere husker tiden før Loeb tok sin første seier. Vi hadde flere som kunne vinne VM, i tillegg var det flere som kunne vinne enkelt løp. Vår egen Petter Solberg tok siste ikke franske tittel og flere var i tetkampen når sesongen nærmet seg slutten. Vi har også hatt noen tette fighter i løpet av årene som Loeb tok sine 9 titler og den tetteste var nok mellom Loeb og Ogier da de begge kjørte i Citroen. Den gang valgte Citroen og ikke la de to kjøre mot hverandre og Ogier måtte skuffende legge inn ankeret. Hirvonen har også kunnet gi Loeb en viss kamp, men det ser ikke ut som finnen lenger har samme farten inne som han hadde før. Så kan da noen redde interessen for rallysporten?

Kan noen gi Vokswagen kamp?
Hyundai kommer på banen til riktig tid og Wales Rally GB er siste uten den asiatiske utfordreren. Og for en fører de har kapret. Thierry Neuville, som ble den som ser ut til å komme nærmest Ogier i årets sesong. Alle ville ha belgieren men både Citroen og Ford måtte se at han valgte nykommeren. Kan dette bli et vinnende team? Jeg tror det. Hyundai er klare på at de ikke ønsker en fiasko som sist gang og nå har de forberedt seg bedre enn noen annen. Kanskje ikke like bra som Volkswagen, men ikke så langt etter. Det bør gi resultater og de må nå allerede i starten være godt med for å ha et håp om og utfordre Ogier i 2015. Neste år tror jeg faktisk utfordrerne bare kommer fra Volkswagen og da først og fremst fra Latvala. Vi har også Andreas Mikkelsen i dette teamet og han bør prester godt neste sesong for å være en utfordrer i 2015. Da har vi kanskje 4 som kan ta en mestertittel, og jeg har ikke regnet med Hirvonen og Østberg. Begge føler jeg er i en nedadgående kurve.

Vi får komme oss inn på helgens løp som er altså årets siste løp. Jeg er sikker på at dette løpet blir spennende og det er 11 til start i gromklassen. 5 Forder, 3 Volkswagener og 3 Citroener. Vi kjenner fabrikkførerne og i tillegg kan vi nevne at forhenværende Formel 1-fører, Robert Kubica fra Polen, får kjøre en Citroen DS 3 WRC i årets siste løp. Han har kjørt i WRC 2-klassen i år som han allerede har vunnet. Foran helgens løp blir det interessant å se hvor rask han er i en WRC-bil. Det kan også tenkes at han har muligheter for en full sesong i neste års Citroen DS3 WRC. Citroen gjorde forresten en tabbe foran helgens løp som fører til at Dani Sordo får et tidstillegg på 5 minutter. Dermed er hans sjanser for en god plassering borte. Teamet valgte å bygge en ny bil til han fra et karosseri som juniorteamet hadde tilgjengelig. Citroen-teamet har bygget 8 biler i år, som er en maks grense, men de trodde de kunne bruke et av juniorteamets ubrukte karosserier, men dette gikk altså ikke. Derfor ble det straff. Begrensninger på karosserier er for å holde kostnadene nede og noe jeg tror egentlig ikke er så dumt. Sordo får uansett kjøre, men må altså tåle en tidsstraff.

Mitt tips denne helgen er at vi får Neuville og Østberg i topp sammen med Ogier. Se også opp for Mikkelsen, som har kjørt mange billøp på dette underlaget og kan overraske her i Wales.

Til slutt tar vi med en gledelig nyhet om at Toyota GT86 nå skal bli rallybil. Den bygges etter reglementer i klasse R3C. Klassen er ny og her er det kun tillatt med 2-hjulstrekkere uten turbo og med maks 2,0 liters volum og 1080 kg. Bilen blir også utstyrt med en 6-trinns sekvensiell kasse. Bas for rallybilen er banebilen GT 86 CS-V3 som Toyota har kjørt i en egen klasse i tillegg til langdistanseløp. Bilen blir tilgjengelig for privatteam til sesongen 2015. Kan vi håpe på retur til kongeklassen for Toyota

0 Response to "Rally: Årets siste VM-løp"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel