Nyheter: Mini
Av David K Andersen
Mange klager på at de ikke ser forskjell når det kommer nye bilmodeller. Tullball. Setter du den nye og den gamle ved siden av hverandre er forskjellen som regel temmelig stor. Men en bil sliter jeg litt med, og det er Mini. I dag har tredje generasjon "moderne" Mini blitt lansert, og ved første kikk er det ikke store forskjellen denne gangen heller. Iallfall ikke på avstand. Ved en nærmere kikk, viser det seg imidlertid at det denne gangen blir litt lettere å se forskjell på ny og gammel. Grillen har blitt ennå mer dominant og minner dessuten ganske mye om en som har en altfor stor tannregulering på den nedre rekka med fortenner. I bakenden har man ryddet opp litt, designet er enklere og bedre enn før. Fra siden er karosseriet bøyd til på en mer moderne måte.
Bilen er litt større på alle kanter, og bagasjerommet har vokst betydelig selv om det fortsatt ikke er spesielt stort. Cooper får en tresylindret 1,5-liter på 136 hestekrefter og 220NM. Sistnevnte er ganske imponerende for en liten bensinmotor. Cooper S får 2-liters firer på 192hk, men sammenliknet med den lille treeren, relativt beskjedne 280NM. En diesel-treer på 1,5 liter og 116hk er også spennende. Forbruket på de tre er henholdsvis, 0,44, 0,56 og 0,35. Ganske imponerende for alle tre igrunn.
Det blir spennende å prøve denne bilen, den er basert på BMWs nye UKL1-plattform, som også er basen for den nye 2-serien som er på vei. Burde være bra saker.
På utstyrslisten kommer det flere nyheter. For første gang får man Mini med adaptivt chassis om man vil. Headup-display, ryggekamera og justerbart baksete er andre nyheter. Og så mellomgasser den på egenhånd da man girer ned!
Mange klager på at de ikke ser forskjell når det kommer nye bilmodeller. Tullball. Setter du den nye og den gamle ved siden av hverandre er forskjellen som regel temmelig stor. Men en bil sliter jeg litt med, og det er Mini. I dag har tredje generasjon "moderne" Mini blitt lansert, og ved første kikk er det ikke store forskjellen denne gangen heller. Iallfall ikke på avstand. Ved en nærmere kikk, viser det seg imidlertid at det denne gangen blir litt lettere å se forskjell på ny og gammel. Grillen har blitt ennå mer dominant og minner dessuten ganske mye om en som har en altfor stor tannregulering på den nedre rekka med fortenner. I bakenden har man ryddet opp litt, designet er enklere og bedre enn før. Fra siden er karosseriet bøyd til på en mer moderne måte.
Bilen er litt større på alle kanter, og bagasjerommet har vokst betydelig selv om det fortsatt ikke er spesielt stort. Cooper får en tresylindret 1,5-liter på 136 hestekrefter og 220NM. Sistnevnte er ganske imponerende for en liten bensinmotor. Cooper S får 2-liters firer på 192hk, men sammenliknet med den lille treeren, relativt beskjedne 280NM. En diesel-treer på 1,5 liter og 116hk er også spennende. Forbruket på de tre er henholdsvis, 0,44, 0,56 og 0,35. Ganske imponerende for alle tre igrunn.
Det blir spennende å prøve denne bilen, den er basert på BMWs nye UKL1-plattform, som også er basen for den nye 2-serien som er på vei. Burde være bra saker.
På utstyrslisten kommer det flere nyheter. For første gang får man Mini med adaptivt chassis om man vil. Headup-display, ryggekamera og justerbart baksete er andre nyheter. Og så mellomgasser den på egenhånd da man girer ned!
0 Response to "Nyheter: Mini"
Post a Comment