Rally: Volkswagen i tet etter 2 dager i Portugal

Av Vegar Bjørge

Foto: wrc.com
 Sebastian Ogier er mannen å slå i rally denne sesongen, så også i Portugal. Det så ut som Mads Østberg hadde det i tankene for etter 2 etapper var det nordmannen som var raskest i sin Ford, og han sa han satset hardt, kanskje for hardt etter hans egne ord. På SS3 var det slutt for Østberg og en rulling skulle skape litt trening for mekanikerne. De måtte gjøre en god jobb for å få bilen klar til dag 2. Verdifull kjøring selv om løpet er ødelagt og poeng er utenfor rekkevidde. Vår andre nordmann i gromklassen, Andreas Mikkelsen, skulle også få problemer på første dag av rallyet. På 4. etappe mistet han servostyringen tidlig og måtte jobbe for å komme seg til mål. Heldigvis var det også den siste lange av 1. dags etappe. Det gjennsto da bare en kort superspecial. Den som imponerte på dag en var Dani Sordo i Citroen som kjørte mye raskere enn sin teamkompis Miko Hirvonen og nesten like fort som Ogier. Det var bare det at gleden skulle ikke vare. Dekkene var et problem og de som valgte å kjøre på soft gummi måtte gjøre det de kunne for å spare de best mulig. Ogier er flink til det, men det ville igjen si at han tapte litt på den siste lange etappen i forhold til de som valgte å kjøre på hard gummi.

Topp 6 etter 1. dag:
1. S Ogier
2. D Sordo   + 4,4
3. J M Latvala   + 11,4
4. M Hirvonen   + 16,2
5. T Neuville   + 30,7
6. E Novikov   + 1,17,0

Bak disse kjempet N Al-Attayah, M Prokop, M Kosciuszko og D Kuipers.

Dag 2 startet med en etappe hvor Sordo var raskest, og Ogier nest raskest, ihvertfall ute på etappen. Sordo kom ikke til mål men krasjet godt ute på etappen. Da var det ferdigkjørt for spaniolen, som virkelig kjørte godt i sin Citroen. Ogier klaget på en bil som ikke fungerte perfekt. Kanskje derfor han ikke klarte å kjøre noe særlig fra sin teamkompis Latvala? Han vant uanset dagens 4 siste etapper, så bilen kunne nok ikke være helt håpløs. Først i løypa var 2 nordmenn. På grunn av problemer på første dag måtte de starte helt fremst, og Østberg og Mikkelsen imponerer. Østberg abonnerer på 4. plasser hele dagen mens Mikkelsen tar 6. og 7. plasser på 2. dags 6 etapper. Slik kjøring blir det poeng av og Mikkelsen kjører seg godt inn på poengplass i løpet av dagen. Østberg kjører seg opp til en 12. plass, men han er fortsatt et stykke unna poeng. Uhellene kommer tett i Portugal og både Neuville, Kosciuszko og Prokop må ta sin del av de. Det er lett å kjøre ut og da ødelegger man som regel bilen i en eller annen steinblogg eller lignende. Ogier imponerer mest 2. dag sammen med Østberg. Franskmannen har vært syk de siste 2 uker å kjører fortsatt med virus i kroppen. Dette merker han godt på de lengste strekkene, men det gir også litt spenning i rallyet. Hva hadde denne mannen ledet med om han ikke hadde vært litt syk? Mikkelsen kjører sitt første løp i Polo og gjør det bra. Det går fort sier han og han har for mye opplysninger i sine fartsnoter. Det å gå fra en S2000 bil og over i WRC krever forberedelser og det er ikke bare det at man skal lære seg å takle bilen i større fart. Man må også få orden på notene på nytt. Det blir spennende å følge Mikkelsen, for det er helt klart at han sitter i feltets beste bil med det teamet som har mest penger.Vi får håpe han holder seg på vegen i morgen også og at vi får en nordmann i topp 6 i Portugal.

Topp 6 etter dag 2:
1. S Ogier  
2. J M Latvala   + 34,8
3. M hirvonen   + 1,08,5
4. E Novikov   + 4,23,9
5. N Al-Attiyah   + 6,19,2
6. A Mikkelsen   + 7,22,3

Vi kommer tilbake til avslutningen av løpet i morgen.

Foto: wrc.com


0 Response to "Rally: Volkswagen i tet etter 2 dager i Portugal"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel