Bilstatistikk: Nedgang i bilsalget for mars
Av Vegar Bjørge
Det ble registrert 10 735 biler i mars 2013, noe som er en nedgang 17,7 % eller 2 316 biler i forhold til i fjor. Noe av nedgangen skyldes påsken, men det kan virke som bilnæringen går en tøffere tid i møte. Ser man på de 10 siste årene, var marstallene 4,2 % høyere i mars i år enn de foregående årene. Dieselandelen var på lave 54,7 % og vi må tilbake til desember 2006 for å finne en lavere dieselandel. Dette er interessant og tyder på spennende tider for bensinmotoren. Personlig tror jeg vi nå kommer til å se økt salg hos de som lager gode bensinmotorer med lavt forbruk, deriblant Honda. Dette merket forsvant nesten hos norske bilforhandlere da dieselandelen skjøyt i været i 2007. En annen grunn til at dieselandelen synker er nok det at hybrid og el-bilandelen øker. De foregående årene har det vært miljøvennlig å velge dieselmotor fremfor bensinmotor, og de som kjøpte diesel av en slik grunn, har nå gått over til hybrid og el-biler.
Biler med el-motor øker på det norske markedet og i mars ble det registrert 343 el-biler. Biler med hybriddrift sto for 665 registreringer og det er nesten en økning på 50 % fra fjorårets marsmåned. Imponerende!
Topp 20-lista for mars 2013:
1 VW Golf 555 (1966)
2 Mazda CX-5 489 (1476)
3 Toyota Auris 400 (979)
4 Nissan Leaf 297 (849)
5 Volvo V40 270 (773)
6 Ford Focus 264 (834)
7 Nissan Qashqai 259 (731)
8 VW Passat 258 (777)
9 Skoda Octavia 243 (587)
10 Toyota Yaris 240 (1033)
11 VW Tiguan 238 (745)
12 Mitsubishi Outlander 234 (893)
13 Toyota Avensis 224 (623)
14 Mercedes A-Class 221 (669)
15 Volvo V70 219 (688)
16 Honda CR-V 214 (645)
17 Volvo V60 190 (587)
18 Toyota Prius 154 (599)
19 Peugeot 208 148 (529)
20 Audi A4 139 (487)
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikk.
Lista bør nok få noen kommentarer og når man ser på salgstallene er det særlig Nissan Leaf og Qashqai som imponerer. Leaf fordi det er en el-bil og den selges altså i nær 300 eksemplarer pr. mnd. og totalen hittil i år er imponerende 849 eksemplarer. Det er klart at avgiftssystemet i Norge hjelper på, men likevel. Qashqai har nå vært på markedet i 7 år og er fortsatt en toppselger. I tillegg til at den måned etter måned ligger på topp 10-lista, har den vært mestselgende SUV i lang tid. Helt til Mazda CX-5 kom, og har gitt nytt liv til Mazda. Populære Mitsubishi ASX, som lå helt i toppen i fjor, er nå ute av topp 20-lista, og i stedet har den større Mitsubishi Outlander sneket seg inn blant topp 20. Skoda Octavia har også i mange år vært en favoritt blant oss nordmenn, og den kommer nok mest sannsynlig til å klatre oppover listen etter som den nye modellen begynner å nå forhandlerne. Nye Toyota Auris har funnet sin plass i nordmenns hjerter og den kan nok utfordre VW Golf om topplasseringen nå da den også er å få i stasjonsvognutgave.
Topp 10 bilmerker januar - mars 2013:
1. Volkswagen 4712 (1440)
2. Toyota 4088 (1301)
3. Volvo 2509 (826)
4. Ford 2145 (666)
5. Mazda 1844 (594)
6. Nissan 1806 (620)
7. Audi 1726 (488)
8. BMW 1658 (473)
9. Mitsubishi 1517 (488)
10. Mercedes 1508 (460)
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikk.
Volkswagen og Toyota ser ut til å gjøre opp om topplassen, mens det er tett mellom resten. Mazda kommer til å klatre med sin CX-5 og 6-modell. Disse bør gi Mazda mulighet til å kjempe om 3. plassen når året nærmer seg slutten. I den tyske premiumskampen er det foreløpig Audi som har teten, men her er det tett å både Mercedes og BMW har spennende modeller på gang som vil løfte salget. Audi kommer snart til å kunne levere sin Audi A3 i sedan utgave, mens BMW snart er klar med sin 4-serie. Mercedes kommer med sin CLA og selv om vi nordmenn ikke er så glade i sedanmodeller, tror jeg at det kan bli en forandring på akkurat det.
VW Golf er fortsatt Norges mest solgte bil og stasjonsvognsutgaven vil nok bidra til at den holder seg der. |
Det ble registrert 10 735 biler i mars 2013, noe som er en nedgang 17,7 % eller 2 316 biler i forhold til i fjor. Noe av nedgangen skyldes påsken, men det kan virke som bilnæringen går en tøffere tid i møte. Ser man på de 10 siste årene, var marstallene 4,2 % høyere i mars i år enn de foregående årene. Dieselandelen var på lave 54,7 % og vi må tilbake til desember 2006 for å finne en lavere dieselandel. Dette er interessant og tyder på spennende tider for bensinmotoren. Personlig tror jeg vi nå kommer til å se økt salg hos de som lager gode bensinmotorer med lavt forbruk, deriblant Honda. Dette merket forsvant nesten hos norske bilforhandlere da dieselandelen skjøyt i været i 2007. En annen grunn til at dieselandelen synker er nok det at hybrid og el-bilandelen øker. De foregående årene har det vært miljøvennlig å velge dieselmotor fremfor bensinmotor, og de som kjøpte diesel av en slik grunn, har nå gått over til hybrid og el-biler.
Nissan Leaf har solgt i 50 000 eksemplarer og vi i Norge har bidratt relativt bra. |
Gjennomsnittlig CO2-utslipp er på 128 g/km, 126 g/km for bensinbiler mens for dieselbiler er tallet 137 g/km. Dette har sammenheng med at de fleste dieselbiler har noe større motor enn bensinbilene og at stor en stor andel større biler fortsatt blir valgt med dieselalternativ. I motsatt ende av skalaen er det slik at de som kjøper småbiler velger bensinmotor fremfor diesel. Fortsatt vil dieselmotorene ha mindre forbruk og CO2-utslipp enn bensinmotoren om den sitter i samme biltype.
Topp 20-lista for mars 2013:
1 VW Golf 555 (1966)
2 Mazda CX-5 489 (1476)
3 Toyota Auris 400 (979)
4 Nissan Leaf 297 (849)
5 Volvo V40 270 (773)
6 Ford Focus 264 (834)
7 Nissan Qashqai 259 (731)
8 VW Passat 258 (777)
9 Skoda Octavia 243 (587)
10 Toyota Yaris 240 (1033)
11 VW Tiguan 238 (745)
12 Mitsubishi Outlander 234 (893)
13 Toyota Avensis 224 (623)
14 Mercedes A-Class 221 (669)
15 Volvo V70 219 (688)
16 Honda CR-V 214 (645)
17 Volvo V60 190 (587)
18 Toyota Prius 154 (599)
19 Peugeot 208 148 (529)
20 Audi A4 139 (487)
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikk.
Lista bør nok få noen kommentarer og når man ser på salgstallene er det særlig Nissan Leaf og Qashqai som imponerer. Leaf fordi det er en el-bil og den selges altså i nær 300 eksemplarer pr. mnd. og totalen hittil i år er imponerende 849 eksemplarer. Det er klart at avgiftssystemet i Norge hjelper på, men likevel. Qashqai har nå vært på markedet i 7 år og er fortsatt en toppselger. I tillegg til at den måned etter måned ligger på topp 10-lista, har den vært mestselgende SUV i lang tid. Helt til Mazda CX-5 kom, og har gitt nytt liv til Mazda. Populære Mitsubishi ASX, som lå helt i toppen i fjor, er nå ute av topp 20-lista, og i stedet har den større Mitsubishi Outlander sneket seg inn blant topp 20. Skoda Octavia har også i mange år vært en favoritt blant oss nordmenn, og den kommer nok mest sannsynlig til å klatre oppover listen etter som den nye modellen begynner å nå forhandlerne. Nye Toyota Auris har funnet sin plass i nordmenns hjerter og den kan nok utfordre VW Golf om topplasseringen nå da den også er å få i stasjonsvognutgave.
Topp 10 bilmerker januar - mars 2013:
1. Volkswagen 4712 (1440)
2. Toyota 4088 (1301)
3. Volvo 2509 (826)
4. Ford 2145 (666)
5. Mazda 1844 (594)
6. Nissan 1806 (620)
7. Audi 1726 (488)
8. BMW 1658 (473)
9. Mitsubishi 1517 (488)
10. Mercedes 1508 (460)
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikk.
Mazda er i siget om dagen og CX-5 er foreløpig nr. 2 på salgstoppen. Det gjennstår å se hvor populær nye Mazda 6 blir. |
Volkswagen og Toyota ser ut til å gjøre opp om topplassen, mens det er tett mellom resten. Mazda kommer til å klatre med sin CX-5 og 6-modell. Disse bør gi Mazda mulighet til å kjempe om 3. plassen når året nærmer seg slutten. I den tyske premiumskampen er det foreløpig Audi som har teten, men her er det tett å både Mercedes og BMW har spennende modeller på gang som vil løfte salget. Audi kommer snart til å kunne levere sin Audi A3 i sedan utgave, mens BMW snart er klar med sin 4-serie. Mercedes kommer med sin CLA og selv om vi nordmenn ikke er så glade i sedanmodeller, tror jeg at det kan bli en forandring på akkurat det.
0 Response to "Bilstatistikk: Nedgang i bilsalget for mars"
Post a Comment