Nyheter: BMW 3-Serie GT
Av Vegar Bjørge
Combicoupèen er tilbake for fullt, og BMW prøver seg med en 3-serie GT. Selvfølgelig skal den være tøff. Tøffere enn vanlig 3-serie. Stor bør den også være. Større enn vanlig 3-serie, og faktisk større enn Touringen. Der hvor 5-serie GT ser for stor ut og får en litt klumpete holdning, er 3-serie GT elegant og nesten GT aktig. Stor honnør til BMW for det. Men trenger vi den?
3-serie GT får de samme motorer og girkasser som vanlig 3-serie og resten av det tekniske er også velkjent fra de kjente modellene. GT har fått litt bedre bein plass for passasjerer bak. Baksetet er mulig å dele 40-20-40 som gir god fleksibilitet, men bagasjegulvet blir ikke flatt på grunn av bensintanken som er plassert under baksetet. Dette har nok ikke så mye og si, for her er det allerede plass til 520 liter bagasje, noe som er 25 liter mer enn i touringen. I tillegg har det blitt bedre beinplass til passasjerene bak, hele 7 cm, og nå er har de bak bedre plass til beina enn i 5-serien. 3-serie GT har derfor blitt større, hele 20 cm lenger enn en vanlig 3-serie, akselavstanden har blitt 11 cm lenger og bilen er 8 cm høyere. Om den er like klompete som 5-serie GT tviler jeg på, men dette får vi ikke svar på før vi har sett den i virkeligheten.
Noen særegenheter har GT-modellen fått, blant annet et omvendt 7-tall bak fremere hjulhus som gjør seg godt på bilen. Dette er ikke en pyntegimmick, men gir luftgjennomstrømming som igjen reduserer forbruket med noen dråper drivstoff, og gjør at gresset holder seg grønt i år også. Bak har bilen fått sin egen GT-vinge som slår seg opp automatisk ved 110 km/h og faller på plass igjen ved 70 km/t. Dette gjør at løftekreftene reduseres med 60 %, og dette er faktisk en viktig faktor i en BMW, for selv om toppfarten aldri er høyere enn 250 km/t, er det mange som har lyst til å kjøre opp mot de fartene når man har en slik bil. Lydkomfort er på høyde med all annet og mindre tilstedeværende enn hos de fleste. Dette kan fastslås uten å ha prøvd den, men en prøvetur skal selvfølgelig teste ut dette.
Trenger vi da 3-serie GT? Jeg mener at dette er en av de beste familiebiler BMW har laget. De klarer å selge suver i mengder og da skal det ikke forundre meg om GT-modellen også blir en hit. Stor bagasjeplass, god bakseteplass og sportslige kjøreegenskaper. På bilder ser den også superb ut. Jeg vil ha en slik og om lommeboka legger på seg "litt", kan jeg godt gå for R6eren med sitt herlige snerr. Den sitter i 335i som koster i underkant av 800 000 kroner. Prispåslaget vil ligge rundt 25 000 kroner i forhold til Touring-utgaven.
Combicoupèen er tilbake for fullt, og BMW prøver seg med en 3-serie GT. Selvfølgelig skal den være tøff. Tøffere enn vanlig 3-serie. Stor bør den også være. Større enn vanlig 3-serie, og faktisk større enn Touringen. Der hvor 5-serie GT ser for stor ut og får en litt klumpete holdning, er 3-serie GT elegant og nesten GT aktig. Stor honnør til BMW for det. Men trenger vi den?
3-serie GT får de samme motorer og girkasser som vanlig 3-serie og resten av det tekniske er også velkjent fra de kjente modellene. GT har fått litt bedre bein plass for passasjerer bak. Baksetet er mulig å dele 40-20-40 som gir god fleksibilitet, men bagasjegulvet blir ikke flatt på grunn av bensintanken som er plassert under baksetet. Dette har nok ikke så mye og si, for her er det allerede plass til 520 liter bagasje, noe som er 25 liter mer enn i touringen. I tillegg har det blitt bedre beinplass til passasjerene bak, hele 7 cm, og nå er har de bak bedre plass til beina enn i 5-serien. 3-serie GT har derfor blitt større, hele 20 cm lenger enn en vanlig 3-serie, akselavstanden har blitt 11 cm lenger og bilen er 8 cm høyere. Om den er like klompete som 5-serie GT tviler jeg på, men dette får vi ikke svar på før vi har sett den i virkeligheten.
Noen særegenheter har GT-modellen fått, blant annet et omvendt 7-tall bak fremere hjulhus som gjør seg godt på bilen. Dette er ikke en pyntegimmick, men gir luftgjennomstrømming som igjen reduserer forbruket med noen dråper drivstoff, og gjør at gresset holder seg grønt i år også. Bak har bilen fått sin egen GT-vinge som slår seg opp automatisk ved 110 km/h og faller på plass igjen ved 70 km/t. Dette gjør at løftekreftene reduseres med 60 %, og dette er faktisk en viktig faktor i en BMW, for selv om toppfarten aldri er høyere enn 250 km/t, er det mange som har lyst til å kjøre opp mot de fartene når man har en slik bil. Lydkomfort er på høyde med all annet og mindre tilstedeværende enn hos de fleste. Dette kan fastslås uten å ha prøvd den, men en prøvetur skal selvfølgelig teste ut dette.
Trenger vi da 3-serie GT? Jeg mener at dette er en av de beste familiebiler BMW har laget. De klarer å selge suver i mengder og da skal det ikke forundre meg om GT-modellen også blir en hit. Stor bagasjeplass, god bakseteplass og sportslige kjøreegenskaper. På bilder ser den også superb ut. Jeg vil ha en slik og om lommeboka legger på seg "litt", kan jeg godt gå for R6eren med sitt herlige snerr. Den sitter i 335i som koster i underkant av 800 000 kroner. Prispåslaget vil ligge rundt 25 000 kroner i forhold til Touring-utgaven.
0 Response to "Nyheter: BMW 3-Serie GT"
Post a Comment