Kommentar: Min biluke 8

Av David K Andersen

Nascar



Denne helgen gikk den første runden i den amerikanske Nascar-serien. Du vet de store amerikanske bilene som kjører rundt og rundt på ovale baner. Det er det legendariske Daytona 500-løpet i Florida som sparker igang sesongen. Det ble mye oppstyr rundt et av forløpende til hovedløpet da en av bilene, etter en massekollisjon, gikk i sikkerhetsnettet rundt banen og deler fløy inn over publikum. To personer fikk alvorlige skader, blant annet fra et hjul, mens ni andre fikk mindre skrammer. Heldigvis går det bra med alle mann og heldigvis er det sjeldent slike ting skjer.



I USA er Nascar enormt populært. Her hjemme er fanskaren riktignok veldig interessert, men dessverre ganske liten. "Hva er moro med å se biler kjøre rundt og rundt i to-tre timer" er den vanlige kommentaren. Det er heldigvis så feil det kan bli. I 2011 var det over 3600 forbikjøringer i hvert enkelt løp. Det er ikke kjedelig det vet du. Poenget er selvfølgelig at man må være interessert og gjøre seg kjent med sporten dersom den skal være spennende å følge med på. Å se på noen som går på ski er døds-spennende mens biler som knuffer og kjører forbi hverandre i 350 kilometer i timen er kjedelig? Nei, setter man seg inn i opplegget og får noen favoritter, så tilbyr et Nascar-løp en meget bra TV-kveld. Og det er ikke bare racingen: Å vinne et løp handler mye om taktikk og posisjonering opp mot de siste rundene, det gjør det hele særdeles spennende. I løpet av en sesong, finner 3,6 millioner tilskuere veien til en bane og 75 millioner ser det på TV. Viasat Motor sender alle løpene LIVE, så det er bare å henge seg på!



Årets Daytona 500 ble vunnet av Jimmie Johnson. Det sensasjonelle med løpet var imidlertid Danica Patrick som kvalet inn til pole position og som til slutt endte på en åttende plass. Det blir spennende å se hva tidenes beste kvinnelige bilsport-utøver får til i løpet av sin første sesong i Nascar!

Corvette mot Viper

Appropos USA, så er debatten temmelig heftig hva gjelder egne superbiler for tiden. I fjor høst kom den nye Dodge Viperen, eller rettere sagt SRT Viper, som den nå heter. Ikke lenge etter begynte biljournalistene å teste den mot Chevrolet Corvette ZR1 og samtlige tester kom vel til at den utgående Corvetten er bedre enn den helt nye Viperen. Det falt ikke i god jord hverken hos Mopar-fansen eller Chrysler selv. Kreative beskyldninger har blitt kastet ut i media og skapt heftige debatter som er morsomme å følge. Selv har jeg ingen problemer med å tro at Corvetten er en bedre bil, spesielt på bane. Når erfarne racere både setter bedre rundetider med Chevyen og sier at den er betydelig mer balansert og lettkjørt, så er vel saken grei. 

Men ikke nok med det. I løpet av året kommer nemlig en ekstra hot versjon av Viperen med flere hestekrefter og råere chassis. Denne uken går ryktene om at Fiat, som eier Chrysler (som altså lager Viper) og Ferrari, ikke tillater SRT å gi den hotte Viperen mer enn 731 hester fordi de ikke vil at den skal ha mer effekt enn nye F12 Berlinetta. 



Begge deler er bare tullball spør du meg. Det er å misforstå Viper. Mens Corvette er en vanvittig bra sportsbil/superbil som tåler en kamp mot Porsche 911, og Ferrari F12 er verdens beste og mest sofistikerte superbil for tiden, så er Viper en god gammeldags muskelbil, innpakket i superbilkostyme. Viper-folket burde ikke bry seg om hvem som går fortest rundt en bane eller kan takle europeiske fjellveier best. Viper handler om usannsynlig stor motor en latterlig mye effekt, den handler om cruising med buldrende eksos, burnouts og rett og slett enkel moro og vill akselerasjon til en billig penge (ikke i Norge såklart). La den være det den er!

0 Response to "Kommentar: Min biluke 8"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel