Nyheter: Norsk før-premiere for Opel Grandland X
Tekst og foto: David K Andersen
Midt i elbil-kalaset, skjer det også andre viktige ting hos Opel: Høsten byr på en helt ny crossover. I dag var den på Norgesvisitt. Vi har sett på, sittet i, og fått norske priser.
Strengt tatt er det snakk om to biler. Crossland X og Grandland X. Begge er helt nye og kommer til høsten. Vi har allerede prøvekjørt den mindre Crossland. Storebror Grandland, har vi imidlertid ikke sett før Opel sjef i Norge, Bernt G. Jessen, dro teppet av den på Kjeller i formiddag.
Les første prøvekjøring av Opel Crossland X her!
Det var under Opels årlige pressefrokost, at nyheten dukket opp ute på gårdsplassen - et par førserie-biler hadde blitt hentet opp for å vises frem for journalistene. Den offisielle premieren for Grandland X skjer under Frankfurt-utstillingen i september.
Det går ikke uventet temmelig bra for Opel i år. Leveransene av Ampera-e har startet, og selv om mange venter, og også kommer til å vente en god stund til på sin nye elbil, har de nå snart levert 1 000 biler.
Også på andre områder er det vind i seilene, blant annet gjorde merket et skikkelig byks i Autoindex, som måler eiernes tilfredsstillelse. Eksempelvis er det bare Lexus som slår Opel i kategorien verksted.
Med en elbil som flyr ut av forhandlernes dører på egenhånd, helt ny Insignia, og disse to crossoverne, som over natta gjør Opels program for denne typen biler til et av de bedre, tyder mye på at fremtiden er lys.
Det gjenspeiles forsåvidt også i vibbene fra Opel-gjengen hos importøren, som ved siden av Jessen, i dag besto av produktsjef Harald Solum og PR-sjef Stein Pettersen: Humør og en solid dose selvtillit, vitner om gode kort på hånda.
Jeg tipper at denne bilen, ved siden av Ampera-e, kommer til å være det viktigste. For folk vil ha SUV og crossover. Det får de nå.
Mokka X, som ble kratfig oppdatert til i år, fortsetter som før og føles fortsatt fersk og moderne. Crossland X, omtrent like lang som Mokka, men som i stedet for å være en SUV med store hjul, firehjulsdrift og røff fremtoning, er en slags flerbruksbil blant crossovere, er rimeligere og mer praktisk.
Grandland X på sin side, er 20 cm lenger enn de to andre høyreiste, og skal plage biler som Peugeot 3008 og Nissan Qashqai.
Det tror jeg den kommer til å klare uten særlig problemer. Den er riktignok i slekt med førstnevnte, men i utseende og følelse (jeg har dog ikke kjørt den ennå), virker den til å være en ekte Opel slik vi forventer.
Mitt førsteinntrykk etter dagens inspeksjon, er stilig utseende, god plass og fint interiør.
Som du muligens har fått med deg, er ikke SUVer og crossovere en biltype jeg personlig ofrer de helt store drømmene, men på Grandland X, synes jeg Opel har truffet godt med designet. Fine proporsjoner og detaljer, og generelt et tøft utseende. Passe kompakt og litt muskuløst. Spesielt liker jeg bakenden som er en av de bedre fra Opel på en god stund.
Innvendig er det ikke dårligere, du kjenner deg igjen fra de fleste biler fra merket med en gang. De velkjente AGR-setene er naturligvis på plass, og både dem og rattet byr på rikelige justeringsmuligheter. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg liker å sitte lavt, også i sånne biler, og det kunne jeg i denne. Du kan forresten også sitte voldsomt høyt, om det er det du absolutt vil. Og det uten å stange i taket.
Alt moderne utstyr er på plass, enten det gjelder komfort eller sikkerhet. Her har du adaptiv cruise (diesel automat), varme i ratt, baksete og frontrute, avanserte og automatiske LED-lys, trådløs mobillading, 230V strømuttak, autobrems med fotgjengerleser, Onstar med alt fra automatisk ulykkesvarsling til hotell-booking og hele schmøla. Det ser vel strengt tatt ut til at Grandland X blir den best utstyrte bilen i klassen.
I baksetet sitter man både godt og med mye plass, og bagasjen tar 514 liter. Dette er en komplett familiebil.
Mekanisk ligner den til dels på konsernbror Peugeot 3008. Plattformen er den samme, men selvfølgelig justert inn av Opel, sånn at den skal kjøre slik en Opel kjører.
På motorsiden får du to alternativer. 1,2 bensinturbo med 130 hestekrefter og 230 Nm eller 1,6 diesel med 120 hester og 300 Nm. Begge motorene kommer med enten 6-trinns manuell eller 6-trinns automat.
Firehjulsdrift får den imidlertid ikke, men en spesiell kjøreprogramvelger hvor du kan velge alt fra gjørme til snø, gjør at du forhåpentligvis kan utnytte bakkeklaringen tross mangel på drift i baken.
Prisingen av Grandland X er enkel: Bensin og diesel koster det samme. Det starter med utstyrsnivå Innovation og 318 900 kroner. Tillegg for Premium utstyrsnivå er spiselige 26 000, mens tillegg for automat er 20 000. En Premium-utgave med automat koster med andre ord 364 900.
Det er svært gode priser, og du får med mye utstyr. Samtidig koster en del ekstra om du vil ha med alt. For eksempel 9 900 for ventilasjon og massasje i forsetene, 5 400 for 360-grader kamera, lukeparkerings-assistent og blindsonevarsling, eller 4 900 for det omtalte Grip Control-systemet som hjelper til på vanskelig underlag.
Adaptiv cruisekontroll koster 6 900, Denon lydsystem med 9 høyttalere 9 900, og panorama glasstak det samme.
Med hengerfeste (1 100 - 1 400 kg avhengig av motor og gir), vinterhjul og absolutt alt du kan få, passerer du 400 000 med viss margin, men i og med at du da også får en uvanlig godt utstyrt bil, ser dette fortsatt ut til å være et gunstig kjøp.
Opel forventer å selge rundt 1 000 slike biler i året, mens lillebror Crossland X antas å havne på 5-700. Dette samtidig som Mokka-salget holdes på rundt 1 000.
I hvilken grad de målene nås mener jeg ikke noe om, men etter denne første titten tyder mye på at i alle fall Grandland X vil nå sine mål rimelig enkelt.
Midt i elbil-kalaset, skjer det også andre viktige ting hos Opel: Høsten byr på en helt ny crossover. I dag var den på Norgesvisitt. Vi har sett på, sittet i, og fått norske priser.
Strengt tatt er det snakk om to biler. Crossland X og Grandland X. Begge er helt nye og kommer til høsten. Vi har allerede prøvekjørt den mindre Crossland. Storebror Grandland, har vi imidlertid ikke sett før Opel sjef i Norge, Bernt G. Jessen, dro teppet av den på Kjeller i formiddag.
Les første prøvekjøring av Opel Crossland X her!
Det var under Opels årlige pressefrokost, at nyheten dukket opp ute på gårdsplassen - et par førserie-biler hadde blitt hentet opp for å vises frem for journalistene. Den offisielle premieren for Grandland X skjer under Frankfurt-utstillingen i september.
Administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen og PR-sjef Stein Pettersen avduker Grandland X. |
Også på andre områder er det vind i seilene, blant annet gjorde merket et skikkelig byks i Autoindex, som måler eiernes tilfredsstillelse. Eksempelvis er det bare Lexus som slår Opel i kategorien verksted.
Med en elbil som flyr ut av forhandlernes dører på egenhånd, helt ny Insignia, og disse to crossoverne, som over natta gjør Opels program for denne typen biler til et av de bedre, tyder mye på at fremtiden er lys.
Produktsjef hos Opel Norge, Harald Solum |
Jeg tipper at denne bilen, ved siden av Ampera-e, kommer til å være det viktigste. For folk vil ha SUV og crossover. Det får de nå.
Mokka X, som ble kratfig oppdatert til i år, fortsetter som før og føles fortsatt fersk og moderne. Crossland X, omtrent like lang som Mokka, men som i stedet for å være en SUV med store hjul, firehjulsdrift og røff fremtoning, er en slags flerbruksbil blant crossovere, er rimeligere og mer praktisk.
Grandland X på sin side, er 20 cm lenger enn de to andre høyreiste, og skal plage biler som Peugeot 3008 og Nissan Qashqai.
Det tror jeg den kommer til å klare uten særlig problemer. Den er riktignok i slekt med førstnevnte, men i utseende og følelse (jeg har dog ikke kjørt den ennå), virker den til å være en ekte Opel slik vi forventer.
Mitt førsteinntrykk etter dagens inspeksjon, er stilig utseende, god plass og fint interiør.
Som du muligens har fått med deg, er ikke SUVer og crossovere en biltype jeg personlig ofrer de helt store drømmene, men på Grandland X, synes jeg Opel har truffet godt med designet. Fine proporsjoner og detaljer, og generelt et tøft utseende. Passe kompakt og litt muskuløst. Spesielt liker jeg bakenden som er en av de bedre fra Opel på en god stund.
Innvendig er det ikke dårligere, du kjenner deg igjen fra de fleste biler fra merket med en gang. De velkjente AGR-setene er naturligvis på plass, og både dem og rattet byr på rikelige justeringsmuligheter. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg liker å sitte lavt, også i sånne biler, og det kunne jeg i denne. Du kan forresten også sitte voldsomt høyt, om det er det du absolutt vil. Og det uten å stange i taket.
Alt moderne utstyr er på plass, enten det gjelder komfort eller sikkerhet. Her har du adaptiv cruise (diesel automat), varme i ratt, baksete og frontrute, avanserte og automatiske LED-lys, trådløs mobillading, 230V strømuttak, autobrems med fotgjengerleser, Onstar med alt fra automatisk ulykkesvarsling til hotell-booking og hele schmøla. Det ser vel strengt tatt ut til at Grandland X blir den best utstyrte bilen i klassen.
I baksetet sitter man både godt og med mye plass, og bagasjen tar 514 liter. Dette er en komplett familiebil.
Mekanisk ligner den til dels på konsernbror Peugeot 3008. Plattformen er den samme, men selvfølgelig justert inn av Opel, sånn at den skal kjøre slik en Opel kjører.
På motorsiden får du to alternativer. 1,2 bensinturbo med 130 hestekrefter og 230 Nm eller 1,6 diesel med 120 hester og 300 Nm. Begge motorene kommer med enten 6-trinns manuell eller 6-trinns automat.
Firehjulsdrift får den imidlertid ikke, men en spesiell kjøreprogramvelger hvor du kan velge alt fra gjørme til snø, gjør at du forhåpentligvis kan utnytte bakkeklaringen tross mangel på drift i baken.
Prisingen av Grandland X er enkel: Bensin og diesel koster det samme. Det starter med utstyrsnivå Innovation og 318 900 kroner. Tillegg for Premium utstyrsnivå er spiselige 26 000, mens tillegg for automat er 20 000. En Premium-utgave med automat koster med andre ord 364 900.
Det er svært gode priser, og du får med mye utstyr. Samtidig koster en del ekstra om du vil ha med alt. For eksempel 9 900 for ventilasjon og massasje i forsetene, 5 400 for 360-grader kamera, lukeparkerings-assistent og blindsonevarsling, eller 4 900 for det omtalte Grip Control-systemet som hjelper til på vanskelig underlag.
Adaptiv cruisekontroll koster 6 900, Denon lydsystem med 9 høyttalere 9 900, og panorama glasstak det samme.
Med hengerfeste (1 100 - 1 400 kg avhengig av motor og gir), vinterhjul og absolutt alt du kan få, passerer du 400 000 med viss margin, men i og med at du da også får en uvanlig godt utstyrt bil, ser dette fortsatt ut til å være et gunstig kjøp.
Opel forventer å selge rundt 1 000 slike biler i året, mens lillebror Crossland X antas å havne på 5-700. Dette samtidig som Mokka-salget holdes på rundt 1 000.
I hvilken grad de målene nås mener jeg ikke noe om, men etter denne første titten tyder mye på at i alle fall Grandland X vil nå sine mål rimelig enkelt.
0 Response to "Nyheter: Norsk før-premiere for Opel Grandland X"
Post a Comment