Nyheter: Subaru Impreza
Av David K Andersen
Subaru har vist de første bildene av helt nye Impreza, som vises for første gang på Frankfurt-utstillingen i september.
Selv om karosseriformen på Subarus kompaktbil har endret seg fra sedan og stasjonsvogn til 5-dørs kombi siden lanseringen i 1992, beholder den det viktigste: Boxermotor og firehjulsdrift.
Under det du ser (Subaru har foreløpig bare sluppet disse to bildene), skjuler den nye Subaru Global Platform seg. Som du kan lese mer om i linken under, er vi svært spente på hvordan den nye generasjonen biler fra den japanske firehjuldriftspesialisten er å kjøre.
Les mer om Subaru Global Platform, som også vil gi merket hybrider og elbiler her.
For oss bilentusiaster, er det naturligvis knyttet ekstra spenning til lanseringen av en ny Impreza. Dette er en modell som gjennom årene har blitt en legende - kjent for utrolige kjøreegenskaper og masse kjøreglede i alt slags vær og på alle underlag. Den norske Subaru-importøren istemmer: -Impreza er jo en bil som har mye historie, og som har egne fan-klubber rundt om i verden, og hjemme i Norge. Vi gleder oss til å introdusere den nye modellen til høsten, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i en kommentar.
Med boxermotor, har allerede Subaru svært lavt tyngdepunkt i sine biler, men i denne nye Imprezaen senkes det med ytterligere 5 mm. Det gjøres blant annet ved hjelp av lavere sittestilling og lavere gulv.
Med 70 prosent stivere karosseri lover Subaru overlegne kjøreegenskaper. Bedre vibrasjonsdemping og høyere fjæringskomfort er andre fordeler.
Sikkerheten er satt i høysetet, og alle Impreza vil ha Eyesight som standard. Som navnet antyder har systemet to kameraer i frontruten, fremfor ett. Det betyr at det i denne nyeste versjonen er i stand til å identifisere ulike objekter: Kjørefelt, kjøretøy, syklende, gående og motorsyklister skilles fra hverandre.
Handlingene bilen hjelper deg med for unngå ulykker blir dermed langt mer presise. Eksempelvis kommer de indre hjulene til å bremses for å gjøre unnamanøver enklere. Autobrems er naturligvis en del av dette og vil nå blant annet bli avhjulpet av Eyesights evne til å lese bremselys på kjøretøyet foran.
Den automatiske filholderen på sin side er nyskapende idet den leser hvordan du plasserer deg i fila 2 minutter bakover i tid, og dermed klarer å skille på om du er trøtt eller bare uoppmerksom. Er du på vei ut av veien, styrer den bilen tilbake relativt brått slik at du "våkner" skikkelig. Alt dette er naturligvis et skritt på veien mot selvkjørende biler, som Subaru sier de skal ha på veien i 2020.
Tilbake til Impreza, vet vi foreløpig veldig lite om bilen annet enn det vi har lært gjennom studering av den nye plattformen. På motorsiden har 1,6-liters bensinmotoren fått en omfattende overhaling, over 70 prosent av delene er nye. Den har blitt lettet med 12-14 kg og har blant annet høyere kompresjon for mer effektiv forbrenning og maksimering av effekt.
Den trinnløse Lineartronic automatkassen har for nye XV og denne Imprezaen blitt oppdatert, og er nå 7,8 kg lettere. Et nytt kjede med kortere lenker gjør det mulig å bruke mindre løpehjul i ene enden slik at utvekslingen blir bredere enn tidligere. Mindre transmisjonsstøy er en annen forbedring. Sammen med 7 programmerte trinn, akselerer bilen raskere, og i manuelt modus skal den føles mer som en konvensjonell automat.
Subaru har sagt de kommer med hybrid i 2018 og elbil i 2021, men foreløpig vet vi ikke om dette vil gjelde Impreza.
Vi kommer tilbake med mer om bilen i forbindelse med den offisielle avduking på Frankfurt-utstillingen 12. september.
Subaru har vist de første bildene av helt nye Impreza, som vises for første gang på Frankfurt-utstillingen i september.
Selv om karosseriformen på Subarus kompaktbil har endret seg fra sedan og stasjonsvogn til 5-dørs kombi siden lanseringen i 1992, beholder den det viktigste: Boxermotor og firehjulsdrift.
Under det du ser (Subaru har foreløpig bare sluppet disse to bildene), skjuler den nye Subaru Global Platform seg. Som du kan lese mer om i linken under, er vi svært spente på hvordan den nye generasjonen biler fra den japanske firehjuldriftspesialisten er å kjøre.
Les mer om Subaru Global Platform, som også vil gi merket hybrider og elbiler her.
For oss bilentusiaster, er det naturligvis knyttet ekstra spenning til lanseringen av en ny Impreza. Dette er en modell som gjennom årene har blitt en legende - kjent for utrolige kjøreegenskaper og masse kjøreglede i alt slags vær og på alle underlag. Den norske Subaru-importøren istemmer: -Impreza er jo en bil som har mye historie, og som har egne fan-klubber rundt om i verden, og hjemme i Norge. Vi gleder oss til å introdusere den nye modellen til høsten, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i en kommentar.
Med 70 prosent stivere karosseri lover Subaru overlegne kjøreegenskaper. Bedre vibrasjonsdemping og høyere fjæringskomfort er andre fordeler.
Sikkerheten er satt i høysetet, og alle Impreza vil ha Eyesight som standard. Som navnet antyder har systemet to kameraer i frontruten, fremfor ett. Det betyr at det i denne nyeste versjonen er i stand til å identifisere ulike objekter: Kjørefelt, kjøretøy, syklende, gående og motorsyklister skilles fra hverandre.
Handlingene bilen hjelper deg med for unngå ulykker blir dermed langt mer presise. Eksempelvis kommer de indre hjulene til å bremses for å gjøre unnamanøver enklere. Autobrems er naturligvis en del av dette og vil nå blant annet bli avhjulpet av Eyesights evne til å lese bremselys på kjøretøyet foran.
Den automatiske filholderen på sin side er nyskapende idet den leser hvordan du plasserer deg i fila 2 minutter bakover i tid, og dermed klarer å skille på om du er trøtt eller bare uoppmerksom. Er du på vei ut av veien, styrer den bilen tilbake relativt brått slik at du "våkner" skikkelig. Alt dette er naturligvis et skritt på veien mot selvkjørende biler, som Subaru sier de skal ha på veien i 2020.
Tilbake til Impreza, vet vi foreløpig veldig lite om bilen annet enn det vi har lært gjennom studering av den nye plattformen. På motorsiden har 1,6-liters bensinmotoren fått en omfattende overhaling, over 70 prosent av delene er nye. Den har blitt lettet med 12-14 kg og har blant annet høyere kompresjon for mer effektiv forbrenning og maksimering av effekt.
Den trinnløse Lineartronic automatkassen har for nye XV og denne Imprezaen blitt oppdatert, og er nå 7,8 kg lettere. Et nytt kjede med kortere lenker gjør det mulig å bruke mindre løpehjul i ene enden slik at utvekslingen blir bredere enn tidligere. Mindre transmisjonsstøy er en annen forbedring. Sammen med 7 programmerte trinn, akselerer bilen raskere, og i manuelt modus skal den føles mer som en konvensjonell automat.
Subaru har sagt de kommer med hybrid i 2018 og elbil i 2021, men foreløpig vet vi ikke om dette vil gjelde Impreza.
Vi kommer tilbake med mer om bilen i forbindelse med den offisielle avduking på Frankfurt-utstillingen 12. september.
0 Response to "Nyheter: Subaru Impreza"
Post a Comment