Prøvekjøring: VW Arteon
Tekst: Vegar Bjørge
Foto: Volkswagen
Arteon ble vist som Sport Concept GTE for 2 år siden i Genève, og veien til ferdig produkt har vært kort. Mye av konseptet videreføres til det vi nå får kjøpt hos Volkswagenforhandlerne, og bra er det. Med elegante og tøffe linjer skal den forføre og imponere mer enn det vi er vant med hos Volkswagen. Det moderate byttes ut med vågalt, og designen skal tale mer til hjerte enn hjerne. "Vil ha -faktoren" er høy.
Man kan nok overraskes over hvor smart bilen er, og i stedet for typisk Coupebegrensninger, får man plass til hele familien og dens bagasje. Dette er bilen man kan bruke på ferie, uten at man må fire for mye på kravene. Lengden er 486,2 cm, noe som tilsier at den konkurrerer mer mot Audi A7 enn A5. Bredden er også generøs med 187,1 cm fra skjermkant til skjermkant. Høyden har i grunnen ikke så mye og si, men den er langt fra en SUV med sine 142,7 cm. Her setter du deg mer ned enn opp i bilen.
Kanskje vi har hengt oss for mye opp i stasjonsvogner og SUVer, for jeg synes sedanmodellene fortjener mer oppmerksomhet enn de får. Arteon er en av mange vakre sedankarosser man får på markedet, og plassen er ikke mye dårligere enn hos stasjonsvognutgavene.
Man får Arteon i to forskjellige utstyrsvarianter her til lands, og det er R-Line og Elegance. R-Line fokuserer på det dynamiske, mens Elegance skal være sportslig sofistikert. Volkswagen bruker fine ord, men R-Line har flere tøffe designelementer, mens Elegance har litt mer krom for å gi den et mer elegant og klassisk uttrykk. Store hjul er et must uansett hvilken utgave du velger. 20" er ikke for stort.
Innvendig er det mye Passat, men selvfølgelig har den fått noen oppgraderinger. Setene er fine i både skinn, Alcantara og stoff. Om formen utvendig er vågal, kan man ikke si det samme når man flytter seg inn. Her finner man seg fort til rette, og er man kjent med Volkswagen sine biler, har man alle muligheter til å slippe å gå seg vill i skjermer og knapper. Det er ikke mye man lenger styrer utenfor skjermene, en foran føreren og en midt på dashbordet, men de knappene man har er logiske og lett tilgjengelig. På rattet har man tilgang til lyd og infotainmentfunksjoner, den adaptive cruicecontrollen og kjørecomputeren.
Arteon er full av utstyr, så vel nødvendig sikkerhetsutstyr, fornuftige hjelpeassistenter og behagelig luksusutstyr. Det tar mye tid å sette seg inn i hva bilen kan gjøre for deg, men slik er moderne biler, og mye av fremtidens teknologi ser vi starten på nå. Selvkjørende biler er nærmere enn noen gang, og Arteon har muligheter til å ta over styringen, hvis føreren skulle være uoppmerksom et øyeblikk. Alt av tilkoblingsmuligheter forventer man seg i biler, og dette er også en selvfølge i Arteon.
Motorutvalget hos Arteon er foreløpig 1 bensinalternativ og 3 dieselalternativer. Bensinmotoren er en 2,0 TSI med 280 hk og 4Motion. Dieselalternativen begynner med en 2,0 TDI på 150 hk og forhjulstrekk, mens man også får denne motoren med 240 hk og 4Motion. Alle motorene leveres sammen med DSG-girkasse.
Litt senere i høst kommer den nye 1,5 TSI motoren i Arteon. Den får 150 hk og forhjulstrekk, noe også 2,0 TSI med 190 hk får. På dieselsiden blir modellutvalget utvidet med en 190 hk 2,0 TDI, som får 4Motion. Modellutvalget vil da bestå av 3 dieselalternativer og 3 bensinalternativer. 70 % av de 100 forhåndsbestillingene er 280 hk bensin.
Prisene starter i dag på kr 507 500,- for en 2,0 TDI Elegance, og man betaler ca kr 8 000,- ekstra for R-Line-utgaven. 280 hk starter på kr 624 600,-. Selv om Arteon har godt med standardutstyr, er det fullt mulig å putte på mer. Gjennomsnittskunden velger utstyr for ca kr 100 000,- og da har man det meste.
Vi fikk kjøre noen mil med bilen i Hannover, og det ga mersmak. Det er mye komfort i bilen, og selv om man kan stille inn det adaptive understellet til stivt, blir det aldri ukomfortabelt. Selvfølgelig har den sin størrelse å ta hensyn til, og derfor får ikke Arteon blitt noen sportsbil. Volkswagen ønsker å omtale den som en Grand Tourer, og det er nok ikke langt unna sannheten.
Vi prøvde de to største motoralternativene, 280 hk bensin som R-Line og 240 hk diesel som Elegance. Det var liten forskjell i kraft mellom disse bilene, selv om bensinmotoren reagerte litt kraftigere på gasspådrag. Dieselmotoren moment fra lavt turtall, gir et lite overtak fra bunn av. 500 nm mot bensinmotorens 350 nm. Begge motorene leverer fra ca 1700 omdreininger, men bensinmotoren holder topp moment fram til 5600 omdreininger, der dieselmotoren må gi opp ved 2500.
Plassen oppleves som gedigen. Denne føles større enn Passat. Til og med bakerst har man god plass til bagasje for ferieturer. Komforten er god både i forsetene og baksetene, men man sitter kanskje litt lavere bak enn det man gjør i Passat. 3 barn får god plass ved siden av hverandre takket være den generøse bredden, men midtplassen har en dårligere passform enn det sideplassene har. Støyen er ikke et tema, og her kan alle i bilen holde en samtale i gang nesten uansett fart, og dette er et bevis på at Arteon er påkostet i forhold til Passat.
Konklusjonen for Arteon er at denne bilen er en innertier fra Volkswagen. Den stikker seg ut, uten at det blir for mye. Volkswagen-folket kjenner seg godt igjen i den, men de får nå et valg som er mer Premium. Sportsligheten kommer til å tiltrekke seg 50+ generasjonen som fortsatt liker å være ungdommelige. Prisene er lave i forhold til konkurrenter som Audi A5 og BMW 4-serie, og Arteon kan skilte med bedre plass i en lekker form. Gran Turismo har i Arteon, blitt folkelig.
0 Response to "Prøvekjøring: VW Arteon"
Post a Comment