Nyheter: BMW X3
Av David K Andersen
Det drar seg voldsomt til blant de kompakte premium-SUVene når BMW nå lanserer helt ny X3.
Det var klokka 16 i ettermiddag at BMW dro teppet av nye X3 på Spartanburg-fabrikken i South-Carolina. Avdukingen gikk såklart live på Facebook og mange andre steder, og BMW har pøst på med bilder samtidig, så har du vært på nett i dag, og er litt interessert i biler, har du sikkert allerede sett den.
Og for å ta utseendet først, det var vel det de fleste var mest spent på: Hva synes du? Gjør BMW store nok endringer fra generasjon til generasjon for tiden? Jeg noterer at diskusjonen er godt i gang rundt om i kommentarfeltene.
Før i tiden kunne en BMW forandre seg totalt ved generasjons-skifte. Tenk for eksempel hvor forskjellige E34, E39 og E60 var. Eller bare den enorme overgangen fra første X3 (2003) til den nå utgående. Noen ønsker sikkert at det fortsatt var sånn, men samtidig vet vi at BMW går som aldri før. De har funnet en vinner-oppskrift, og anser det ikke nødvendig å drive utviklingen i raskere tempo enn det vi ser her. Samme strategi er for øvrig i høyeste grad gjeldende hos rivalen Audi.
Ikke diskuterbart er i alle fall følgende: Nye X3 er betydelig fetere enn den gamle. Alt er litt mer horisontalt, panseret er høyere, linjene i bakparten litt mer coupe-aktige. At de fleste bildene som går ut nå er av toppmodellen M40i skader ikke tendensen.
Selv må jeg innrømme at den ser ganske så tøff ut. Litt mer X5 på mange måter. Før signaliserte X3 en viss underlegenhet sammenlignet med storebroren, den var liksom litt snillere og ikke så brautende. Nå er den mer på "her er jeg, og jeg er en skikkelig fet bil". Høydepunktene for meg er proporsjonene med det muskuløse panseret og kanskje aller mest "stancen" i bakparten - måten karosseriet sitter på hjulene og asfalten.
Det er Australske Calvin Luke som står bak designet, han har fra før siste X1 på samvittigheten og står bak kommende Z4.
Men nok om det utvendige. Konkurransen i denne klassen er for øyeblikket steinhard. Strengt tatt tøffest uansett segment: Ingen andre bilklasser har så moderne og vellykkede produkter å by på. Mercedes GLC føles fortsatt fersk og er en meget bra bil. Audi Q5 har nettopp kommet ut, Jaguar F-Pace skal man ikke kimse av og Lexus NX er både hybrid, luksuriøs og komfortabel. For ikke å snakke om den bilen som nettopp har sluppet ut og som kommer til å bli erkefiende nr. 1 i Norge: Nye Volvo XC60.
BMW har gjort en rekke endringer for å blåse de tøffe konkurrentene til siden. En av dem er å klemme på med toppmodellen M40i allerede fra start. Den går i strupen på Audi SQ5 og Mercedes GLC 43, og med BMWs velkjente ledelse innen alt som har med kjøreegenskaper å gjøre, burde de to andre tyskerne være litt smånervøse.
Under panseret på M40i, befinner dessuten en av verdens beste motorer seg. 3-liters sekseren med to turboer er en fest fra ende til annen, og her har den 360 hestekrefter og 500 Nm. Dermed klarer X3 0-100 på 4,8 sekunder. SQ5 og GLC 43 bruker henholdsvis 5,4 og 4,9, om du skulle lure.
Fra starten av kommer også 20d og 30d, med 190 og 265 hk. Neste år dukker 20i og 30i opp. Begge med turbofirer og effekt på henholdsvis 184 og 252 hk. Alle har 8-trinns automat, og om ikke lommeboka skulle rekke til M40, serverer selv den minste dieselen 100 km/t på 8 blank.
For den som venter på elektrifiserte versjoner, kan jeg ikke komme med noe konkret fra BMW, men om jeg skal spekulere, er jeg temmelig sikker på at Xdrive40e kommer om ikke så altfor lenge. Og så ser det ut til at en X3e, en ren elbil, kommer i 2020.
Nye X3 er 4 716 mm lang, det er pluss 61 mm. Den er også 17 mm bredere (M40i) og 16 mm høyere. Minst like viktig er økningen i akselavstand på 54 mm. Bilen er basert på den fleksible CLUSTER-arkitekturen, og ved siden av å levere mer plass innvendig, får X3 som følge av dette perfekt vektbalanse, 50/50.
Med økt bruk av høyfast stål i bærende vanger under bilen, dører og panser i aluminium, og andre vektbesparende tiltak, er X3 opp til 55 kg lettere enn forgjengeren, tross utvendig vekst. En standard Xdrive20d veier 1 750 kg.
Luftmostanden synker fra 0,32 til 0,29, blant annet ved hjelp av klaffer bak grillen som lukkes og åpnes i takt med motorens behov for å varmes opp eller kjøles ned. Endringer under bilen og en spoiler på bakluka som jevner ut luftstrømmen, bidrar også.
Støynivået senkes blant annet via "acoutsic glass" i frontruta. Dette kan også bestilles i siderutene om man ønsker.
Innvendig er det baksetepassasjerene som merker den økte akselavstanden best. Ikke bare er det mer plass til ben, baksetet er også plasser 20 mm høyere slik at knevinkelen blir bedre. Bagasjerommet svelger 550 liter med baksetet på plass. Nedfelt tar det 1 600 liter.
Fra førerplass, minner X3 mye om 7- og 5-serie - begge ferske modeller. Heksagon-formede elementer dominerer utseendet, og kvalitetsfølelsen er naturligvis høyere enn før. Infotianmentskjermen måler 12,3 tommer og i tillegg til at den styres på vanlige måte, er gestikuleringskontroll nå tilgjengelig også på X3: Du kan vifte med hånd og fingre foran skjermen for å gi systemet kommandoer.
Hjulopphenget er ny-utviklet for X3, den har som før doble triangel-lenger foran og femlink-oppheng bak, men det er brukt mer aluminium, og stabstagene er ikke massive. Den ufjærede vekten er dermed lavere. Sammen med forbedret Xdrive, som nå sender mer krefter bakover, kan vi regne med at kjøreegenskaper og kjøreglede står i fokus akkurat slik vi er vant med hos BMW.
X3 kommer til Norge i November, den skal først vises ordentlig for publikum på Frankfurt-utstillingen. Du kan velge mellom M Sport, xLine og Luxury Line før du begynner å krysse på utstyrslisten. Prisene for Norge er ikke riktig klare ennå, men det er mulig å bestille bilen. Det er naturlig å tro den vil koste omtrent det samme som utgående modell, altså fra rundt 600 000 kroner og oppover.
Det drar seg voldsomt til blant de kompakte premium-SUVene når BMW nå lanserer helt ny X3.
Det var klokka 16 i ettermiddag at BMW dro teppet av nye X3 på Spartanburg-fabrikken i South-Carolina. Avdukingen gikk såklart live på Facebook og mange andre steder, og BMW har pøst på med bilder samtidig, så har du vært på nett i dag, og er litt interessert i biler, har du sikkert allerede sett den.
Og for å ta utseendet først, det var vel det de fleste var mest spent på: Hva synes du? Gjør BMW store nok endringer fra generasjon til generasjon for tiden? Jeg noterer at diskusjonen er godt i gang rundt om i kommentarfeltene.
Før i tiden kunne en BMW forandre seg totalt ved generasjons-skifte. Tenk for eksempel hvor forskjellige E34, E39 og E60 var. Eller bare den enorme overgangen fra første X3 (2003) til den nå utgående. Noen ønsker sikkert at det fortsatt var sånn, men samtidig vet vi at BMW går som aldri før. De har funnet en vinner-oppskrift, og anser det ikke nødvendig å drive utviklingen i raskere tempo enn det vi ser her. Samme strategi er for øvrig i høyeste grad gjeldende hos rivalen Audi.
Ikke diskuterbart er i alle fall følgende: Nye X3 er betydelig fetere enn den gamle. Alt er litt mer horisontalt, panseret er høyere, linjene i bakparten litt mer coupe-aktige. At de fleste bildene som går ut nå er av toppmodellen M40i skader ikke tendensen.
Selv må jeg innrømme at den ser ganske så tøff ut. Litt mer X5 på mange måter. Før signaliserte X3 en viss underlegenhet sammenlignet med storebroren, den var liksom litt snillere og ikke så brautende. Nå er den mer på "her er jeg, og jeg er en skikkelig fet bil". Høydepunktene for meg er proporsjonene med det muskuløse panseret og kanskje aller mest "stancen" i bakparten - måten karosseriet sitter på hjulene og asfalten.
Det er Australske Calvin Luke som står bak designet, han har fra før siste X1 på samvittigheten og står bak kommende Z4.
Men nok om det utvendige. Konkurransen i denne klassen er for øyeblikket steinhard. Strengt tatt tøffest uansett segment: Ingen andre bilklasser har så moderne og vellykkede produkter å by på. Mercedes GLC føles fortsatt fersk og er en meget bra bil. Audi Q5 har nettopp kommet ut, Jaguar F-Pace skal man ikke kimse av og Lexus NX er både hybrid, luksuriøs og komfortabel. For ikke å snakke om den bilen som nettopp har sluppet ut og som kommer til å bli erkefiende nr. 1 i Norge: Nye Volvo XC60.
BMW har gjort en rekke endringer for å blåse de tøffe konkurrentene til siden. En av dem er å klemme på med toppmodellen M40i allerede fra start. Den går i strupen på Audi SQ5 og Mercedes GLC 43, og med BMWs velkjente ledelse innen alt som har med kjøreegenskaper å gjøre, burde de to andre tyskerne være litt smånervøse.
Under panseret på M40i, befinner dessuten en av verdens beste motorer seg. 3-liters sekseren med to turboer er en fest fra ende til annen, og her har den 360 hestekrefter og 500 Nm. Dermed klarer X3 0-100 på 4,8 sekunder. SQ5 og GLC 43 bruker henholdsvis 5,4 og 4,9, om du skulle lure.
Fra starten av kommer også 20d og 30d, med 190 og 265 hk. Neste år dukker 20i og 30i opp. Begge med turbofirer og effekt på henholdsvis 184 og 252 hk. Alle har 8-trinns automat, og om ikke lommeboka skulle rekke til M40, serverer selv den minste dieselen 100 km/t på 8 blank.
For den som venter på elektrifiserte versjoner, kan jeg ikke komme med noe konkret fra BMW, men om jeg skal spekulere, er jeg temmelig sikker på at Xdrive40e kommer om ikke så altfor lenge. Og så ser det ut til at en X3e, en ren elbil, kommer i 2020.
Nye X3 er 4 716 mm lang, det er pluss 61 mm. Den er også 17 mm bredere (M40i) og 16 mm høyere. Minst like viktig er økningen i akselavstand på 54 mm. Bilen er basert på den fleksible CLUSTER-arkitekturen, og ved siden av å levere mer plass innvendig, får X3 som følge av dette perfekt vektbalanse, 50/50.
Med økt bruk av høyfast stål i bærende vanger under bilen, dører og panser i aluminium, og andre vektbesparende tiltak, er X3 opp til 55 kg lettere enn forgjengeren, tross utvendig vekst. En standard Xdrive20d veier 1 750 kg.
Luftmostanden synker fra 0,32 til 0,29, blant annet ved hjelp av klaffer bak grillen som lukkes og åpnes i takt med motorens behov for å varmes opp eller kjøles ned. Endringer under bilen og en spoiler på bakluka som jevner ut luftstrømmen, bidrar også.
Støynivået senkes blant annet via "acoutsic glass" i frontruta. Dette kan også bestilles i siderutene om man ønsker.
Innvendig er det baksetepassasjerene som merker den økte akselavstanden best. Ikke bare er det mer plass til ben, baksetet er også plasser 20 mm høyere slik at knevinkelen blir bedre. Bagasjerommet svelger 550 liter med baksetet på plass. Nedfelt tar det 1 600 liter.
Fra førerplass, minner X3 mye om 7- og 5-serie - begge ferske modeller. Heksagon-formede elementer dominerer utseendet, og kvalitetsfølelsen er naturligvis høyere enn før. Infotianmentskjermen måler 12,3 tommer og i tillegg til at den styres på vanlige måte, er gestikuleringskontroll nå tilgjengelig også på X3: Du kan vifte med hånd og fingre foran skjermen for å gi systemet kommandoer.
Hjulopphenget er ny-utviklet for X3, den har som før doble triangel-lenger foran og femlink-oppheng bak, men det er brukt mer aluminium, og stabstagene er ikke massive. Den ufjærede vekten er dermed lavere. Sammen med forbedret Xdrive, som nå sender mer krefter bakover, kan vi regne med at kjøreegenskaper og kjøreglede står i fokus akkurat slik vi er vant med hos BMW.
X3 kommer til Norge i November, den skal først vises ordentlig for publikum på Frankfurt-utstillingen. Du kan velge mellom M Sport, xLine og Luxury Line før du begynner å krysse på utstyrslisten. Prisene for Norge er ikke riktig klare ennå, men det er mulig å bestille bilen. Det er naturlig å tro den vil koste omtrent det samme som utgående modell, altså fra rundt 600 000 kroner og oppover.
0 Response to "Nyheter: BMW X3"
Post a Comment