Test: Skoda Superb 1,8 TSi 180 hk SportLIne Stasjonsvogn

Tekst og Foto: Vegar Bjørge


Skoda Superb har vi testet et par ganger allerede, men nå var det nye SportLine som sto for tur. Dette er en modellutgave som har fått noe strammer understell og litt sportsligere look. I bunn ligger fortsatt fantastisk plass og fin komfort.

Som vi også har sagt tidligere er Skoda Superb en av markedets beste familiebiler, og den blir ikke dårligere selv om den blir mer sportslig. SportLine er senket 15 mm og har merkbart sportsligere interiør. Sportsstoler savnet jeg sist gang jeg kjørte Superb. Med rompa godt planta i stolen, er det fullt mulig å kjøre aktivt uten at man detter ut av den.

Å finne en god sittestilling er heller ikke noe problem i Superb Sportline. Her er det mengder med innsitllingsmuligheter både på stol og ratt, i tillegg til at man kan forlenge sitteputa med noen cm.


Med 1,8 TSI velger du bort muligheten for 4 hjulsdrift. Det er i grunn litt synd, for på vinterføre er det en trygghet. På den negative siden betyr drift på alle fire ekstra vekt, og i en SportLine ønsker man minst mulig av det slaget. 1430 kg veier testbilen, og det er ganske imponerende når man tar størrelsen i betraktning.

Superb SportLine kunne godt hatt noen hk mer, for er det noe som mangler på denne Skodaen, så er det effekt. Likevel imponerer 1,8 literen på 180 hk med fin og god respons. Sammen med 7-trinns DSG-kasse får den jobben gjort på akseptabel måte. Trykker du gassen i bunn, girer den ikke før du når rødstreken på rundt 6000 omdreininger. Et sted på veien opp til det røde kunne man håpet på enda mer kikk, men det kommer altså ikke. Man får SportLine med to sterkere bensinmotorer, 2,0 litere på 220 hk og 280 hk.


Det adaptive understellet varierer godt mellom de forskjellige kjøremodusene, og Superb SportLine har stor forskjell mellom Komfort-modus og Sport-modus. I Komfort er den behagelig så selv bestemor kan trives som passasjer, mens i Sport blir den såpass stiv at man kan begi seg ut på banekjøring uten helt å være på jordet. I tillegg svarer både styring, motor og girkasse til forventningene i de forskjellige modusene.

Superb er stilig uansett hvilken modell du velger, men SportLine har det lille ekstra. Sorte lister rundt vinduene, sorte speil og en sort grill bidrar til fremtoning av det sportslige. Mørke ruter er behagelig for de i baksetet. Innvendig er også SprotLine mer sportslig. Stolene har vi nevnt, men instrumenteringen er også oppgradert. Led-belysning er standard innvendig i SportLine, og det går en lysstripe over dører og dashbord som man kan fargesettet slik man selv ønsker.


Skoda har et "Simply Clever" som et slagord, og Superb er har mange smarte løsninger. Slik som rom i fremdørene for plass til paraply. Det smarte er at rommet er designet slik at vannet drenneres bort. I bagasjerommet finner du en ledlykt som du kan ta løs. Denne lades når bilen kjører. En annen smart løsning er berøringsfri åpning av bagasjeluken. Man kan vifte med foten under støtfangeren, så åpnes det elektroniske bagasjelokket.

Smarte er også løsningene for infotainment. Du kan nyte funksjoner fra dine mobile enheter uansett hvor du sitter i Superb. Det er enkelt å arbeide, kommunisere og la seg underholde med et infotainmentsystem av topp klasse. Telefontilkoblingen er veldig enkel og DAB-radioen fungerer i de aller fleste områder. Med Phonebox lades telefonen trådløst i tillegg til at du har best mulig signaler via bilens antenne. SmartLink, Apple CarPlay, Android Auto er også funksjoner som du kan glede deg over i Superb, og er du musikkelsker bør du koste på deg Canton musikkanlegg med 12 høyttalere og 610 watt, som gir en meget god lyd til alle passasjerer i kupeen.


Skoda Superb er fortsatt en av de beste familiebilene man kan få, også som SportLine-utgave. Plassen er gedigen, og det er godt gjort å få en så stor bil til og opptre sportslig. Superb er ingen sportsbil, men den sportslige føreren får dekket noe av behovet ved å kjøpe Superb SportLine, og selv om man ikke fristes til å ta den med til Nurburgring, kan en tur langs svingete riksveier være underholdende. Det skader heller ikke at de har klart å beholde en god del av komforten som andre Superb-modeller kan skilte med. Selvfølgelig har også Superb alt av førerassistentsystemer og sikkerhetssystemer, så den er helt i toppen av sin klasse også på dette området. Superb er et godt kjøp, og den trenger ikke være så dyr som testbilen, men det skader ikke om du koster på Superben litt motor og utstyr.

Min Superb SportLine ville være en 2,0 TSI med 220 hk, og hvitfargen blir byttet ut med Quartz Grey Met.



Data: Skoda Superb SportLine 1,8 TSI 180 hk Stasjonsvogn

Pris fra
443 600,- (SportLine)
Pris testbil
501 300,-
Motortype
R4 Turbo
Gir
A7
Motorvolum ccm
1798
HK o/min
180 / 5100 - 6200
Nm o/min
320 / 1250 - 5000
Sek. 0-100 km/t
8,2
Topphastighet km/t
230
Forbruk blandet l/mil
0,58
Utslipp CO2 g/km
130
Egenvekt kg
1430
Tilhengervekt kg
1800
Bagasjerom liter
660 - 1950
Lengde cm
485,6
Bredde cm
186,4
Høyde cm
146,2
Akselavstand cm
284,1










0 Response to "Test: Skoda Superb 1,8 TSi 180 hk SportLIne Stasjonsvogn"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel