Test: Mercedes C350T e
Tekst og foto: David K Andersen
At denne plug-in hybriden gir gode fartsressurser til gunstig pris råder det ingen tvil om. Spørsmålet er hvordan det står til med rekkevidde på strøm, samt bensinforbruk.
Jeg er småskeptisk til ladehybrider for tiden. Da de først begynte å dukke opp for noen år siden, var jeg positiv - hvem takker nei til masse hestekrefter og tilnærmet null i engangsavgift? Nå, som jeg har kjørt de fleste av dem, er jeg ikke like sikker lenger. Noen er bra, andre not so much.
Ved siden av vanskeligheter med å få ut særlig rekkevidde på bare strøm, er høyt bensinforbruk etter at batteriet er tomt, og firehjulsdrift i form av bensinmotor på forhjulene og elmotor på bakhjulene, ankepunktene.
Jeg møter dermed denne Mercedesen uten altfor store forventninger. De neste ti dagene skal imidlertid få meg til å endre syn på saken. Igjen.
For å ta det først: Rekkevidden på strøm er ikke imponerende på C350 e. Ikke at Mercedes skryter veldig av den heller, det oppgis inn til 31 km. I praksis kjører jeg litt over to mil.
I forhold til batteriets kapasitet på 6,8 kWt, er det helt greit, men det er liten tvil om at hvis du vil kjøre mest mulig elektrisk, kan du ikke ha altfor lang vei til og fra jobb.
Samtidig: Selv om det ikke går superlangt på bare strøm, reduseres naturligvis bensinforbruket på eksempelvis en 10-mil tur - om du starter fullt oppladet. Jeg havnet på rundt 0,5 på mila idet jeg passerte 10 mil. En annen måling som ble startet med fullt batteri, viste 0,54 liter pr mil over 14 mil.
Så gjorde jeg en del forbrukstester uten å lade batteriet. Det endte med 0,67 liter pr mil på landveiskjøring og 0,76 på bykjøring.
Etter å ha gjort unna disse testene, nullet jeg alt, og brukte bilen helt som normalt. Altså ladet jeg hver natt, og så brukte jeg bilen som en hvilken som helst annen. Etter en uke hadde jeg kjørt 96,5 mil, mest landevei, men også en del by - snitthastighet 67 km/t. Forbruk: 0,67 liter pr mil. Og av de 96,5 milene, hadde 26,9 vært helt elektriske.
Der har du tallene. Her er det ikke noe snikjøring med spesiell vekt på drivstofføkonomi, så du har nok noe å gå på. Men jeg er imponert.
Du kan naturligvis få ned forbruket om du lader ofte og bare kjører småturer - da kan du i prinsippet kjøre på 0 liter pr mil. Mitt poeng er imidlertid at du her får en superrask og komfortabel familiebil med forbruk som er helt "innafor".
C350 e tåler lett konkurranse på forbruk med bensinbiler på samme størrelse men med 100 hestekrefter mindre. Den vil sannsynligvis likevel komme ut som vinner.
Kjører du veldig mye, er det diesel som gjelder. Men den store fordelen med denne, er at den ikke bruker 0,8, 0,9 eller literen på mila om du ikke har strøm - den går faktisk ganske så rimelig.
Årsaken er definitivt et velfungerende hybridsystem. Det bekrefter måleren som viser hvor stor andel av turen du kjører helt elektrisk. Selv om du starter med tomt batteri, vil du kjøre minst 20 prosent av kilometerne på bare strøm.
Å kjøre bilen er nesten som normalt. Eneste minus er merkelig gassrespons fra stillestående og i lav hastighet - den er sånn at du trykker på gassen uten at det skjer noe. Så trykker du litt til og det skjer fortsatt ikke noe. Så trykker du enda litt til, og plutselig skyter du fart. Krever litt tilvenning, men selv etter det, er det ikke helt optimalt, spesielt ikke siden det er en Mercedes - dette merket er ekstremt gode på sånne småting i diesel- og bensinbilene sine.
Men det er også det eneste negative, systemet jobber ellers imponerende. El-motorens inngripen skjer helt umerkelig, og integrasjonen med automatkassen er perfekt.
Instrumenteringen er godt tilpasset den hybride drivlinjen. En måler som enkelt viser om og hvor mye du regenerer, samt hvor mye elektrisk kraft du bruker, befinner seg under turtelleren. Det beste med den er at den sørger for at du skjønner når bensinmotoren er i ferd med å starte opp. Det gjør at du enkelt kan justere gasspedal-bruken for å unngå det, eller i det minste utsette det litt.
Kjørecomputeren i midten foran deg er dessuten enkel å bruke og har alle de riktige parameterne, slik at den gjør det morsomt å følge med på forbruket. Det gjør at du i praksis også kjører litt mer økonomisk.
På infotainmentskjermen kan du selvfølgelig også følge med på energiflyten og litt andre ting, men det gjør jeg sjelden.
Og så er det kreftene da.
279 hestekrefter og 600 Nm i systemeffekt. Det gir akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 6,2 sekunder. Suget når pedalen går i gulvet er utrolig - forbikjøringer foretas på null komma niks. Og selv om gassresponsen nødvendigvis ikke føles naturlig som i en tradisjonell bensinbil med stor motor, sørger elmotorens umiddelbare assistanse for at den lille turbofordrøyningen bensinmotoren har, elimineres. I sport-modus rører du bare pedalen og bilen stikker av - glimrende ved aktiv kjøring på svingete veier.
Appropos det. Svingete veier altså. Den veier jo litt mer enn en vanlig C-klasse, men Mercedes har utstyrt den med Airmatic luftfjæring som standard. Det maskerer mye av vekten (i sport-modus), så sammen med masse hestekrefter, lynrask gassrespons og fin styring, fyker du lett fra sving til sving med et solid smil planta i trynet. På samme nivå som en vanlig C200, på en svingete vei, synes jeg imidlertid ikke den er. 250 kg merkes tross alt litt, og tar vekk noe av lettbentheten.
Komforten er ikke overraskende fantastisk. Alle momentene som spiller inn får topp karakter: Fjæring, seter, støynivå, interiør-atmosfære, sittestilling, you name it. Sammen leverer de klassens beste milspiser. Videre er den lettkjørt og letthåndterlig - det teller vel også i komfort-runden.
I interiøret har enkelte detaljer og overflater en liten bit igjen for å nå Audi- og BMW-nivå, men forskjellen er ikke av betydning. Til tross for tre år på nakken synes jeg dessuten C har klassens beste interiør-design. Dette er et veldig spesielt sted å være.
Premium-stasjonsvogner på denne størrelsen er ikke de beste på plass, men pleier samtidig å være tilstrekkelige som familiebiler.
På grunn av batteriet, krymper bagasjerommet i 350e fra 490 til 350 liter. Det høres mye ut, og er forsåvidt også det, men husk at det er snakk om plassen under sidevinduene. Gulvarealet beholdes jo, og du kan laste i høyden. Det gjør ikke bagasjerommet stort, men betydelig større og mer praktisk enn litermålet antyder.
Baksetet er ikke best i klassen på benplass, men så lenge de som sitter foran ikke slipper setene altfor langt bakover, er det problemfritt og komfortabelt for to voksne.
Konklusjon
Hvis du tror hybrid-bil er ensbetydende med forbruk på 0,2 liter pr mil, vil du gå på en smell uansett hvilken du velger. I den virkelige verden, imponerer imidlertid C350e stort. Hybridsystemet er rett og slett meget godt, og gjør at bilen havner litt over diesel, men under bensin på forbruk. Er du flink til å lade og ikke kjører altfor mye i hverdagen, kan du naturligvis også utnytte rekkevidden på strøm.
Design, både på ut- og innside, komfort, krefter og premium-følelse er på topp, og innkjøpsprisen særdeles tiltalende. Om du vil ha en bil ut over det normale, og klarer deg uten enormt bagasjerom, er dette en av de bedre dealene du kan gjøre for tiden.
Data:
At denne plug-in hybriden gir gode fartsressurser til gunstig pris råder det ingen tvil om. Spørsmålet er hvordan det står til med rekkevidde på strøm, samt bensinforbruk.
Jeg er småskeptisk til ladehybrider for tiden. Da de først begynte å dukke opp for noen år siden, var jeg positiv - hvem takker nei til masse hestekrefter og tilnærmet null i engangsavgift? Nå, som jeg har kjørt de fleste av dem, er jeg ikke like sikker lenger. Noen er bra, andre not so much.
Ved siden av vanskeligheter med å få ut særlig rekkevidde på bare strøm, er høyt bensinforbruk etter at batteriet er tomt, og firehjulsdrift i form av bensinmotor på forhjulene og elmotor på bakhjulene, ankepunktene.
Jeg møter dermed denne Mercedesen uten altfor store forventninger. De neste ti dagene skal imidlertid få meg til å endre syn på saken. Igjen.
For å ta det først: Rekkevidden på strøm er ikke imponerende på C350 e. Ikke at Mercedes skryter veldig av den heller, det oppgis inn til 31 km. I praksis kjører jeg litt over to mil.
I forhold til batteriets kapasitet på 6,8 kWt, er det helt greit, men det er liten tvil om at hvis du vil kjøre mest mulig elektrisk, kan du ikke ha altfor lang vei til og fra jobb.
Samtidig: Selv om det ikke går superlangt på bare strøm, reduseres naturligvis bensinforbruket på eksempelvis en 10-mil tur - om du starter fullt oppladet. Jeg havnet på rundt 0,5 på mila idet jeg passerte 10 mil. En annen måling som ble startet med fullt batteri, viste 0,54 liter pr mil over 14 mil.
Så gjorde jeg en del forbrukstester uten å lade batteriet. Det endte med 0,67 liter pr mil på landveiskjøring og 0,76 på bykjøring.
Etter å ha gjort unna disse testene, nullet jeg alt, og brukte bilen helt som normalt. Altså ladet jeg hver natt, og så brukte jeg bilen som en hvilken som helst annen. Etter en uke hadde jeg kjørt 96,5 mil, mest landevei, men også en del by - snitthastighet 67 km/t. Forbruk: 0,67 liter pr mil. Og av de 96,5 milene, hadde 26,9 vært helt elektriske.
Der har du tallene. Her er det ikke noe snikjøring med spesiell vekt på drivstofføkonomi, så du har nok noe å gå på. Men jeg er imponert.
Du kan naturligvis få ned forbruket om du lader ofte og bare kjører småturer - da kan du i prinsippet kjøre på 0 liter pr mil. Mitt poeng er imidlertid at du her får en superrask og komfortabel familiebil med forbruk som er helt "innafor".
C350 e tåler lett konkurranse på forbruk med bensinbiler på samme størrelse men med 100 hestekrefter mindre. Den vil sannsynligvis likevel komme ut som vinner.
Kjører du veldig mye, er det diesel som gjelder. Men den store fordelen med denne, er at den ikke bruker 0,8, 0,9 eller literen på mila om du ikke har strøm - den går faktisk ganske så rimelig.
Årsaken er definitivt et velfungerende hybridsystem. Det bekrefter måleren som viser hvor stor andel av turen du kjører helt elektrisk. Selv om du starter med tomt batteri, vil du kjøre minst 20 prosent av kilometerne på bare strøm.
Å kjøre bilen er nesten som normalt. Eneste minus er merkelig gassrespons fra stillestående og i lav hastighet - den er sånn at du trykker på gassen uten at det skjer noe. Så trykker du litt til og det skjer fortsatt ikke noe. Så trykker du enda litt til, og plutselig skyter du fart. Krever litt tilvenning, men selv etter det, er det ikke helt optimalt, spesielt ikke siden det er en Mercedes - dette merket er ekstremt gode på sånne småting i diesel- og bensinbilene sine.
Men det er også det eneste negative, systemet jobber ellers imponerende. El-motorens inngripen skjer helt umerkelig, og integrasjonen med automatkassen er perfekt.
Instrumenteringen er godt tilpasset den hybride drivlinjen. En måler som enkelt viser om og hvor mye du regenerer, samt hvor mye elektrisk kraft du bruker, befinner seg under turtelleren. Det beste med den er at den sørger for at du skjønner når bensinmotoren er i ferd med å starte opp. Det gjør at du enkelt kan justere gasspedal-bruken for å unngå det, eller i det minste utsette det litt.
Kjørecomputeren i midten foran deg er dessuten enkel å bruke og har alle de riktige parameterne, slik at den gjør det morsomt å følge med på forbruket. Det gjør at du i praksis også kjører litt mer økonomisk.
På infotainmentskjermen kan du selvfølgelig også følge med på energiflyten og litt andre ting, men det gjør jeg sjelden.
Og så er det kreftene da.
279 hestekrefter og 600 Nm i systemeffekt. Det gir akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 6,2 sekunder. Suget når pedalen går i gulvet er utrolig - forbikjøringer foretas på null komma niks. Og selv om gassresponsen nødvendigvis ikke føles naturlig som i en tradisjonell bensinbil med stor motor, sørger elmotorens umiddelbare assistanse for at den lille turbofordrøyningen bensinmotoren har, elimineres. I sport-modus rører du bare pedalen og bilen stikker av - glimrende ved aktiv kjøring på svingete veier.
Appropos det. Svingete veier altså. Den veier jo litt mer enn en vanlig C-klasse, men Mercedes har utstyrt den med Airmatic luftfjæring som standard. Det maskerer mye av vekten (i sport-modus), så sammen med masse hestekrefter, lynrask gassrespons og fin styring, fyker du lett fra sving til sving med et solid smil planta i trynet. På samme nivå som en vanlig C200, på en svingete vei, synes jeg imidlertid ikke den er. 250 kg merkes tross alt litt, og tar vekk noe av lettbentheten.
Komforten er ikke overraskende fantastisk. Alle momentene som spiller inn får topp karakter: Fjæring, seter, støynivå, interiør-atmosfære, sittestilling, you name it. Sammen leverer de klassens beste milspiser. Videre er den lettkjørt og letthåndterlig - det teller vel også i komfort-runden.
I interiøret har enkelte detaljer og overflater en liten bit igjen for å nå Audi- og BMW-nivå, men forskjellen er ikke av betydning. Til tross for tre år på nakken synes jeg dessuten C har klassens beste interiør-design. Dette er et veldig spesielt sted å være.
Premium-stasjonsvogner på denne størrelsen er ikke de beste på plass, men pleier samtidig å være tilstrekkelige som familiebiler.
På grunn av batteriet, krymper bagasjerommet i 350e fra 490 til 350 liter. Det høres mye ut, og er forsåvidt også det, men husk at det er snakk om plassen under sidevinduene. Gulvarealet beholdes jo, og du kan laste i høyden. Det gjør ikke bagasjerommet stort, men betydelig større og mer praktisk enn litermålet antyder.
Baksetet er ikke best i klassen på benplass, men så lenge de som sitter foran ikke slipper setene altfor langt bakover, er det problemfritt og komfortabelt for to voksne.
Konklusjon
Hvis du tror hybrid-bil er ensbetydende med forbruk på 0,2 liter pr mil, vil du gå på en smell uansett hvilken du velger. I den virkelige verden, imponerer imidlertid C350e stort. Hybridsystemet er rett og slett meget godt, og gjør at bilen havner litt over diesel, men under bensin på forbruk. Er du flink til å lade og ikke kjører altfor mye i hverdagen, kan du naturligvis også utnytte rekkevidden på strøm.
Design, både på ut- og innside, komfort, krefter og premium-følelse er på topp, og innkjøpsprisen særdeles tiltalende. Om du vil ha en bil ut over det normale, og klarer deg uten enormt bagasjerom, er dette en av de bedre dealene du kan gjøre for tiden.
Data:
Mercedes-Benz C350T e | |
Pris fra | 485 900 (C-klasse fra 397 900) |
Pris testbil | 649 203 |
Motortype | R4 turbo bensin |
Motorvolum ccm | 1 991 |
HK o/min | 211 5 500 |
El HK o/min | 82 2 000 |
HK systemeffekt | 279 |
Nm systemeffekt | 600 |
Girkasse | 7A converter |
Sek. 0-100 km/t | 6,2 |
Topphastighet km/t | 246 |
Forbruk blandet l/mil | 0,21 |
Rekkevidde el | 31 km |
Utslipp CO2 g/km | 49 |
Egenvekt kg | 1 765 |
Tilhengervekt kg | 1 600 |
Bagasjerom liter | 350 – 1 370 |
Lengde mm | 4 702 |
Bredde mm | 1 810 |
Høyde mm | 1 457 |
Akselavstand mm | 2 840 |
0 Response to "Test: Mercedes C350T e"
Post a Comment