Test: Ford Kuga Vignale 2,0 TDCi 180 AWD Aut
Tekst og Foto Vegar Bjørge
Nå har Vignalekonseptet til Ford funnet veien til Kuga, og meningen er at alle modeller skal ha en Vignaleutgave. Vignale betyr mer utstyr og påkostet design, for de som måtte ønske dette. At Premium er i vinden, kan man se på de gode salgstallene til Volvo, BMW, Mercedes og Audi. Det er da fristende å ta litt av den kaka, men Ford går ikke i fella og tilbyr overprisede biler, selv om prispåslag merkes.
Kuga fikk en ganske omfattende fornyelse til årets modell, og det kan ses i utvendig detaljer og innvendig finnish. Alt er gjort til det bedre, og Kuga får man nå med utstyrsvariantene Trend, Titanium, ST-Line og Vignale.
Vignale kom først på nye Mondeo, før Vignale i tur og orden også har blitt utstyrsvarianter på S-Max, Edge og nå Kuga. Om noen måneder er Fiesta Vignale klar, og da forstår man hva Ford vil med denne utstyrsvarianten som skal gi deg det lille ekstra.
Uten tvil så føler man at bilen er påkostet, og Kuga har blitt litt mer enn en vanlig bruksbil. Arbeidsklærne blir byttet ut med finstasen når testing står for tur, selv om dress og hvit skjorte føles litt i overkant.
Nå er faktisk Kuga også et ordentlig arbeidsjern, også i Vignale kostyme. Den tåler møkk og skitt, skogsturer like gjerne som autostradaer, bidrar til å få båten på vannet, campingvogna på dansegallaen og varene hjem fra Ikea. Kuga tilbyr allsidighet uansett hvilken utstyrsvariant du måtte ønske. Med Viganle skjer det bare på en litt finere måte.
Med kromlister både her og der blir Vignale litt mer elegant. Den store grillen gjør den også barsk. Den spesielle fargen, Milano Grigio med perleeffekt, gir ekslusivt preg med forskjellige nyanser i forskjellig lys. Innvendig bidrar Widsorskinn i kasjmirfarge til bedre opplevd kvalitet. Utstyrsgraden er også av det rause slaget.
Ute på veien har man god oversikt, noe som ofte følger de litt mer høyreiste bilene. Den har en presis og fin styring, både når det går litt unna, og når man cruiser i lavere hastigheter. Sportslig får sjelden slike biler blitt, men likevel skinner det litt lekenhet igjennom, og man kan holde farten ganske godt oppe, selv i svingete partier. Tyngdepunktet virker å være ganske lavt til å være SUV, noe man merker særlig godt ved hard nedbremsing.
På motorveien merker man at Ford lydisolerer Vignale ekstra godt, og det er lite støy som finner veien inn i kupeen. Det er først ved høye hastigheter at støyen blir merkbar. Kuga trives i motorveifart og den virker stødig, og den fanger opp lite vind.
Motoren på 180 hk og 400 nm fores med diesel. Den er mer enn sterk nok og føles kvikk sammen med PowerShift girkassen med 6 trinn. Sprinten til 100 er ikke imponerende, men de 10 sekundene virker kjappere enn vanlig.
Plassen er god i Kuga, og man sitter ganske så perfekt bak rattet. Det er lett å finne en posisjon som passer akkurat deg, og med 10-veis elektriske stoler med minne, slipper du å stille setet inn etter at kona har brukt bilen på butikken. Bak er det også fin plass, og 2 voksne eller 3 barn finner seg godt til rette. Sittedynen har ikke samme komfort som setene foran, beinvinkelen blir noe annerledes og kanskje du lengter frem til plassen bak rattet om du er av den mer rause typen. Bagasjeplassen er også ganske stor, og åpnes elektronisk eller med spark under støtfangeren.
Alt i alt imponerer Kuga Vignale med god komfort og bra med utstyr. Det meste er standard, men større hjul og litt annet snadder betaler du litt for. 18" felgene som sitter på testbilen, er passe store og gjør seg bra med kromdesign. Fargen på bilen heter Milano Grigio, og er en av åtte farger du får på Vignale-modellene. Hos Kuga Vignale kan du velge mellom Shadow Black, Magnetic og White Platinum i tillegg til Milano Grigio. I tillegg finnes Ametista Scura, Nocciola, Ruby Red og Deep Impact Blue og få på enkelte andre Vignale-modeller.
Etter en uke med Kuga Vignale, kjenner jeg at dette er et konsept jeg har stor sans for. Med Vignale-konseptet opplever man at Ford er Premium, og det til en ganske så rimelig pris, særlig om man ser til konkurrentene. Kuga kler det lille ekstra. Servicen skal det ikke være noe å utsette på, og inkluderer egen personlig rådgiver, vask av bil når du måtte ønske det og ekstra service når bilen din er på verksted.
Jeg forlater Vignale for denne gang, men lover på tro å ære at jeg kommer tilbake. Dette er et konsept som i hvert fall jeg kan leve med.......
Ford Kuga Vignale 2,0 TDCi 180 hk Powershift, AWD | |
Pris fra | 519 000 |
Pris testbil | 567 800 |
Motortype | R4, Diesel |
Gir | 6A, AWD |
Motorvolum ccm | 1997 |
HK o/min | 180 / 3500 |
Nm o/min | 400 / 2000 - 2500 |
Sek. 0-100 km/t | 10 |
Topphastighet km/t | 200 |
Forbruk blandet l/mil | 0,52 |
Utslipp CO2 g/km | 134 |
Egenvekt kg | 1641 |
Tilhengervekt kg | 2100 |
Bagasjerom liter | 456 - 1603 |
Lengde cm | 453 |
Bredde cm | 184 |
Høyde cm | 170 |
Akselavstand cm | 269 |
0 Response to "Test: Ford Kuga Vignale 2,0 TDCi 180 AWD Aut"
Post a Comment