Prøvekjøring: Toyota Yaris
Av Vegar Bjørge
Over 50 000 Yaris har blitt solgt i Norge siden den kom i 1999. Den er populær i sitt segment, og har vært eneste småbilen man får som hybrid. De tre siste årene har over 90 % av kjøperne valgt nettopp hybridversjonen. Det var den vi også brukte mest tid i, da vi tok en tur til Nederland for å prøve oppdaterte Yaris.
Likevel tar vi noen linjer om 1,0 literen først. Dette er en tresylindret motor med 68 hestekrefter og sparsommelige 95 Nm. Dette høres nok ikke imponerende ut, og det er det heller ikke. Med denne motoren koster Yaris fra 171 500 kroner og er dermed innstegsmodellen i programmet.
Med en så liten motor må man bruke girkassa flittig for å ha den effekten som er tilgjengelig. Den 5-trinns manuelle girkassen er fin å bruke og har presise steg. Motoren murrer herlig slik tresylindrede motorer skal låte, og man får følelsen av å kjøre en sprekere bil enn det man egentlig gjør. Det er en fornøyelse å gire ned foran svinger, deretter holde farten igjennom for så å øke på slutten av svingen. Man kunne ønske seg noen hester ekstra, men det er en morsom øvelse, som Yaris kler fint.
Kjøreegenskapene er bra og den lille motoren klarer fint å frembringe smilet ved aktiv kjøring. Prøvekjøringen fant sted i flate Nederland i Amsterdam-området, og svingete fjellveier er fremmedord i tulipanlandet. Men det er fullt mulig å kjenne litt på disse sportsegenskapene når man hiver Yaris inn i rundkjøringer, eller firer minimalt i de svingene som kommer. På motorveien er støyen overraskende liten og 1,0 literen får fullt godkjent.
Over i Norgesfavoritten finner vi noen andre egenskaper enn hos Yaris med den lille motoren. Med elektrisk drivlinje sammen med 1,5-liters bensinmotor, blir Yaris tyngre. Det er ingen fordel. Likevel har Hybriden også fine kjøreegenskaper, men girkassen kan ikke brukes aktivt på samme måte. Den trinnløse planetgirkassen er effektiv, og man har alltid bra med krefter tilgjengelig. Hybriden har 100 hester til rådighet, og er mye raskere enn 1-literen. Sprinten til 100 skal gå unna på 11,8 sek, nesten 4 sekunder kvikkere enn med den lille motoren.
Med Yaris Hybrid leiter du fort etter en jevn marsjfart, for det er der denne liker seg best. Om det er langs tettbebyggelse i 60, eller på motorveien i 120, spiller ingen rolle. Yaris Hybrid liker seg godt og er i sitt ess når det går jevnt. Lav støy fra både vind, vei og motor gjør småbilen komfortabel. Sitteplass med armlene gjør ikke komforten dårligere.
Hybrid-utgaven starter på 207 100 kroner. Dette kan virke som et stort prishopp fra 1-literen, men Hybriden har mer utstyr og prisforskjellen er derfor ganske gunstig. Den er verdt de ekstra 1000-lappene. I forhold til 1,0 literen, virker Hybriden mer voksen, og er merkbart sterkere. Om du har behov for manuell giring, har du derimot ikke noe valg.
Yaris har blitt en sikrere bil med de nye oppdateringene. Toyota Safety Sense aktive sikkerhetssystemer er nå standard i nye Yaris, og dette inkluderer kollisjonsvern med autobrems, automatiske fjernlys, filskiftevarsler og skiltgjenkjenning.
Som kronen på verket har Toyota også tatt frem nye utstyrsvarianter av Yaris, og Bi-Tone med sort tak er en av disse. Den kommer i 3 fargealternativer, blå, rød og grå og koster fra kr 242 300,-. Dette alternativet er kun tilgjengelig på hybridversjonen.
Toyota Yaris kommer til å være en av de mest populære småbilene i Norge også dette året, men den kommer til å få tøff konkurranse fra Ford Fiesta og Volkswagen Polo. Begge disse kommer som nye modeller i løpet av sommeren og høsten. Yaris har likevel fortsatt hybriddriften som sitt store fortrinn. 0,33 l/mil og CO2-utslipp på 75 g/km lar seg høre, selv om dette er under særdeles gunstige forhold.
Over 50 000 Yaris har blitt solgt i Norge siden den kom i 1999. Den er populær i sitt segment, og har vært eneste småbilen man får som hybrid. De tre siste årene har over 90 % av kjøperne valgt nettopp hybridversjonen. Det var den vi også brukte mest tid i, da vi tok en tur til Nederland for å prøve oppdaterte Yaris.
Likevel tar vi noen linjer om 1,0 literen først. Dette er en tresylindret motor med 68 hestekrefter og sparsommelige 95 Nm. Dette høres nok ikke imponerende ut, og det er det heller ikke. Med denne motoren koster Yaris fra 171 500 kroner og er dermed innstegsmodellen i programmet.
Med en så liten motor må man bruke girkassa flittig for å ha den effekten som er tilgjengelig. Den 5-trinns manuelle girkassen er fin å bruke og har presise steg. Motoren murrer herlig slik tresylindrede motorer skal låte, og man får følelsen av å kjøre en sprekere bil enn det man egentlig gjør. Det er en fornøyelse å gire ned foran svinger, deretter holde farten igjennom for så å øke på slutten av svingen. Man kunne ønske seg noen hester ekstra, men det er en morsom øvelse, som Yaris kler fint.
Kjøreegenskapene er bra og den lille motoren klarer fint å frembringe smilet ved aktiv kjøring. Prøvekjøringen fant sted i flate Nederland i Amsterdam-området, og svingete fjellveier er fremmedord i tulipanlandet. Men det er fullt mulig å kjenne litt på disse sportsegenskapene når man hiver Yaris inn i rundkjøringer, eller firer minimalt i de svingene som kommer. På motorveien er støyen overraskende liten og 1,0 literen får fullt godkjent.
Over i Norgesfavoritten finner vi noen andre egenskaper enn hos Yaris med den lille motoren. Med elektrisk drivlinje sammen med 1,5-liters bensinmotor, blir Yaris tyngre. Det er ingen fordel. Likevel har Hybriden også fine kjøreegenskaper, men girkassen kan ikke brukes aktivt på samme måte. Den trinnløse planetgirkassen er effektiv, og man har alltid bra med krefter tilgjengelig. Hybriden har 100 hester til rådighet, og er mye raskere enn 1-literen. Sprinten til 100 skal gå unna på 11,8 sek, nesten 4 sekunder kvikkere enn med den lille motoren.
Med Yaris Hybrid leiter du fort etter en jevn marsjfart, for det er der denne liker seg best. Om det er langs tettbebyggelse i 60, eller på motorveien i 120, spiller ingen rolle. Yaris Hybrid liker seg godt og er i sitt ess når det går jevnt. Lav støy fra både vind, vei og motor gjør småbilen komfortabel. Sitteplass med armlene gjør ikke komforten dårligere.
Hybrid-utgaven starter på 207 100 kroner. Dette kan virke som et stort prishopp fra 1-literen, men Hybriden har mer utstyr og prisforskjellen er derfor ganske gunstig. Den er verdt de ekstra 1000-lappene. I forhold til 1,0 literen, virker Hybriden mer voksen, og er merkbart sterkere. Om du har behov for manuell giring, har du derimot ikke noe valg.
Yaris har blitt en sikrere bil med de nye oppdateringene. Toyota Safety Sense aktive sikkerhetssystemer er nå standard i nye Yaris, og dette inkluderer kollisjonsvern med autobrems, automatiske fjernlys, filskiftevarsler og skiltgjenkjenning.
Som kronen på verket har Toyota også tatt frem nye utstyrsvarianter av Yaris, og Bi-Tone med sort tak er en av disse. Den kommer i 3 fargealternativer, blå, rød og grå og koster fra kr 242 300,-. Dette alternativet er kun tilgjengelig på hybridversjonen.
Toyota Yaris kommer til å være en av de mest populære småbilene i Norge også dette året, men den kommer til å få tøff konkurranse fra Ford Fiesta og Volkswagen Polo. Begge disse kommer som nye modeller i løpet av sommeren og høsten. Yaris har likevel fortsatt hybriddriften som sitt store fortrinn. 0,33 l/mil og CO2-utslipp på 75 g/km lar seg høre, selv om dette er under særdeles gunstige forhold.
0 Response to "Prøvekjøring: Toyota Yaris"
Post a Comment